ללמידה מרחוק, כמו ללמידה המסורתית, יש היבטים מגדריים (ראו את הפרקטיקה: הוראה רגישת מגדר). ההבדלים בין המינים מתבטאים בסגנון הלמידה, במאפייני תקשורת, במכוּוָנות ללמידה, בוויסות עצמי ובהשפעה על ההישגים.
נמצא שבלמידה מרחוק התלמידות פעילות יותר מהתלמידים במהלך הלמידה, בצפייה, בפרסום תגובות, בדיון, בהשלמת משימות, ביכולת ויסות עצמי ובביצועים גבוהים יותר. כמו כן רמות האינטראקציה הבין-אישית הגבוהות של התלמידות מביאות אותן לתוצאות ולהישגים גבוהים יותר מאלה של התלמידים.
בשנים האחרונות הפער לטובת הנשים הולך וגדל, על אחת כמה וכמה בלמידה מקוונת. משום כך חשוב לתת תשומת לב יתרה לתלמידים-בנים בכיתה הווירטואלית, ולכוון אותם למעורבות פעילה בלמידה אשר תניב, בפרט אצלם, הישגים גבוהים יותר.
להרחבה: הבדלים בין המינים בלמידה מרחוק – סקירה
וראו גם: 10 צעדים להוראה רגישת מגדר בלמידה מרחוק
הצעות למהלך
כדי להעלות מודעות לשוויון הזדמנויות מגדרי בלמידה מרחוק, יש לתכנן את יחידות ההוראה תוך התייחסות לשלושה שלבים: אבחון עצמי של המורה, מיפוי הכיתה ותכנון השיעור.
1. אבחון עצמי
ראשית, נבחן את עצמנו עד כמה אנחנו מודעים להבדלים בין המינים בלמידה מרחוק, ובהתאם לכך מתכננים את השיעור. לדוגמה:
- עד כמה אנחנו מגוונים בשיטות הוראה המקדמות למידה פעילה של תלמידים (למשל משימות תחרותיות) ושל תלמידות (עבודה בקבוצות)?
- איך אנו מחלקים את הכיתה לקבוצות? (למשל קבוצות מעורבות או בהפרדה מגדרית)
- אילו שיקולים מנחים אותנו בחלוקה לקבוצות? (למשל רמה לימודית, סוג המשימה, נושא המשימה)
2. מיפוי הכיתה
ככלל, תלמידות פעילות יותר בלמידה מקוונת בחמישה תחומים:
- מספר הימים שבהם פעלו באתר הלמידה
- מספר הכניסות לאתר הלמידה
- משך השהות והפעילות באתר
- הודעות ותגובות שנקראו באתר
- הודעות ותגובות שנכתבו באתר
כדי לקבל תמונת מצב מגדרית מדויקת, נערוך מיפוי כיתתי לפי מגדר:
- בשיעורים סינכרוניים נבחן:
- כמה תלמידים-בנים נוכחים בשיעור במצלמה פתוחה וכמה תלמידות-בנות?
- כמה תלמידים פעילים בשיעור וכמה תלמידות?
- כמה תלמידים "נוכחים-נפקדים" (נעלמים) בשיעור וכמה בנות?
- בשיעורים א-סינכרוניים נבחן:
- כמה פעמים תלמידים-בנים נכנסו לסביבת הלמידה המקוונת וכמה תלמידות?
- כמה זמן הקדישו התלמידים לביצוע המשימה וכמה הקדישו התלמידות?
- כמה הודעות ותגובות קראו וכמה כתבו?
אפשר להיעזר בפרקטיקה: מיפוי הנתונים לתכנון ההוראה בכיתה
3. תכנון השיעור
בהתאם לתמונה המתקבלת מהמיפוי הכיתתי לפי מגדר, נתכנן את השיעורים הבאים. נחשוב:
- מה יש לשמר?
- מה כדאי לשנות?
- מה חיוני לשפר?