יש מגוון דרכים שבהן מורה יכול/ה ללמד בכיתה עם תומכי הוראה. על המורה לתכנן יחד עימם את דרכי ההוראה ואת המשימות שבעזרתן הם יוכלו לסייע ולתמוך בהוראה.
מהלך
- נציג את עצמנו בפני תומכי ההוראה: מי אנחנו, מה מעסיק אותנו ומהי תפיסות העולם החינוכיות שלנו. נקשיב גם לצד השני: מי הם, מה מעסיק אותם, מה הביא אותם לתפקיד, אני מאמין חינוכי...
- נקיים שיחה לתיאום ציפיות שבה כל צד יציג את האופן שבו הוא רואה את תפקידו בכיתה ואת העבודה המשותפת. איזו תרומה ייחודית יוכלו העוזרים להוסיף לעבודה המשותפת?
למה כל אחד ואחת מאיתנו זקוקים כדי לעבוד ביעילות עם שותפ/ה? מה חשוב שנדע לפני תחילת העבודה? - נסכם על סדירויות קבועות למפגש ולשיחות עבודה – לתכנון, לשיתוף להתבוננות רפלקטיבית ול"אוורור".
- נערוך בינינו חלוקת עבודה לגבי ההתנהלות במהלך השיעור, וגם לגבי הקשר עם התלמידים ועם ההורים מחוץ לכיתה. נבחר את דרך העבודה המועדפת עלינו לתחילת שיתוף הפעולה (ראו רשימת אפשרויות להלן), ובהמשך נשנה או נגוון בהתאם לצורך.
- נקיים שיחת משוב לאחר השיעור המשותף (או לאחר מספר שיעורים, לפי הסדירויות שקבענו), כדי להתבונן בשיתוף הפעולה ולערוך שינויים בהתאם לצורך.
להלן מספר דרכים אפשריות לשיתוף פעולה עם תומכי הוראה:
מורה מוביל/ה ומורה תומכ/ת (או חונך בוגר תומך)
בזמן שאנחנו מובילים את השיעור, מקנים ידע, נותנים הנחיות או מנהלים את הדיון, התומכ/ת מסתובב/ת בין התלמידים ומסייע/ת להם. הסיוע מתאפשר לכל מי שזקוק לתמיכה ברגע נתון ולא רק לילדים מסוימים. בתפקיד זה יכולים להשתלב גם תלמידים בוגרים מבית הספר (למשל, ביסודי, תלמידי כיתות ה-ו יכולים להשתלב בעזרה לתלמידי כיתות א-ב בשיעורים מסוימים).
(ראו לדוגמה: סרטון סימולציה של הוראה משותפת מורה מובילה+סטודנטית)
הובלה לסירוגין
מורה מוביל/ה במהלך חצי שיעור או חלק ממנו והתומכ/ת מוביל/ה בחלק השני.
למשל לפי תוכן: המורה מלמד/ת את החלק הראשון של הסיפור והסטודנט/ית מלמד/ת את חלקו השני;
לפי דרכי הוראה: המורה מקנה את נושא החילוק הארוך, ובתום ההקניה הסטודנט/ית מתרגל/ת עם התלמידים.
למידה בתחנות
המורה ותומכ/ת ההוראה מעורבים באופן פעיל בהנחיות שניתנות לכיתה ובהובלת התהליך.
הכיתה מחולקת לקבוצות עבודה הנעות מתחנה לתחנה.
בחלק מהתחנות התלמידים פועלים באופן עצמאי בהתאם להנחיות כתובות ובתחנות שבהן נדרש עיבוד מורכב יותר התלמידים יפגשו את המורה ואת תומכ/ת ההוראה. אפשר גם כאן לשלב עזרה של תלמידים (ראו לדוגמה את תפקיד המורה הצעיר בסרטון זה).
הוראה פרטנית
תומכ/ת ההוראה לוקח/ת קבוצה קטנה של תלמידים ומעמיק/ה איתם בלמידה או מסייע/ת להם בשעה שהמורה ממשיכ/ה בעבודה עם שאר הכיתה.
למשל: המורה מקנה לכיתה את הנושא של סביבות חיים משתנות, ובזמן זה תומכ/ת ההוראה מקנה את אותו הנושא לקבוצה קטנה של תלמידים במרחב למידה אחר.
הוראה משותפת
במהלך השיעור תומכ/ת ההוראה מוצג/ת כשותפ/ה מלא/ה ומחלקים את האחריות להוראה באופן מלא. החלוקה יכולה להתבצע סביב נושאים או משימות לימודיות בהתאם לסיכום מראש: אחת מעבירה הקניה והשנייה תרגול; אחת מציגה את שאלות החקר והשניה מנחה את הדיון הכיתתי; אחד מקיים הרצאה פרונטלית ואחר אחראי על הפעלת האמצעים הטכנולוגיים; אחד מקיים שיחות אישיות והשנייה מנחה תלמידים בבניית תוצר הלמידה ועוד.
מלמד/ת וצופה
בזמן שהמורה מנחה את התלמידים, מקנה ידע חדש או מנהל/ת דיון כיתתי, התומכ/ת צופה בתלמידים ובאופן הלמידה שלהם ואוספ/ת מידע על ההבנה שלהם ועל מערכות היחסים בכיתה כדי שניתן יהיה לתכנן הנחיות מדויקות ומהלכי למידה מתאימים יותר עבור כולם. אפשר להתחלף בתפקידים מפעם לפעם.
הצופה יכול/ה גם לקיים תצפית על התנהלות/ה של תלמיד/ה ספציפית אם יש צורך בכך. ראו: דף תצפית למיפוי תפקוד בכיתה
מנטור/ית מהקהילה
סטודנטים או מומחים שונים מגיעים לבית הספר כדי ללוות תלמידים בתחום ההתמחות שלהם, לקדם אותם בתחום ידע מסוים, בעבודת חקר באופן פרטני או להשתתף בהעברת שיעורים מסוימים לצד המורה.
גמלאים מתנדבים
גמלאים המגיעים להתנדב בבית הספר יכולים להשתלב במספר מודלים שהוזכרו – כמורים תומכים במהלך השיעור עצמו, ככוח עזר שמוציא ילדים להוראה פרטנית, כשותפים להוראה משותפת, כצופים המתבוננים בכיתה ועוזרים במידת הצורך ועוד. הכול תוך תיאום וסיכום מראש בין המורה למתנדב/ת.