שלב 1 – שיח על תהליך הבחירה
- באילו מצבים בחיים אנחנו בוחרים? למה חשוב לבחור?
- מה נדרש מאתנו בתהליך הבחירה? (הפעלת שיקול דעת, בדיקת חלופות שונות והשוואה ביניהן, ויתור, התחשבות באחרים, לקיחת אחריות על הבחירה ועל תוצאותיה ועוד)
- האם היינו רוצים שתהיה לנו בחירה גם במשימות לימודיות? במה? מדוע?
שלב 2 – הגדרת המשימה
- המורה תגדיר את המשימה הלימודית לתקופה הקרובה.
- לדוגמה: בתנ"ך – הצגת המפגש בין יוסף ואחיו תוך שימוש במקרא ובפרשנות כדי להצביע על הלבטים שהיו לדמויות המרכזיות.
- התלמידים יעלו מגוון רעיונות לתכנים המרכזיים בנושא. למשל: התייחסות לדברי הדמויות ולמעשיהן, השלמת פערים ביחס לרגשות ומחשבות של הדמויות, פרשנויות על היבטים שונים בסיפור ועוד.
שלב 3 – בחירת התוצר המועדף
- הגדרת התוצר: התלמידים יעלו מגוון רעיונות לתוצרים אפשריים.
- לדוגמה: בסיפור יוסף ואחיו, אפשר לבחור כיצד להמחיש את המפגש בין האחים באופן יצירתי ומעורר עניין. למשל על ידי הכנת תשדיר חדשות לטלוויזיה, קיום ריאיון לרדיו, יצירת קומיקס לעלון ילדים וכו'.
- המורה יכול/ה להחליט אם לאפשר בחירה מצומצמת מתוך 4-3 אפשרויות מוגדרות, או לתת מגוון רחב יותר בהתאם למוכנות ולניסיון של התלמידים.
- כדאי להביא לתלמידים דוגמה כיצד לבצע את התוצר שבחרו. למשל, אם התוצר הוא כתיבת עיתון – אפשר להזמין לכיתה עיתונאי/ת או מישהו מתעשיית העיתונות שיסביר כיצד עורכים עיתון.
שלב 4 – מילוי השאלון ויצירת קבוצות משימה
- בניית מחוון מלווה: ניצור מחוון שיאפשר לתלמידים להבין מה נדרש מהם לביצוע מיטבי של המשימה.
- חשוב שהתלמידים ידעו מראש כיצד יעריכו את התוצר שלהם, ואפשר אף ליצור את המחוון בשיתוף עם התלמידים.
- מילוי שאלון: התלמידים ימלאו שאלון המתייחס להיבטים שונים של הבחירה שלהם.
ראו: שאלון אפשרויות בחירה - גרסה להדפסה - עבודה בקבוצות: לאחר מילוי השאלונים, התלמידים יתחלקו לקבוצות בעלות עניין משותף (תלמידים שבחרו בתוצר דומה), חברי הקבוצה יפגשו, יחלקו תפקידים ויחלו במשימה.