שיעורי בית הם משימות הניתנות לתלמידים על ידי מוריהם לביצוע מחוץ לכתלי בית הספר. שיעורי בית אפקטיביים במיוחד כאשר נעשה בהם שימוש כהתערבות קצרה וממוקדת לטובת פרויקט או יעד ספציפי, מאשר כמטלות שגרתיות. כאשר השימוש בשיעורי בית נעשה על בסיס קבוע, כגון שינון אוצר מילים בשפה או דפי עבודה יומיים במתמטיקה, האפקטיביות שלהם קטנה.
שיעורי בית אפקטיביים הם חלק אינטגרלי מהלמידה בכיתה והמשך ישיר שלה, ולא תוספת שאינה קשורה ישירות לנלמד בכיתה. על המורים לתכנן את שיעורי הבית כחלק מתכנון ההוראה שלהם.
- ראו בהרחבה: שיעורי בית בחינוך היסודי
דוגמאות לשיעורי בית אפקטיביים בתחומי דעת שונים
- חינוך לשוני:
לצלם תמונה או ליצור יצירה המהווה פרשנות אישית למילה או ביטוי השייכים לתחום כלשהו שנלמד בכיתה; פעילות משחקית חווייתית עם פתגמים וניבים חדשים שנלמדו בכיתה, אותן ניתן גם לקיים עם אחים הורים וחברים כגון, נחש מהו הפתגם (לפי איורים), תשבץ, תפזורת, תשחץ, טריוויה וכד'. מטרה: הרחבת אוצר המילים, העברה של מיומנויות להקשרים חדשים, אימון מיומנות או התנסות בתהליך שהתלמיד/ה יכול/ה לעשות באופן עצמאי. - מתמטיקה:
משימה שאפשר לתת כהקדמה לשיעור בנושא חוק הפילוג: בחנות יש 24 חבילות עטים בכל חבילה 6 עטים. החליטו לסדר את החבילות בשני מדפים, רשמו אפשריות שונות לסידור החבילות על המדפים. מטרה: היכרות מוקדמת עם חומר חדש שעתיד להילמד בכיתה במטרה למקסם את האפקטיביות של למידת תוכן חדש (הטרמה). - אנגלית:
דיאלוג משמעותי חייב להתקיים בבית הספר ומחוצה לו. ננסה לזמן לתלמידים נושאים מתוך תחומי העניין שלהם, וננחה אותם להתכונן להציגם בפני עמיתים. התלמידים יכולים להיעזר במבוגרים הבקיאים בשפה, או במדיה הדיגיטלית. מטרה: ניהול שיחה עם עמיתים, תרגול וחזרה על חומר שנלמד בכיתה, אימון מיומנות או התנסות בתהליך שהתלמיד יכול לעשות באופן עצמאי.
שיקולי הדעת בתכנון מתן שיעורי בית
(השיקולים מופיעים בפירוט בחוברת הנ"ל)
תמיכה בתלמידים
בכל הזדמנות שבה אנחנו מתכננים לתת שיעורי בית, נחשוב מראש על אמצעים לתמיכה בתלמידים שזקוקים לליווי בהכנת שיעורי בית בשל מאפיינים אובייקטיביים כגון רקע משפחתי, מצב סוציו־אקונומי, קשיים אישיים או חברתיים וכדומה.
בהתאם לצורך שזיהינו, נציע לתלמידים סיוע בהכנת שיעורי הבית על ידי כך שנאפשר עבודה בזוגות או בקבוצות קטנות, נקדיש זמן להתייעצות באמצעים דיגיטליים, או ניצור סביבות למידה בית ספריות המותאמות לקבלת עזרה בשיעורי בית.
מתן משוב
קיומו של משוב וסוג המשוב הניתן נמצאו במחקר כגורם המשמעותי ביותר למידת האפקטיביות של שיעורי הבית ולהשפעתם החיובית. המחקר מציין ששיעורי בית ללא משוב עלולים להזיק ובוודאי שאינם מועילים. המשוב לא חייב להינתן בסוף המשימה: הוא יכול להיות חלק מהתהליך ויכול להינתן בכתב או בשיחה אישית. חשוב שהתלמידים ידעו על מה, ממי ומתי יקבלו משוב לשיעורי הבית. המשוב יבהיר לתלמיד במה הוא כבר בקיא ושולט ובמה עליו להוסיף ולהתקדם. ראו הסבר ודוגמאות למשוב מקדם למידה על שיעורי בית.
משימת הערכה
אפשר להשתמש במשימת שיעורי הבית כמשימת הערכה, ולראות בה אמצעי נוסף להרחבת ההתבוננות שלנו על התלמידים, ללמידת יכולותיהם ולהיכרות עמם.
דיפרנציאליות
כדי לתת ביטוי למגוון יכולות אישיות, מומלץ לתכנן שיעורי בית שיש בהם אפשרות בחירה בין מספר דרכי ביטוי ויצירה (כתיבה, ציור, צילום, הכנת מצגת ועוד).
שיעורי בית הם לא עונש!
אין להשתמש בשיעורי בית כפעולה של ענישה, גם לא באופן חד-פעמי, כדי לא להשריש תפיסה שלילית שתפגע במוטיבציה להכינם בטווח הארוך.