דלג אל

ניהול שיעורי בית באופן אפקטיבי

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים

מטרה

תרגול וחזרה על חומר שנלמד בכיתה, לשם השגת שליטה בידע ובמיומנויות; עידוד למידה עצמאית ולקיחת אחריות אישית לפיתוח הרגלי למידה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שיעורי בית הם משימות הניתנות לתלמידים על ידי מוריהם לביצוע מחוץ לכתלי בית הספר. שיעורי בית אפקטיביים במיוחד כאשר נעשה בהם שימוש כהתערבות קצרה וממוקדת לטובת פרויקט או יעד ספציפי, מאשר כמטלות שגרתיות. כאשר השימוש בשיעורי בית נעשה על בסיס קבוע, כגון שינון אוצר מילים בשפה או דפי עבודה יומיים במתמטיקה, האפקטיביות שלהם קטנה.

שיעורי בית אפקטיביים הם חלק אינטגרלי מהלמידה בכיתה והמשך ישיר שלה, ולא תוספת שאינה קשורה ישירות לנלמד בכיתה. על המורים לתכנן את שיעורי הבית כחלק מתכנון ההוראה שלהם.

דוגמאות לשיעורי בית אפקטיביים בתחומי דעת שונים

  • חינוך לשוני:
    לצלם תמונה או ליצור יצירה המהווה פרשנות אישית למילה או ביטוי השייכים לתחום כלשהו שנלמד בכיתה; פעילות משחקית חווייתית עם פתגמים וניבים חדשים שנלמדו בכיתה, אותן ניתן גם לקיים עם אחים הורים וחברים כגון, נחש מהו הפתגם (לפי איורים), תשבץ, תפזורת, תשחץ, טריוויה וכד'. מטרה: הרחבת אוצר המילים, העברה של מיומנויות להקשרים חדשים, אימון מיומנות או התנסות בתהליך שהתלמיד/ה יכול/ה לעשות באופן עצמאי.
  • מתמטיקה:
    משימה שאפשר לתת כהקדמה לשיעור בנושא חוק הפילוג: בחנות יש 24 חבילות עטים בכל חבילה 6 עטים. החליטו לסדר את החבילות בשני מדפים, רשמו אפשריות שונות לסידור החבילות על המדפים. מטרה: היכרות מוקדמת עם חומר חדש שעתיד להילמד בכיתה במטרה למקסם את האפקטיביות של למידת תוכן חדש (הטרמה).
  • אנגלית:
    דיאלוג משמעותי חייב להתקיים בבית הספר ומחוצה לו. ננסה לזמן לתלמידים נושאים מתוך תחומי העניין שלהם, וננחה אותם להתכונן להציגם בפני עמיתים. התלמידים יכולים להיעזר במבוגרים הבקיאים בשפה, או במדיה הדיגיטלית. מטרה: ניהול שיחה עם עמיתים, תרגול וחזרה על חומר שנלמד בכיתה, אימון מיומנות או התנסות בתהליך שהתלמיד יכול לעשות באופן עצמאי.

שיקולי הדעת בתכנון מתן שיעורי בית

(השיקולים מופיעים בפירוט בחוברת הנ"ל)

תמיכה בתלמידים
בכל הזדמנות שבה אנחנו מתכננים לתת שיעורי בית, נחשוב מראש על אמצעים לתמיכה בתלמידים שזקוקים לליווי בהכנת שיעורי בית בשל מאפיינים אובייקטיביים כגון רקע משפחתי, מצב סוציו־אקונומי, קשיים אישיים או חברתיים וכדומה.

בהתאם לצורך שזיהינו, נציע לתלמידים סיוע בהכנת שיעורי הבית על ידי כך שנאפשר עבודה בזוגות או בקבוצות קטנות, נקדיש זמן להתייעצות באמצעים דיגיטליים, או ניצור סביבות למידה בית ספריות המותאמות לקבלת עזרה בשיעורי בית.

מתן משוב
קיומו של משוב וסוג המשוב הניתן נמצאו במחקר כגורם המשמעותי ביותר למידת האפקטיביות של שיעורי הבית ולהשפעתם החיובית. המחקר מציין ששיעורי בית ללא משוב עלולים להזיק ובוודאי שאינם מועילים. המשוב לא חייב להינתן בסוף המשימה: הוא יכול להיות חלק מהתהליך ויכול להינתן בכתב או בשיחה אישית. חשוב שהתלמידים ידעו על מה, ממי ומתי יקבלו משוב לשיעורי הבית. המשוב יבהיר לתלמיד במה הוא כבר בקיא ושולט ובמה עליו להוסיף ולהתקדם. ראו הסבר ודוגמאות למשוב מקדם למידה על שיעורי בית.

משימת הערכה
אפשר להשתמש במשימת שיעורי הבית כמשימת הערכה, ולראות בה אמצעי נוסף להרחבת ההתבוננות שלנו על התלמידים, ללמידת יכולותיהם ולהיכרות עמם.

דיפרנציאליות
כדי לתת ביטוי למגוון יכולות אישיות, מומלץ לתכנן שיעורי בית שיש בהם אפשרות בחירה בין מספר דרכי ביטוי ויצירה (כתיבה, ציור, צילום, הכנת מצגת ועוד).

שיעורי בית הם לא עונש!
אין להשתמש בשיעורי בית כפעולה של ענישה, גם לא באופן חד-פעמי, כדי לא להשריש תפיסה שלילית שתפגע במוטיבציה להכינם בטווח הארוך. 

עוד רעיון - מועדון שיעורי הבית

עוד רעיון - מועדון שיעורי הבית
  1. נגדיר מרחב מסוים בבית הספר שמיועד להכנת שיעורי בית לכלל התלמידים או למספר שכבות: בהתאם לסביבה הבית ספרית, מועדון שיעורי הבית יכול לפעול בספרייה, במרחב פנוי במסדרון, באזור מקורה בחצר או בכיתה פנויה אם יש כזו.
  2. תלמידים שיש להם ביטול במערכת, או תלמידים שמעוניינים לקבל עזרה מחבריהם או ממורה בהכנת שיעורי הבית בתחומי ידע שונים לאחר סיום יום הלימודים, יכולים להגיע למרחב זה – לקבל עזרה או להשתמש במרחב השקט להכנת השיעורים לבד או בקבוצה.
  3. אפשר להציע לתלמידים חזקים במקצועות שונים להתנדב במועדון בשעות מסוימות, כדי לסייע לתלמידים צעירים או מתקשים. במקרה כזה, נתלה לוח מתנדבים בכניסה למועדון שבו יצוין באילו שעות נמצאים במקום "מומחים" בתחומי ידע שונים, כדי שתלמידים אחרים יוכלו להגיע בזמן המתאים לצרכים שלהם.
  4. מורים שיש להם שעה פנויה יוכלו להשתמש במרחב להכין את "שיעורי הבית" שלהם, כדי לתת דוגמה אישית ללמידה עצמאית ולכך שהכנת שיעורים היא פעולה חיובית ונעימה.

שימו לב! אפשר להקים את המועדון גם במרחב הווירטואלי, למשל בדף ייעודי באתר בית הספר או בקבוצת פייסבוק בית ספרית – ובדרך זו לאפשר את הלמידה השיתופית ואת העזרה ההדדית גם בלמידה מרחוק.

אפשר גם - כיתה הפוכה

אפשר גם - כיתה הפוכה

המונח "כיתה הפוכה" מתאר מודל למידה אשר מחליף את הזמן שבו מועבר ידע בסיסי בתוך הכיתה, עם הזמן שמוקדש ליישום הידע או לתרגול מחוץ לכיתה.

מדובר בשיטה פדגוגית שבמסגרתה התלמיד רוכש את הידע הנדרש בבית, לרוב באמצעות סרטונים שלקוחים ממקורות שונים ברשת או סרטונים שהמורה הכינ/ה במיוחד, ואילו בכיתה מתקיים התרגול (שבשיטה הרגילה פעמים רבות ניתן כשיעורי בית): פתרון בעיות, למידה שיתופית בקבוצות וסוגים נוספים של למידה פעילה.

יתרונות השיטה: ההקניה נעשית לכל תלמיד/ה בקצב אישי – יש מי שיצפה בסרטון פעם אחת ויבין מיד, אחרים יצפו מספר פעמים, יעצרו במקומות בעייתיים ויחזרו אחורה, יסכמו לעצמם ויסמנו שאלות לבירור.

בכיתה עצמה, המורים יוכלו להשלים חוסרים באופן שמותאם אישית לכל תלמיד/ה, "לשדך" בין תלמידים שזקוקים לעזרה לכאלו שיכולים לסייע להם, ולזמן פעילויות שדורשות יישום של החומר שנלמד בבית ועיבודו במגוון דרכים.

ראו גם את הפרקטיקה: כיתה הפוכה – מודל ללמידה היברידית

טיפים

טיפים

חשוב שמחנכים יעקבו אחר שיעורי הבית שניתנו לתלמידיהם גם במקצועות שהם אינם מלמדים, כדי לוודא שהזמן המוקדש להכנתם אינו מוגזם. זמן התכוננות למבחן יחושב אף הוא כחלק מהזמן המוקדש לשיעורי הבית.

מומלץ ליצור מערכת עדכון משותפת בבית הספר כדי שמורים מקצועיים יקבלו תמונה כוללת של שיעורי הבית שניתנים לתלמידיהם.

כדאי לקיים מפגש עם ההורים שבו תוצג המדיניות הבית ספרית בנושא, ויתקיים שיח הממוקד בתפקיד הבית בהכנת השיעורים.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

איכות שיעורי הבית חשובה יותר מהכמות. האיכות יכולה להתבטא בדגש על תהליכים של ויסות-עצמי, מוטיבציה לביצוע המטלה ותרגול שאינו רק חזרה על מה שנלמד בשיעור, אלא כולל גם העמקה ואתגר.

אפשר להשתמש בשיעורי הבית גם למטרות נוספות מלבד תרגול: לשם היכרות עם חומר חדש שעתיד להילמד; העברה של ידע ומיומנויות שנלמדו בכיתה בהקשר מסוים וחיבור שלהם להקשרים חדשים; או התנסות במשאבים שאינם זמינים לנו בבית הספר כגון ספרייה עירונית, מוזיאון או גן משחקים.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ייצוג וסנגור עצמי של תלמידים
שימוש במודל רקפ"ת ועוד רעיונות לשיפור יכולת התלמידים לייצג את עצמם ולסנגר על זכויותיהם כדי להעצים את תחושת המסוגלות שלהם ולעזור להם להצליח
איסוף מידע
כולנו מחפשים מידע באינטרנט מדי יום. כדי שהתלמידים ידעו לאסוף מידע מגוון באופן מושכל, נדרשות להם מיומנויות כגון ניווט יעיל במרחב הדיגיטלי, זיקוק שאלות רלוונטי...
עידוד שאילת שאלות על ידי התלמידים
שאילת שאלות היא תכונה אנושית שבמרכזה הרצון לדעת, ללמוד ולהבין. שאלות טובות הנשאלות על ידי התלמידים מגבירות את מעורבותם בתהליך הלמידה ומעצימות את הדחף לאתר תש...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.