הֵעָדֵר שוויון ההזדמנויות עשוי להתקיים בהיבטים שונים של החינוך, ועל פי רוב הוא תוצאה של חוסר מודעות למסרים המועברים באופן גלוי וסמוי בחיי היום-יום. לכן יש לבחון בביקורתיות ובאופן רציף את המתרחש בכיתה ובבית הספר, ולעשות את השינויים הנדרשים.
כאשר רוצים להפעיל דרכי למידה-הוראה-הערכה המאפשרות שוויון הזדמנויות ומתאימות לסגנונות למידה, לצרכים ולתחומי עניין של בנות ושל בנים כאחד, יש לבחון בחינה ביקורתית את חומרי הלמידה ואת ההתייחסות לאירועים אקטואליים. מערכי השיעור ייכתבו וייבדקו ב"משקפיים מגדריים".
מהלך: 7 צעדים להוראה רגישת מגדר
- בודקים אם במערך השיעור יש דוגמאות המנציחות סטריאוטיפים מגדריים. למשל: ייחוס תפקידים הקשורים לתפקוד בבית, לסיעוד ולטיפול רק לנשים, ותפקידים הקשורים לעולם העבודה, התחבורה או הצבא – רק לגברים. מתקנים במידת הצורך.
- בודקים אם במערך יש הנכחה של נשים מובילות לצד דמויות גבריות מובילות.
- בודקים אם השיעור מותאם לשוֹנוּת המגדרית על-ידי שילוב נושאים רלוונטיים מהתחום. לדוגמה:
- בשיעור מדעים אפשר לציין מדעניות משפיעות מהארץ ומהעולם.
- בשיעור עברית אפשר להעלות את האתגר שמציבה בפנינו השפה העברית הרואה בצורות הזכר מעין ברירת מחדל הפונה לגברים ולנשים כאחד, ודרכים להתמודד עם האתגר.
- בשיעור ספרות חשוב להקפיד על ייצוג מאוזן לנשים יוצרות ולגברים יוצרים.
- בודקים אם בתחילת השיעור הוקצה זמן לסקירת ההקשר הרחב של התוכן הנלמד וראיית "התמונה הגדולה": הנושא הכללי, קישור לחומר קודם, סקירה כללית של החומר שיילמד והקשר ביניהם.
- מאזנים בין פעילויות תחרותיות לבין אלה המבוססות על שיתוף פעולה תוך שימוש במתודות פדגוגיות מגוונות ומעשירות. ניתן מדי פעם לקיים פעילויות בהפרדה מגדרית.
- מתייחסים באופן שוויוני לשני המינים בשפה הדבורה ובשפה הכתובה. נוודא שהניסוח בדפי העבודה, במבחנים וגם בפנייה בעל-פה, פונה לשני המינים או שנדאג לשני נוסחים, בזכר ובנקבה.
- במהלך השיעור מקפידים לפנות לבנות ולבנים באופן שוויוני, רף הציפיות ואופי המשוב הניתן לכל אחת ואחד יהיו שוויוניים.