מצא/י את הדומים לך
- נזמין את התלמידים להסתובב בכיתה באופן חופשי, כשברקע מוזיקה.
- ברגע שנעצור את המוזיקה, על כל תלמיד/ה להצטרף במהירות לעוד תלמידים על פי ההיגד עליו נכריז.
התלמידים ישתפו בקצרה זה את זה בהתייחס לנאמר בהיגד:
- מצא/י תלמיד/ה שאוהב/ת לקרוא ספרים של סופר שאת/ה אוהב/ת
- שני תלמידים שאוהבים מקצוע שאת/ה אוהב/ת
- שלושה תלמידים שאוהבים מאכל שאת/ה אוהב/ת
- ארבעה תלמידים שאוהבים לעסוק בשעות הפנאי בפעילות שאת/ה אוהב/ת
- חמישה תלמידים שאוהבים שיר שאת/ה אוהב/ת
- שישה תלמידים שאוהבים משחק שאת/ה אוהב/ת
- קטגוריה אחת שתבחרו שבה לפחות 10 תלמידי הכיתה הדומים זה לזה
מצא/י את השונים ממך
ננחה את התלמידים כמו בתרגיל הקודם, אך כשהמוזיקה נעצרת עליהם לחבור ל:
- שני תלמידים שאוהבים לקרוא ספרים מהסוג שאת/ה פחות מתחבר/ת אליהם;
- שני תלמידים שאוהבים סדרות טלוויזיה שונות ממה שאת/ה אוהב/ת;
- שני תלמידים שאוהבים מאכלים שאינך אוהב/ת;
- שני תלמידים שבשעות הפנאי אוהבים לעסוק בפעילויות פנאי שונות משלך;
- שני תלמידים שאוהבים להאזין לשירים שאת/ה פחות אוהב/ת;
- שני תלמידים שאוהבים לשחק בסוג משחק שאת/ה מעדיפ/ה לא לשחק בו.
- קטגוריה אחת שתבחרו שבה לפחות 10 תלמידים בכיתה שונים זה מזה.
דומים אבל שונים
ננחה את התלמידים שוב כמו בתרגילים הקודמים, אך כשהמוזיקה נעצרת עליהם להצטרף במהירות לתלמידים שעונים על היגדים של "דומים אבל שונים":
- שני תלמידים שדומים לי במשהו אחד אבל שונים ממני במשהו אחר (מראה, יחס ללימודים, פעילות פנאי, תכונות, כישורים, מעורבות חברתית, משחקים, הרגלים).
- יש לציין במה הם דומים לי ובמה הם שונים ממני.
השונות בסביבה הקרובה (מתאים לעל-יסודי)
- נחלק את התלמידים לקבוצות על פי מקום המגורים.
- נבקש מהם לתאר את האוכלוסייה בבניין, בשכונה או ביישוב: מעמד כלכלי-חברתי, צרכים מיוחדים ומוגבלויות, מוצא עדתי, השתייכות דתית-חילונית, השתייכות מגזרית וכדומה.
- נשאל: כיצד הייתם מאפיינים את האוכלוסייה? (הומוגנית-אחידה או הטרוגנית-מגוונת?)
מהם היתרונות והחסרונות שבמאפייני הרכב האוכלוסייה? (התייחסו לתחושת שייכות, גיוון, עניין)
מה הייתם רוצים לשמר? לשפר? כיצד?
שיתוף בעקבות התרגילים
- מה היה לכם קל יותר: למצוא משתתפים דומים לכם או שונים מכם?
- ספר/י על משהו חדש שגילית על עצמך או על הקבוצה בעקבות הפעילות?
- מה תרומתה של השונות? (ברמה האישית וברמה הקבוצתית, ביחס לתחושת השייכות, לגיוון, לעניין)
- השונות אצלנו בכיתה/בשכונה/בעיר: מה אתם אוהבים במיוחד? מה פחות? מדוע?
- אילו ערכים השונות מזמנת? (גיוון, עניין, סובלנות, הכלה, שוויון הזדמנויות)
- מה אתם ממליצים לשמר? לשפר? כיצד?
- תכננו את הצעדים הנדרשים כדי ליישם זאת.
אופציה לגיוון: ראו הכלי – מעגלי דמיון ושוני