התנהלות אתית במרחב וירטואלי
חוק זכות יוצרים 2007 קובע שלבעלי יצירות מקוריות ניתנת זכות לפרסם, להציג או להעתיק את היצירה שלהם באופן בלעדי, ולמנוע מאחרים לעשות כן. החוק מתייחס גם לכל היצירות שניתן למצוא ברשת, והוא עוסק בהגנה שניתנת ליוצר או לבעלים של יצירה מפני שימוש בלתי מורשה בה. בנוסף לכך, לכל יוצר יש זכות לייחוס ראוי ("הזכות לקרדיט"). כלומר זכותו המוסרית של היוצר היא כי שמו יקושר ליצירתו.
עם זאת, המרחב המקוון מאפשר העתקה, שכפול, שינוי והפצה של תכנים שונים בקלות. בנוסף, המשתמשים עשויים להשפיע על עיצוב היצירות בבחירותיהם, בתגובותיהם ובמעורבות פעילה בשינויין. הסוגיות העולות מכך מבטאות את המתח בין עידוד היוצר והגנה על זכויותיו, לבין זכות הציבור ליהנות מחופש מידע ומשימוש בו. סוגיית זכויות היוצרים מזמנת דיון חשוב המתייחס לגישות מוסריות ולשאלות אתיות.
הצעות למהלך
בפרקטיקה זו מאפשרים לתלמידים להתנסות במגוון תהליכים המזמנים התמודדות עם סוגיה מוסרית בסביבה מקוונת, סינכרונית וא-סינכרונית.
הפרקטיקה מיועדת לתלמידים בחט"ב ובחט"ע.
1. הכנה
- פותחים כיתה וירטואלית לשיעור סינכרוני באחת הסביבות (Google Meet, Webex, Zoom, מייקרוסופט, Now Meet, ועוד).
- מכינים עותק של שאלון לבירור ראשוני של עמדות התלמידים בנוגע לסוגיות מוסריות.
ליצירת עותק של השאלון
2. מפגש כיתה וירטואלי
- מציגים מספר אירועים ועורכים דיון שבמהלכו התלמידים נדרשים לנקוט עמדה ראשונית בהקשר לסוגיית הפרת זכויות היוצרים במקרים שהוצגו.
- התלמידים ממלאים שאלון קצר לבירור עמדותיהם ולחשיפת הנימוקים לעמדות שנקטו.
ראו גם את הפרקטיקה: תרגילי עמדות
3. משימות במרחב הדיגיטלי
- מחלקים את התלמידים לקבוצות, ובכל קבוצה הם נחשפים למידע על זכויות יוצרים בהקשר למקרים שהוצגו, ועונים על סדרת שאלות סוקרטיות בהתייחס להיבטים ערכיים הקשורים לנושא.
- בתהליך ההתמודדות עם השאלות הסוקרטיות ובחינת השינוי בעמדות התלמידים, מומלץ להשתמש בכלי הדיגיטלי Stoodle המאפשר יצירת חדר וירטואלי לשיח שיתופי הכולל התייעצות.
- כל קבוצה נדרשת לבחון את העמדות הראשוניות של חברי הקבוצה, לשתף את המורה בעמדות שגובשו ולהוסיף הנמקות רלוונטיות. התהליך מלווה במשוב של המורה.
- ניתן לבצע שלב זה באמצעות קובץ שיתופי ב- Google Docs, או באמצעות מצגת שיתופית בסביבת הענן 365 Microsoft
4. מפגש כיתה וירטואלי
- עורכים דיון המזמן שיח רפלקטיבי שמתבסס על תשובות התלמידים לשאלות הסוקרטיות שנשאלו.
- נציגים של הקבוצות מציגים את עמדותיהם ואת הנימוקים לעמדות שהציגו.
5. משימות במרחב הדיגיטלי
- התלמידים מתבקשים לכתוב הצעת חוק חדשה בנושא זכויות יוצרים תוך התייחסות לאיזון בין זכויות הקניין של היוצרים, לבין קידום רווחת הציבור המפיק תועלת מהפצה של יצירות בעלות ערך חברתי.
- יש ללוות את ההצעה בהנמקות רלוונטיות, ותלמידים הסבורים שהחוק מנוסח היטב, נדרשים לנמק את עמדתם.