אינפוגרפיקה – הצגה חזותית של מידע - ניתן לנהל את הדיון ללא דיבור בעל פה, בעזרת עקרונות של הצגת מידע באופן חזותי כיצירה משותפת שמביעה מגוון אמירות, דעות או עמדות. כל תלמיד בתורו, קם ומביע את המסר שלו כחלק מהמיצג החזותי. בסוף מתבוננים על השרטוט, הציור, הגרף או המיצג ומשוחחים על התוכן ועל התהליך. כדי לסייע לתלמידים להתבטא באופן גרפי נציע להם להשתמש באימוג'ים, מדבקות, איורים, צורות וכדומה.
דיון בסבב קשיח - בתורו, ולפי סדר הישיבה, כל אחד מוזמן להביע דעה, עמדה, שאלה, רעיון. בין לבין, לא מגיבים זה לדברי זה. מי שלא מעוניין להתבטא מבקש לעבור הלאה, ובקשתו מתקבלת בהבנה ובכבוד.
סיכום כתוב תוך כדי שיחה - המורה תמנה תלמיד לכתוב את עיקרי הדברים שעולים בדיון בכיתה. אחרי מספר דקות שיח היא תעצור את הדיון, ותזמין את התלמידים להתבונן על הסיכום ולחשוב – מה בדיון ובתכניו השפיע עלי? האם חל שינוי בדעותיי? היכן התבצרתי בעמדתי? מה הבנתי? מה חסר לי?
הקצבת זמן דיבור ("פגישת מעלית") - כל תלמיד שמקבל רשות דיבור יכול לדבר רק בזמן הקצוב (שעון חול או טיימר), כך מתאמנים התלמידים בחידוד המסר ובדיוקו, וכך גם מובטח שיישאר מספיק זמן לאחרים. (בדומה לשיחה המהירה שנוצרת במפגש במעלית, בין קומה לקומה). על מנת לטפח בקרב התלמידים את היכולת להביע דעה ממוקדת בדיבור קצוב, מומלץ להקנות להם אסטרטגיות להבעת דעה ולהצגת טיעון.
מומלץ לעיין בפרקטיקה: הצגת טיעון וביסוסו
מסרונים כתובים – ניתן לנהל את הדיון ללא דיבור בעל פה, כל תלמיד בתורו, קם וכותב את דבריו על הלוח. בסוף מתבוננים על הכתוב ומשוחחים על התוכן ועל התהליך. ניתן להיעזר בכלי הדיגיטלי Tricider המאפשר יצירת שיח ודיון באופן שיתופי. (ראו למשל: דיון בשאלה כיצד נוכל לפתור את בעיית העוני).
שלטים לשיחה - בכיתות הנמוכות, המורה יכול/ה להכין מראש שלטים המביעים סוגי תגובה, למשל: מסכים, מתנגד, מציע הצעה, רוצה לומר מילה טובה, רוצה לשאול שאלה, רוצה לשתף במחשבה, רוצה להביע רגש. כל ילד/ה שמקבל/ת רשות דיבור ניגש/ת לשולחן המורה, בוחר/ת שלט, מציג/ה אותו ומדבר/ת (אפשר להחליף את השלט בכתר, בשרשרת או בדגלון).
ראו: שלטים לשיחה - גרסה להדפסה