שלב א – הכנה
הכנת משחק הכולל שתי קוביות: קוביית תפקידים וקוביית שאלות.
ראו: קוביות תפקידים ושאלות - גרסה להדפסה
- קוביית תפקידים
הגדרת ששת התפקידים הנחוצים בכיתה וכתיבתם על גבי פאות קובייה.
ניתן לבחור תפקידים מתוך: תפקיד לכל תלמיד – פורטל עובדי הוראה, המרחב הפדגוגי.
תפקידים כמו:
- כתבי ימי שיא
אחראים על פרסום ותיעוד ימי שיא בעיתון/באתר בית הספר. - נאמני הוקרה
- אחראים לאיתור התנהגויות ראויות להוקרה במהלך השבוע ולהוקרתן בפורומים שונים.
- סיירת "חדשות החודש"
אחראים לאסוף ידיעות מעניינות שפורסמו בעיתונות ולהציג אותן במרחבים שונים בבית הספר. - נאמני "סביבה ללא מפגעים"
אחראים לדווח על תקלות ומפגעים סביבתיים כמו: חוטי חשמל חשופים, דליפת מים ממזגנים ועוד. - מקדמי בריאות
אחראים לקדם את חשיבות הפעילות הגופנית וארוחת הבוקר. - משכיני שלום
אחראים לסייע בפתרון קונפליקטים המתרחשים בהפסקה בדרכי שלום. - כוכבי תקשוב
תלמידים שמתמצאים בשימוש בכלים דיגיטליים ותומכים בשיעורים המתוקשבים ובבעיות טכניות. התלמידים יכולים להשתלב במפגשים סינכרוניים בעתות למידה מרחוק, כך שבכל בעיה בה נתקל/ת המורה לאורך השיעור, כוכב/ת התקשוב יכול/ה להנחות ולסייע בפתרון הבעיה.
- קוביית שאלות
על גבי פאותיה של קובייה שנייה ייכתבו השאלות:
- מהי מטרת התפקיד? (ציור של לוח מטרה)
- מה צריך לעשות בתפקיד? (ציור של יד)
- מי יכול לסייע לנו בתפקיד? (ציור של קבוצה)
- על מה חשוב להקפיד בתפקיד? (ציור סימן קריאה)
- מה ישמח אותנו במהלך מילוי התפקיד? (ציור של לב)
- מה זה אומר להצליח בתפקיד? (ציור של מדליה)
שלב ב – משחק קבוצתי
- כל תלמיד בתורו מטיל את שתי הקוביות ומתייחס לתפקיד ולשאלה שהתקבלו בפאות העליונות של הקוביות. לדוגמה: בקוביית התפקידים התקבל – משכיני שלום; בקוביית השאלות התקבל – על מה חשוב להקפיד בתפקיד? - התלמיד יידרש להשיב על השאלה – על מה חשוב להקפיד בתפקיד "משכיני שלום"?
- התלמידים מתעדים בדף שיתופי את הרעיונות שעלו בסבב.
- מקיימים מספר סבבים כך שכל התלמידים בקבוצה ישתתפו במשחק, ותהיה התייחסות לכל שש השאלות.
שלב ג – שיתוף וסיכום במליאה
נקיים דיון סביב השאלות הבאות:
- במה תורם כל תפקיד לפרט, לקבוצה, לכיתה, לבית הספר?
- אילו קשיים יכולים להתעורר? מה יכול לעזור לנו להתגבר עליהם?
- על מה חשוב להקפיד בכל התפקידים? (לגלות אחריות, התמדה, יוזמה וכו')
שלב ד - בחירת תפקיד
ניתן לחלק תפקידים בדרכים הבאות:
- הגשת מועמדות למילוי תפקיד ע"י התלמידים והצבעה בכיתה
- חלוקת תפקידים על ידי המורה (לפי סדר התלמידים ביומן, לפי סדר הישיבה בכיתה וכולי)
- בחירה אישית של כל תלמיד לפי תחומי עניין
- הגרלה
- יריד תפקידים