דלג אל

פרקטיקות לניהול שיעור תקין ומניעת הפרעות

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

מטרה

מניעת הפרעות מראש ולא רק תגובה אליהן.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

דרכים ושיטות רבות לטיפול בבעיות משמעת בכיתה. בפרקטיקה זו נתמקד במתן רעיונות כיצד למנוע את ההפרעות מראש, בעזרת ניהול כיתה אפקטיבי ותכנון שיעורים שבהם התלמידים פעילים וכתוצאה מכך פחות "מפריעים":

רעש – פורה או מפריע?

  1. נשים לב לכך שרעש שונה מהפרעה: לעיתים רעש הוא ביטוי חיובי ללמידה, למעורבות ולעניין ואילו שקט הוא סימן למידה חלקית או אפילו לניתוק ולאדישות לנעשה בכיתה.
  2. אם הרעש נגרם כשהתלמידים חוזרים מהפסקה, ייתכן שקרה משהו שלא הספיקו לעבד אותו או לספר ולשתף. נאפשר זמן מוקצב וקצר לשיחה בזוגות, וכך נאפשר רגיעה וניצור פניות גדולה יותר לפתיחת השיעור.

ראו גם: פרקטיקות לפתיחת שיעור, ויסות רגשי, מיינדפולנס

למידה פעילה ויחס אישי

  1. בעת תכנון השיעור נחשוב: מה התלמידים עושים, חוקרים, כותבים, עונים – מעבר להקשבה פסיבית?
    ככל שהתלמידים יהיו פעילים יותר במהלך השיעור, כך הם יהיו עסוקים בלמידה.
  2. נשתמש במתודות שמזמנות השתתפות של כלל התלמידים ולא רק של מי שממהר להצביע ראשון או של "המגיבים הקבועים". למשל:
  • תשובות בהרמת ידיים: כל מי שחושב/ת ש... מרימ/ה יד.
  • מד תדרים (אקולייזר): במתודה זו מגיבים לפי מנעד מסוים, כך שמתבונן מהצד יכול לקבל תמונה של מדד ההסכמה או אי-ההסכמה בכיתה לשאלה שנשאלה –
    • כל מי שמסכימ/ה מאוד: עומד/ת על הכיסא
    • כל מי שמסכימ/ה: עומד/ת על הרצפה
    • כל מי שמתלבט/ת: יושב/ת על הכיסא
    • כל מי שמתנגד/ת: יושב/ת על הרצפה
    • כל מי שמתנג/ת מאוד: שוכב/ת על הרצפה
  • פתקים בצבע שונה: כל מי שחושב/ת ש... יניפו פתק צהוב, כל מי ש... פתק אדום וכדומה.
  1. נסתובב בשעת משימה, נציע עידוד, מגע, ונפנה אישית לכל תלמיד/ה. נקפיד על איזון בין ציון הדברים שצריך לשפר לבין ראיית הקיים והטוב.

מעבר מהיר בין מתודות

ניזום מעברים חלקים ומהירים מדיון לעבודה עצמית, לעבודה בזוגות או בקבוצות. אפשר לקבוע סימן מוסכם למעבר בין מתודות. למשל:

  • כיבוי אורות: עובדים בזוגות, וכאשר המורה מכבה את האור, כולם חוזרים למליאה.
  • הזנקה: למשימה תחומה בזמן, אפשר להקרין שעון עצר או לקיים "ספירה לאחור".
  • שימוש בחוש השמיעה: צלצול בפעמון, שימוש במוזיקה וכד' להשגת תשומת לב. 

זמן להתרעננות

במידת הצורך, נקצה זמן להפסקות קצרות במהלך הלמידה כדי לאפשר תזוזה והתרעננות. למשל:

משוב

נבקש את התייחסות התלמידים לניסיון החדש, נעודד אותם ונייצר הסכמה על השימוש בו מעתה ואילך.
אולי יש לתלמידים עצמם רעיונות משלהם לניהול שיעור ללא הפרעות?

(על דרכי התמודדות עם הפרעות וקונפליקטים בשיעור ראו בסרטונים למטה)

עוד רעיון - בניית הרגלים ורוטינות

עוד רעיון - בניית הרגלים ורוטינות

נשלב בשגרת הלמידה בכיתה בכל פעם רוטינה חדשה אחת. נסביר את הרציונל שלה – מדוע נשתמש בה, מה התועלת ("מה יוצא לנו מזה"). לאחר שהתלמידים התנסו בה והתרגלו אליה, נוכל להכניס רוטינה או סימן מוסכם נוסף. לדוגמה:

  • כיבוי והדלקת אורות כסימן לחזרה למליאה מעבודה בקבוצות (ראו לעיל: מעבר מהיר בין מתודות).
  • כשהמורה מוחאת כף שלוש פעמים, הסתיימה ההקניה ועוברים לתרגול בזוגות.
  • כשרוצים לתמוך בדעה של מישהו מהחברים בדיון, מנפנפים בידיים (כמו "מחיאת כף" בשפת סימנים).

ראו גם: הבניית כללי הכיתה עם תלמידים

עוד רעיון - טבלת התנהגות

עוד רעיון - טבלת התנהגות

כלי אפקטיבי לשיפור התנהלות התלמידים ולמניעת הפרעות, היא טבלת התנהגות המיושמת בכיתה, שבה התלמידים מקבלים סימון ירוק על התנהגויות חיוביות. המטרה היא לא רק לתת פרס על התנהגות חיובית, אלא לסייע לתלמידים להבין מהן ההתנהגויות המוערכות בכיתה ולהאיר גם את הפעולות הקטנות ביותר שהתלמידים מצליחים להשיג בדרך. מתוך כך, טבלת ההתנהגות לא מיושמת כדרך ל"אילוף" הילדים, אלא כדרך לאפשר להם לראות שהם מסוגלים להצליח בהתנהלות החברתית בכיתה ולהבין מה נדרש לצורך הצלחה זו.

מתוך תפיסה זו, נרצה לפרק את ההתנהגויות הרצויות בכיתה להתנהגויות קטנות: ישיבה במקום, הוצאת ספרים, התחלה של מטלה או התמודדות עם קושי וכד'. כל אלו ועוד הן התנהגויות שלעיתים נראות לנו מובנות מאליהן כהתנהגויות רצויות בכיתה, אך לא בטוח שהן מובנות לתלמידים.

אפשר לייצר טבלה דיפרנציאלית לתלמידים שונים: לתלמיד/ה שמתקשה לשבת, כדאי לתת נקודה/שבח גם על דקה אחת שבה הצליח/ה לשבת במקום ולהקשיב, וכך להראות שגם הוא/היא יכול/ה לעמוד בכללי הכיתה; לתלמיד/ה שמתבייש/ת להשתתף, רצוי לתת נקודה/שבח כשהעז/ה להצביע (כדאי לתת ניקוד גם על הצבעה ומתן מענה שגוי, כדרך לעודד התנסות ולהקל על חשש מטעות).

כשהטבלאות מיושמות ברמה הבית ספרית, יש אפשרות ללמידה בין מורים שונים ויותר קל ליישם שפה בית ספרית שמסייעת לילדים ולצוות בהתנהלות.

שלב ראשון: גיבוש רשימת התנהגויות רצויות

נעלה את הרעיון עם הילדים בכיתה ונבקש הצעות להתנהגויות חיוביות שהיינו רוצים לקדם בכיתה. מומלץ לא להתייחס לשום התנהגות, גם הקטנה ביותר, כמובנת מאליה. בשלב זה ניתן לבקש שיעלו גם 3-2 התנהגויות שליליות שיקבלו נקודה אדומה (לדוגמה: אלימות פיזית או מילולית). עם זאת, חשוב שהדגש יהיה על התנהגויות חיוביות שאנחנו רוצים לקדם ולראות עוד ועוד מהן, ושעליהן יישאר המיקוד.

שלב שני: בחירת מחזק שבועי

נבחר עם התלמידים מחזק שבועי – פעילות משותפת שכל הילדים שיגיעו לרף נקודות שבועי שייקבע, ייקחו בה חלק. אפשר ליצור רף כיתתי או רף אישי, אבל חשוב שיהיה ידוע מראש. מחזק שבועי יכול להיות: יציאה למשחק בחצר עם המורה, מפגש באזור מיוחד בביה"ס (למשל חדר משחקים, פינה נעימה בחצר וכד'), ויכול להיות גם שיעור מיוחד שמעבירים תלמידים.

שלב שלישי: הכנת הטבלה

מכינים טבלה שנתלית במקום בולט בכיתה ובו מתועדות הנקודות שניתנו לאורך השבוע. מומלץ שהתיעוד של שבועות קודמים יישאר גם הוא באותו מקום (אפשר באמצעות גיליון פליפ צ'ארט), וכך אפשר לעקוב וגם להראות לילדים ולכיתה את ההתקדמות שלהם. בנוסף, הטבלה מאפשרת גם למורים מקצועיים הנכנסים לכיתה להמשיך באותה שפה ולתת משוב חיובי לתלמידים.

שלב רביעי: חגיגת הצלחה

בכל הזדמנות שבה תלמיד/ה פעל/ה באופן שמזכה בנקודה, חשוב לשים לב לכך ולחגוג את ההצלחה. מומלץ להתייחס כמה שפחות להתנהגויות שליליות ולהתמקד בתשומת לב להתנהגויות חיוביות. לדוגמה, כאשר הכיתה רועשת, במקום להגיב בכעס כלפי הכיתה ולנזוף בתלמידים הרועשים, כדאי למצוא את התלמידים שיושבים בשקט ולהעניק להם בהתלהבות נקודה ירוקה על כך.

שלב חמישי: יציאה לפעילות

בסיום השבוע, מסכמים את מצב הנקודות של התלמידים ואלו שהגיעו למספר הנקודות שנקבע, יוצאים לפעילות שנקבעה כ"מחזק שבועי". חשוב שהמסר שיועבר לתלמידים שלא הגיעו לרף, הוא מסר של אמון: "אני בטוח/ה ששבוע הבא תצליח/י לאסוף מספיק נקודות ותגיע/י לרף השבועי", או: "השבוע היה לך קשה יותר, אבל אני בטוח/ה שהשבוע הבא כבר יהיה יותר קל".

(מבוסס על כלי שנוצר על ידי בי"ס הראל, אשקלון)

עוד דוגמה ליישום חיזוקים חיוביים מסוג זה: בבית הספר ארלוזורוב בחיפה כל מורה מתבקשת בכל שיעור לתת ציון לשבח לחמישה תלמידים שהראו גישה חיובית, הצליחו לשפר את התנהגותם, תרמו לשיעור וכד'. כשתלמידים צוברים כמות מסוימת של חיזוקים חיוביים, הם מקבלים פרס. בין הפרסים: שובר להעברת שיעור מחשבים לכיתה, שובר ליום שבו הילד/ה יכול/ה לבחור ליד מי לשבת בכיתה ועוד.

 

ראו עוד על התפיסה המלווה את הכלי באופן שתומך בקידום בריאות חינוכית: בית ספר מתמיד

אפשר גם - שימוש בלוחות מחיקים אישיים

אפשר גם - שימוש בלוחות מחיקים אישיים

כדי להגביר את מעורבות התלמידים ואת המוטיבציה שלהם לקחת חלק פעיל בשיעור, ניתן לחלק לכל תלמיד/ה לוח מחיק אישי ולעבוד עמם כך:

  • נשלב בשיעור מספר עצירות לשאלה – נציג שאלה וניתן כמה דקות לרישום תשובה על הלוח.
  • הרמת הלוחות באוויר – נבקש מכלל התלמידים להרים את הלוחות שלהם עם תשובותיהם. כך גם נקבל תמונה מיידית מי מהתלמידים שולט בחומר השיעור עד כה, וגם נשמור על מתח לימודי גבוה.
  • נקודת פתיחה לדיון – ניתן גם להשתמש בתשובות שהתלמידים כתבו על הלוחות האישיים כדי לפתוח דיון בנושא עליו נשאלו. למשל: כל התלמידים שהשיבו בשלילה על השאלה – מי יכול לנמק מדוע?
  • באותו אופן אפשר גם להיעזר בתשובות שעל הלוחות כדי לצאת לעבודה בקבוצות – כל אלו שכתבו תשובה דומה, יחברו לקבוצה ויכתבו יחד נימוקים לתשובה שכתבו או יבצעו משימת המשך.

טיפים

טיפים

מומלץ לנהל דיאלוג עם התלמידים על הכלים שיכולים לעזור להם לקיים שיעור תקין: מה מפריע ומה קשה? איך נוח להם ללמוד מבחינה פיזית (צורת ישיבה, כיסאות, עמידה), מהו סגנון הלמידה המועדף עליהם (הקשבה להרצאה, עבודה בקבוצות, למידה אישית).

חשוב לזמן חוויות הצלחה ולשבח ולעודד כאשר שיטה עובדת היטב. יצירת תחושת גאווה כיתתית היא בעלת השפעה רבה.

כדאי לעדכן מורים נוספים הנכנסים לכיתה בשינויים ובהסכמות עם התלמידים.

למידת עמיתים: צפייה בשיטות לניהול כיתה של מורים אחרים היא בעלת ערך רב. אפשר לשתף את דרכי הפעולה שלנו בחדר המורים, להזמין עמיתים לצפות בנו ולהתארח בכיתות של אחרים.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

להציע דרכים מרובות וחדשניות לתיאור בעיה ולפתרונה
הבנת בעיה או אתגר העומדים בפנינו, זהו צעד ראשון למציאת פתרון מוצלח. אך לשם כך עלינו להכיר תחילה מגוון דרכים שבאמצעותן נוכל לזהות בעיות ולהבין אותן
למידה באמצעות ובשילוב תנועה: Embodied Learnin
מסלול בוקר, משחקי חצר, פסק זמן לתנועה ועוד – תלמידים המשתמשים באופן מודע בגוף שלהם לצורכי למידה, מעורבים יותר בתכנים הנלמדים ומגלים מוטיבציה גבוהה
הערכות ביניים של החומר הנלמד בכיתה
הערכה מעצבת פירושה שאין לחכות להערכה המסכמת של פרק הלימוד כדי לקבל תמונת מצב על התקדמות התלמידים – אלא לקיים מדידות ביניים שיתנו למורה ולתלמידים תמונה עדכנית...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.