מדע אזרחי משלב תלמידים ואזרחים מתנדבים בביצוע מחקר מדעי אמיתי שנעשה על ידי מדענים, בנושאים ובתחומים מגוונים מעולם המדע.
דוגמאות לשילוב מדע אזרחי בנושאי איכות האוויר
- סקר הראדון
המיזם נבנה בשיתוף פעולה של מרכז המצוינות "מדע אזרחי בבית הספר" והפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון. הוא נועד למפות את ריכוזי גז הראדון במבנים בישראל ולהעלות את המודעות לנוכחות הגז ולדרכים להגנה מפניו. מיזם סקר הראדון מציע הזדמנות לתלמידים לקחת חלק במחקר סביבתי ייחודי ואותנטי:
- לימוד על נושא המחקר. למשל: היכרות עם גז הראדון, מאפייניו וסכנותיו.
- איסוף נתונים: מדידה של ריכוז גז הראדון על ידי כל אחד מהתלמידים בבתיהם.
- ניתוח נתונים: התלמידים מנתחים את הנתונים שנאספו במטרה להגיע להכללות, מסקנות והצעות אופרטיביות.
מחקר על איכות האוויר המנגיש נתוני ניטור לציבור הרחב. תלמידים מסייעים במדידות, בדיווח מפגעים, בשאילת שאלות מחקר וכן בניתוח ראשוני של נתונים. המהלך אליו שותפים התלמידים:
- בחירת שאלות החקר: תלמידים בוחרים שאלות שברצונם לחקור בנושא איכות האוויר. למשל:
- האם יש הבדל באיכות האוויר בחדרים שונים בבית?
- מהי רמת הזיהום במקום מסוים?
- אילו מזהמי אוויר נוצרים בזמן בישול על גבי כיריים?
- איסוף נתונים: בפרויקט מחקר זה, התלמידים מציבים חיישנים המודדים את איכות האוויר בסביבת מגוריהם או באזור בית הספר. המידע הנאסף מועלה באופן אוטומטי לפלטפורמת הצגת הנתונים.
- ניתוח נתונים: התלמידים מנתחים את הנתונים שנאספו (למשל בעזרת שימוש בטבלאות אקסל), ומסיקים מסקנות על סמך השוואה לתקני איכות אוויר בארץ ובעולם.
- גיבוש תוכנית פעולה: במידת האפשר מגבשים תוכנית פעולה אישית, בית ספרית, או של הרשות המקומית, להעלאת המודעות לשמירה על "אוויר נקי" ולצמצום פליטת מזהמים.
ראו דף מעוצב להדפסה: שלבים בעבודת חקר