פעמים רבות אנחנו נמצאים במסלול חשיבה ופעולה שגרתי וידוע, ואיננו חושבים שיש צורך להסתכל לצדדים, לחשוב אחרת, ולהיפתח לדברים חדשים. זה טוב במצב מוכר, יציב ולא משתנה. אבל כשהדברים משתנים, כשיש צורך או רצון לנוע מהמצב שבו אנחנו נמצאים ולהתפתח, להכניס עניין לחיינו, לחוות את המגוון שמסביב ולראות את הדברים במבט רענן ושונה, כדאי לחשוב אחרת.
היכולת לדמיין, לשחק, לחשוב אחרת ולהתבונן בדברים מנקודת מבט שונה – יכולה לתת משמעות אחרת לנו ולמצב, וגם לאפשר לנו לחוות ביתר קלות חוויות חדשות ולהתמודד עם שינויים.
פתיחות לרעיונות חדשים ומוכנות להעלאת אפשרויות חדשות לתגובה במצבים קיימים, נובעים ממצב נפשי-תודעתי (state of mind). משום כך יש חשיבות ליצירת אקלים והזדמנויות שיאפשרו ויעודדו מצב תודעתי שכזה. את הפעילויות והתרגילים שיוצגו בפרקטיקה זו ניתן וכדאי לשלב בהזדמנויות ובמצבים שונים במהלך ההוראה-למידה לשם יצירת אקלים המעודד פתיחות לתפיסות ולרעיונות חדשים.
לוּ הייתי... / לוּ היה ל...
1. פתיחה
כפתיחה לפעילות, אפשר להשמיע או להראות את אחד מהשירים הבאים:
- לוּ הייתי מלך, חוה אלברשטיין
- לו הייתי רוטשילד, שמואל רודנסקי/נתן דטנר
- לו הייתי פיראט, השלושרים
- לו הייתי ציפור כנף, חוה אלברשטיין
- נוצת הפלאים, חוה אלברשטיין
2. משימת כתיבה
נבקש מהתלמידים לחשוב ולכתוב לעצמם, מה היה קורה באחד או יותר מהמקרים הבאים:
- לוּ הייתי רוטשילד אז הייתי ...
- אם לסבתא היו גלגלים היא הייתה ...
- לו יכולתי להוסיף עוד עין לגוף הייתי מוסיפ/ה אותה ב... כי ...
- אם הזבובים היו בגודל של פיל אז ...
- לוּ בברז היה זורם שוקו אז ...
- אם ראש הממשלה היה כל הזמן עומד על הראש אז...
- אם שורשי העצים היו בחוץ והנוף באדמה אז ...
נשים לב לתת מספיק זמן לחשוב – לא כולם מסוגלים "לשלוף" מיד רעיונות.
נעודד כתיבה של כמה שיותר רעיונות, למשל על ידי הכוונה מפורשת ושאלה: "נהדר! מה עוד?"
3.שיתוף
נשאל מי רוצה לשתף. זו הזדמנות להפנות את השאלה גם לתלמידים שתקנים או ביישנים מטבעם. נבקש מהתלמידים לשתף בקצרה כדי לאפשר דינמיות, ולתת הזדמנות להרבה תלמידים לשתף.
התרגיל צריך להיות קצבי ומהיר, בלי יותר מדי מחשבה וכמובן בלי ביקורת.
אם תלמיד אמר משהו ממש לא מובן אפשר לבקש ממנו הבהרה קצרה. חשוב לא לשפוט ולגלות פתיחות לרעיונות יצירתיים.
לאחר סבב של שיתופים בעל-פה, ניתן לתלות גיליון נייר גדול בכיתה עם הדברים שנאמרו, ושהתלמידים יוסיפו בזמנם החופשי אפשרויות נוספות. מדי פעם אפשר לקרוא ולציין תוספות חדשות שנכתבו.
שימו לב!
- רצוי שכל אחד יציין את שמו ליד האמירה. אם יש תלמידים שקשה להם להתבטא במילים, נאפשר להם לצייר את מה שהם חושבים.
- שימוש בגירויים מוכרים אך מעולם שונה מהתוכן הרגיל של השיעור (כמו ציטוט משיר למשל, או פתגמים ידועים ומוכרים וכד'), עשוי להפתיע ולשדר גמישות. כמו כן, זה יקרב את התלמידים למשימה ומצד שני ירחיק אותם מה"כאן ועכשיו" של הכיתה.
- יש לקחת בחשבון שלא תמיד עולם המושגים והאסוציאציות שלנו תואם את זה של התלמידים. למשל, לא כולם יודעים מי היה רוטשילד... לכן, אפשר לנצל את ההזדמנות לספר על האיש, או לחלופין לבחור לצורך התרגיל כל איש/ה מאוד עשיר/ה המוכר/ת לתלמידים.