לרוב, יש זמן התארגנות מתחילת השיעור ועד לתחילת הלמידה. ברגעים אלה נוצרים קונפליקטים, התלמידים ממשיכים לדבר בינם לבין עצמם, לא כולם מוכנים, והמורה נדרש/ת להיות אסרטיבי/ת, לבקש הקשבה ולמלא טבלת נוכחות. אך אפשר לנצל את זמן ההתארגנות כך שיהיה נעים ויעיל יותר לכולם. להלן מספר רעיונות כיצד לעשות זאת:
כרטיס כניסה
- בתחילת השיעור נחלק לתלמידים כרטיס או דף עם משימה קטנה שתיצור סקרנות ותחבר אותם לנושא השיעור הנוכחי, או שתעזור להם להיזכר בתכני השיעור הקודם.
- אפשר לפזר כרטיסים על השולחנות של כל התלמידים לפני שהם נכנסים לכיתה, לעמוד בכניסה לכיתה ולתת כרטיס לכל תלמיד/ה שנכנס/ת, או – במידה שהתלמידים כבר מנוסים בפרקטיקה – להניח את הכרטיסים במקום מוסכם בכיתה שהתלמידים יודעים שעליהם לגשת אליו ולקחת לעצמם כרטיס.
- התלמידים ייכנסו לכיתה, כל אחד יתחיל לעבוד על המשימה ויגיש אותה למורה. המשימות צריכות להיות קצרות וממוקדות – כאלו שייקח לתלמידים כ-5 דקות לבצע אותן בהצלחה.
ראו רעיונות נוספים לשימוש בכרטיס כניסה: חמש הדקות שמשנות שנת לימודים שלמה, מור דשן, הגיע זמן חינוך
מענה מותאם אישית
אפשר להכין בכניסה לכיתה תיבה עם מגוון משימות כלליות בתחום הידע של השיעור הממוספרות בסדר עולה. באופן זה, התלמידים יכולים להתקדם בהן באופן אישי, כל אחד ואחת בקצב שלו או שלה.
כל תלמיד/ה יודע/ת לאיזה "שלב" הגיע/ה בשיעור הקודם ומתקדמ/ת לכרטיסייה הבאה בתור.
לדוגמה: אם בשיעור הקודם ביצעתי את המשימה על כרטיסייה מס' 11, בשיעור הנוכחי אכנס לכיתה ואקח את כרטיסייה 12.
חשוב להכין מספר עותקים מכל כרטיס, כדי לאפשר עבודה של מספר ילדים בו-זמנית על אותו "שלב".
מוזיקה
בזמן שהתלמידים נכנסים לכיתה, נשמיע ברקע שיר שמתקשר לנושא השיעור.
אפשר להקרין את המילים במצגת, לכתוב על הלוח שאלה שההקשבה לשיר תספק לה פתרון ועוד.
המוזיקה תמשוך את תשומת לב התלמידים ותעזור להם להתמקד ולהגיע למצב של פניות ומוכנות ללמידה בתוך זמן קצר, וגם תעורר את סקרנותם בקשר לשאלה – איך השיר שהם שומעים קשור לנושא השיעור.
הערה: פתיחה כזו מתאימה גם לשיעור סינכרוני בלמידה מרחוק – היכנסו למפגש המקוון קצת לפני תחילת השיעור והשמיעו מוזיקה ברקע דרך המחשב שלכם. כשהתלמידים ייכנסו למפגש, תקבל המוזיקה את פניהם ותעזור להם להיכנס לאווירה. כאשר המוזיקה תיפסק יהיה בכך סימן לכולם שהשיעור מתחיל. אפשר גם להכין מראש שקף עם 3-2 שאלות שקשורות לשיר, ולבקש מכל תלמיד/ה שנכנס/ת למפגש לענות עליהן עד שנתחיל בשיעור.
הקרנת סרטונים
אפשר לפתוח את השיעור בהקרנת סרטון קצר המתקשר לנושא הנלמד, כאשר שאלה או אתגר מעוררי סקרנות מלווים את ההקרנה.
גם פתיחה זו מתאימה כמובן לשיעור סינכרוני המתנהל דרך פלטפורמה דיגיטלית: נשתף מסך בתחילת המפגש ונקרין עליו את הסרטון שבחרנו.
לוח איחורים
כדי לחסוך למורה את הצורך לקטוע את השיעור כדי לשמוע מהמאחרים מדוע אחרו, אפשר לתלות בכניסה לכיתה "לוח איחורים" – דף שבו כל תלמיד/ה שאיחר/ה כותב/ת את שעת ההגעה ואת סיבת האיחור. הטיפול בכך יידחה לסוף השיעור ורצף ההוראה לא יופרע בכל רגע שבו נכנסים תלמידים מאחרים.
שימו לב: בלמידה מרחוק, כדאי להנחות את התלמידים המאחרים לפתיחת השיעור – לכתוב בצ'אט "הגעתי!", "גם אני פה" וכד'.
כרטיסי משימה להעשרה
כרטיס משימה הוא דף שהמורה מכינ/ה מראש עם הנחיה קצרה לפעילות ממוקדת שהתלמידים יכולים לעשות באופן עצמאי, לבד או בזוגות. שימוש בפרקטיקה זו מאפשר למורה להכין מראש מאגר של כרטיסי משימה שאינם קשורים לנושא לימודי ספציפי, ולהשתמש בהם להעשרה ולגיוון בפתיחת שיעורים במהלך כל השנה. פרקטיקה זו מתאימה במיוחד לשימוש בכיתות היסודי.
נכין מבחר כרטיסי משימה ונניח אותם במקום מוגדר בכיתה – בתיקיית מסמכים תלויה על הקיר ליד דלת הכניסה לכיתה, על שולחן המורה או במקום מתאים אחר.
לגיוון: במקום לחלק לתלמידים כרטיסי משימה, אפשר להקרין את ההנחיות או לכתוב אותן על הלוח, ואז כשהתלמידים נכנסים הם מתחילים לעבוד על פי ההנחיות, לבד או בזוגות.
ראו: דוגמה לכרטיסי משימה עם שאלות ידע כללי
שימו לב! אפשר להכין כרטיסיות באמצעות הכלי הדיגיטלי storyboardthat
רעיונות למשימות:
- ייצוגים אומנותיים
נדפיס או נדביק על כרטיס המשימה ייצוגים אומנותיים כגון: ציור, תמונה, פסל, מבנה, תמונה היסטורית, דיוקן של אמן וכו'. לצד הייצוגים האומנותיים נציג שאלות:
- שאלה פתוחה
למשל: מה הרגש שאתם מזהים בתמונה?
- שאלה סגורה
למשל: מי האיש שיצר את הפסל? מהו המבנה המצולם? - חידות
נכין כרטיסי חידות והתלמידים ינסו לפתור אותן.
אפשר לעשות שימוש בחידות מילוליות, מספריות, ויזואליות או היסטוריות, וכן בשאלות טריוויה. - טקסטים
נכתוב על הכרטיסים טקסטים שונים – שיר, חמשיר, ציטוט, פסקה מספר וכדומה.
התלמידים יתבקשו לפרש, להמשיך את השיר, לכתוב חמשיר משלהם וכו'. - צורה/חפץ
נצייר או נדפיס צילום של צורה או של חפץ, התלמידים יציירו ציור יצירתי שהחפץ מופיע בו, או ינסו להבין למה הוא משמש.
מדרש תמונה
נוכל לעורר בתלמידים סקרנות והנעה ללמידה בעזרת שימוש במדרש תמונה: נפתח את השיעור בהקרנת תמונה שקשורה לנושא, ללא הסבר או כותרת. דוגמאות:
- בשיעור על כוחו של היחיד: "המורד האלמוני" מכיכר טיין-אן-מן
- בשיעור על פרשה תנ"כית: תמונות של הצלם עדי נס
- בשיעור על תופעות בטבע: תמונת תקריב של התופעה, כגון כאן
- בשיעור על השפעות האדם על הטבע: תמונה של מקום נטוש שהטבע חזר לשלוט בו
נזמין את התלמידים להגיב לתמונה, באחת מהדרכים הבאות:
- העלאת השערות: מה לדעתכם רואים בתמונה? מה זה המקום? צילום מבוים/טבעי?
- כתיבת שאלות: כל תלמיד/ה כותב/ת כמה שיותר שאלות על התמונה ובעקבותיה.
- המצאת כותרת: איזו כותרת הייתם נותנים לתמונה?
- הצעת הקשרים: על מה לדעתכם נלמד היום? איך זה קשור לתמונה?
לאחר תום הזמן שהקצבנו, נציג לתלמידים את כותרת התמונה, את שם הצלם (אם ידוע), את נסיבות הצילום (מבוים/טבעי) ואת הקשר לשיעור. מתוך כך, נצא ללמידה.
מהלך
- נשוחח עם התלמידים על חשיבות תחילת הלמידה בזמן, ונעדכן אותם לגבי הנוהל החדש – כרטיסי משימות שימתינו להם בתחילת השיעור (או כל אחת מהפרקטיקות האחרות שהוזכרו לעיל).
- כל תלמיד/ה שנכנס/ת לכיתה מתיישב/ת לבצע את המשימה באופן עצמאי.
- נסתובב בין התלמידים, נשאל אותם לשלומם ונתעניין במחשבות שיש להם ביחס למשימה.
במידת הצורך נשיג את תשומת ליבם על ידי פנייה אישית והכוונתם לאתגר שלפניהם. - בסיום הזמן שהקצבנו למשימה, חשוב לקבל מהתלמידים מספר התייחסויות לפעילות שהתקיימה.
כדאי לציין את הדברים הטובים שקרו בכיתה בזמן הפעילות. - נסיים עם שיקוף פתיחת השיעור, נעודד את התלמידים לשקף את החוויה שלהם, ונמשיך בלמידה.
ראו גם: פרקטיקות לפתיחת שיעור ו-ניהול שיעור תקין ומניעת הפרעות.