הנחה היא סברה, השערה או קביעה, שעליה אנחנו מתבססים כשאנחנו קולטים מידע, מסיקים מסקנה או מבצעים פעולה. בחיי היום-יום אנחנו מניחים הנחות רבות מבלי להיות מודעים לכך.
היכולת להניח הנחות ולפעול על פיהן מייעלת את חשיבתנו ואת פעולותינו, אך הסתמכות על הנחות בלתי מבוססות עלולה להביא לתוצאות בלתי רצויות. לכן, חשוב קודם כל שנהיה מודעים לכך שההחלטות שאנחנו מקבלים או הדעות שאנחנו מאמצים מתבססות על הנחות, ואם אנחנו כבר מודעים לכך, יש לבחון האם ההנחות הללו מבוססות.
הצעה למהלך: חשיפת הנחות
השלבים שלהלן נועדו להדריך אותנו בחשיפת הנחות, לעזור לנו לקבוע האם יש בסיס להנחות שלנו ולזהותן אצל אחרים. לארגון החשיבה והמידע אפשר להיעזר במארגן גרפי.
ראו: חשיפת הנחות – מארגנים גרפיים
1. מהי הפעולה, האמונה או המסקנה שלגביה אנחנו מבקשים לחשוף הנחות?
לדוגמה: בנושא השמנה והפחתת משקל – האמונה היא שתחושת רעב של אדם מהווה מדד לכמות המזון שהוא אוכל.
2. מה עשויות להיות ההנחות שעליהן מבוססת הפעולה, האמונה או המסקנה?
לדוגמה: אנשים שמנים רעבים תמיד ואנשים רזים רעבים פחות.
לגבי כל אחת מההנחות שזיהינו נשאל את עצמנו:
3. מדוע הנחנו זאת? מהן הסיבות?
בהמשך לדוגמה לעיל: תחושת הרעב מופיעה בעקבות התרוקנות הקיבה וירידת רמת הסוכר בדם, ואלו מתרחשות זמן מסוים לאחר תום הארוחה. ככל שתפחת כמות המזון, כך האדם יחוש רעב מהר יותר – תחושת הרעב מהווה מדד לכמות המזון הנקלטת.
4. מהן העדויות שמאמתות או מפריכות את ההנחה?
לדוגמה: עדויות נגד ההנחה – יש מספר גורמים האחראים על תחושת הרעב: רמת הסוכר בדם, רמת מטבוליטים אחרים בדם, מלאות הקיבה ומצב רגשי.
5. על סמך העדויות הללו, האם ההנחה מבוססת?
לדוגמה: על בסיס העדויות הנ"ל לגבי הגורמים לתחושת רעב, ההנחה שהנחנו בהתחלה אינה מבוססת.
ראו בהרחבה: חשיפת הנחות – שיעור לדוגמה: השמנה
6. לסיום נקיים שיח רפלקטיבי כדי לעודד חשיבה על חשיבה (מטה-קוגניציה) ויישום של התהליך גם בהקשרים אחרים:
- האם חשוב לחשוף הנחות? מדוע?
- באיזו מידה תהליך חשיפת ההנחות שעשיתם היה משכנע? מה שכנע ומה לא שכנע בתהליך?
- תנו דוגמה למקרים בחיי היום-יום שבהם כדאי לקיים תהליך כזה.
ראו גם את הפרקטיקה: השוואת חלופות והערכתן בתהליכי קבלת החלטות