בלמידה מבוססת משחק (Game Based Learning) התוכן הלימודי משולב במשחק באופן שמטרות הלמידה ומטרות המשחק מתלכדות. זאת בניגוד למִשְחוּק (Gamification), בו משתמשים באלמנטים משחקיים בשיעור או משימה לימודית. בפרקטיקה זו נתמקד רק בלמידה מבוססת משחק.
נבחר את סוג המשחק בהתאם למטרות (הפוגה, העמקה, הנאה, אתגר, גיוון דרכי הוראה, רכישת ידע/מיומנות, תרגול או יישום), נחשוב כיצד כדאי לארגן את הכיתה לקראת המשחק (כמה קבוצות, סידור ישיבה, יציאה החוצה), ונקבע את מסגרת הזמן – החל מפעילות של דקות אחדות, דרך שיעור שלם, הפסקה פעילה או פעילות שיא ועד ללמידה המשלבת משחק לאורך יום הלימודים כולו.
יש מגוון סוגי משחקים שניתן להיעזר בהם לקידום הלמידה:
משחקי קלפים
משחקים המסייעים לבניית אוצר מילים ולפיתוח מיומנויות תקשורת ועמידה בכללים חברתיים.
משחקי קופסה
משחקים המפתחים חשיבה ועבודת צוות. יצירת משחק קופסה המבוסס על משחק מוכר (מונופול, סולמות וחבלים וכד') יכולה לשמש גם ככלי ללמידה וגם כחלופת הערכה.
ראו לדוגמה: משחקי לוח וקלפים ללימוד חשבון בכיתות היסודי
משחקים ספורטיביים
משחקים מסוג זה מסייעים להפגה במובן הרגשי. לדוגמה, חפש את המטמון בסביבות מגוונות, שימוש בכדור ומשימות של ידע שעל מקבל הכדור לבצע. גורם ההפתעה והמהירות יוצרים עניין וחוויה חברתית.
חידות ומשימות אתגר
משימת פיצוח של מילה מסתתרת בעברית או באנגלית, פענוח מקורותיה ומשמעותה של מילה נדירה או ביטוי, חידות היגיון, מתמטיקה, לוגיקה, תרתי משמע, קופסאות בריחה ועוד.
משחקי תפקידים וסימולציות
המחזת דילמות, קיום משפט מבוים, דיבייט וכו'.
משחקים דיגיטליים
מגוון אפליקציות ומשחקי מחשב, בהם סביבות המעודדות יצירה וחקירה כמו מיינקראפט, משחקי סימולציה העוסקים בבעיות גלובליות ומגוון תחומי תוכן, ומשחקים ייעודיים ללימוד שפה, הקניית יסודות מתמטיים, רכישת מיומנויות ועוד.
ראו גם: טכנוגוגיה: קטלוג כלים דיגיטליים לאתגרי למידה מרחוק, ג'וינט אשלים ואגף מו"פ משה"ח – למידה באמצעות משחקים
מהלך: הצגת משחק וניסוח כללים
- נציג את המשחק לתלמידים ונאפשר שאלות ביחס לחוקים ולהתנהלות.
- ננסח את כללי התנהגות בזמן המשחק ונארגן את המרחב ביחד עם הילדים (קבוצות, מעגל, זוגות).
- נגדיר מטרות פדגוגיות למשחק בהקשר הכיתתי. לדוגמה: לסיכום נושא לימודי אפשר להחליט שכל קבוצה מכינה משחק שכדי להתקדם בו צריך לדעת מושגים שנלמדו, ובהמשך מחליפים משחקים בין הקבוצות.
- נכריז על התחלת המשחק ואם איננו משתתפים בעצמנו – נסתובב בין הקבוצות, נתבונן, נעזור ונעודד בהתאם לצורך. נזכיר את מסגרת הזמן שקבענו.
- נבקש מהתלמידים לסכם את החוויה: מה למדו מהמשחק? האם נהנו? מה היו משנים?
- נתווך את המהלך על ידי המשגה: מה למדנו מאופן הלמידה המשחקי? מהתנהגות חברינו? מעצמנו כשחקנים? מה היה משקל המזל במשחק לעומת יכולת?