דלג אל

מתן תפקיד לכל תלמיד/ה

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     קשר מורה תלמיד/ה

מטרה

הגברת שותפות התלמידים באמצעות מילוי תפקיד.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב א – הכנה

הכנת משחק הכולל שתי קוביות: קוביית תפקידים וקוביית שאלות.

ראו: קוביות תפקידים ושאלות - גרסה להדפסה

  1. קוביית תפקידים
    הגדרת ששת התפקידים הנחוצים בכיתה וכתיבתם על גבי פאות קובייה.
    ניתן לבחור תפקידים מתוך: תפקיד לכל תלמיד – פורטל עובדי הוראה, המרחב הפדגוגי.
    תפקידים כמו:
  • כתבי ימי שיא
    אחראים על פרסום ותיעוד ימי שיא בעיתון/באתר בית הספר.
  • נאמני הוקרה
  • אחראים לאיתור התנהגויות ראויות להוקרה במהלך השבוע ולהוקרתן בפורומים שונים.
  • סיירת "חדשות החודש"
    אחראים לאסוף ידיעות מעניינות שפורסמו בעיתונות ולהציג אותן במרחבים שונים בבית הספר.
  • נאמני "סביבה ללא מפגעים"
    אחראים לדווח על תקלות ומפגעים סביבתיים כמו: חוטי חשמל חשופים, דליפת מים ממזגנים ועוד.
  • מקדמי בריאות
    אחראים לקדם את חשיבות הפעילות הגופנית וארוחת הבוקר.
  • משכיני שלום
    אחראים לסייע בפתרון קונפליקטים המתרחשים בהפסקה בדרכי שלום.
  • כוכבי תקשוב
    תלמידים שמתמצאים בשימוש בכלים דיגיטליים ותומכים בשיעורים המתוקשבים ובבעיות טכניות. התלמידים יכולים להשתלב במפגשים סינכרוניים בעתות למידה מרחוק, כך שבכל בעיה בה נתקל/ת המורה לאורך השיעור, כוכב/ת התקשוב יכול/ה להנחות ולסייע בפתרון הבעיה.
  1. קוביית שאלות
    על גבי פאותיה של קובייה שנייה ייכתבו השאלות:
  • מהי מטרת התפקיד? (ציור של לוח מטרה)
  • מה צריך לעשות בתפקיד? (ציור של יד)
  • מי יכול לסייע לנו בתפקיד? (ציור של קבוצה)
  • על מה חשוב להקפיד בתפקיד? (ציור סימן קריאה)
  • מה ישמח אותנו במהלך מילוי התפקיד? (ציור של לב)
  • מה זה אומר להצליח בתפקיד? (ציור של מדליה)

שלב ב – משחק קבוצתי  

  1. כל תלמיד בתורו מטיל את שתי הקוביות ומתייחס לתפקיד ולשאלה שהתקבלו בפאות העליונות של הקוביות. לדוגמה: בקוביית התפקידים התקבל – משכיני שלום; בקוביית השאלות התקבל – על מה חשוב להקפיד בתפקיד? - התלמיד יידרש להשיב על השאלה – על מה חשוב להקפיד בתפקיד "משכיני שלום"?
  2. התלמידים מתעדים בדף שיתופי את הרעיונות שעלו בסבב.
  3. מקיימים מספר סבבים כך שכל התלמידים בקבוצה ישתתפו במשחק, ותהיה התייחסות לכל שש השאלות.

 שלב ג – שיתוף וסיכום במליאה

נקיים דיון סביב השאלות הבאות:  

  • במה תורם כל תפקיד לפרט, לקבוצה, לכיתה, לבית הספר?
  • אילו קשיים יכולים להתעורר? מה יכול לעזור לנו להתגבר עליהם?
  • על מה חשוב להקפיד בכל התפקידים? (לגלות אחריות, התמדה, יוזמה וכו')

שלב ד - בחירת תפקיד

ניתן לחלק תפקידים בדרכים הבאות:

  • הגשת מועמדות למילוי תפקיד ע"י התלמידים והצבעה בכיתה
  • חלוקת תפקידים על ידי המורה (לפי סדר התלמידים ביומן, לפי סדר הישיבה בכיתה וכולי)
  • בחירה אישית של כל תלמיד לפי תחומי עניין
  • הגרלה
  • יריד תפקידים

עוד רעיון

עוד רעיון

לחטיבת הביניים: במבט לאחור

לקראת מילוי תפקיד חדש (במסגרת יציאה לטיול, הפקת מיזם, ארגון טקס, אירוע שיא וכדומה), כדאי להציע לתלמידים להתבונן במשהו שבו הצליחו בעבר, כדי לקבל כוחות לקראת מילוי התפקיד החדש:

  1. היזכרו בהצלחה שחוויתם במילוי תפקיד כלשהו בעבר. שחזרו את ההיבטים הבאים וסכמו זאת:
  • מה היה התפקיד?
  • אילו משימות כלל התפקיד?
  • מה היתה תרומתך המרכזית?
  • איך הרגשת? מה חשבת?
  • במה התפקיד תרם לך? ולסביבתך?
  1. לקראת מילוי תפקיד חדש – חשבו:
  • איזה תפקיד תרצו למלא?
  • מה ייחשב בעיניכם כהצלחה בתפקיד?
  • מי בסביבה הקרובה יוכל לסייע לכם?

עוד רעיון - תפקידים בחברה

עוד רעיון - תפקידים בחברה

הכלי הבא יפתח אצל התלמידים הבנה כי כל תפקיד הוא תלוי מקום ותקופה (לדוגמה: מנהיג בתקופת המלוכה אינו זהה למנהיג/ה בעידן הדמוקרטי), וכי אדם יכול למלא מספר תפקידים במקביל (למשל הורה שהוא גם שופט). הפעילות יכולה לשמש כפתיחה לבחירת תפקידים בכיתה על ידי הילדים.

  1. הכנות לפעילות
    לפני הפעילות נכין ערימת כרטיסיות ועל כל אחת מהן נרשום תפקיד כלשהו: חקלאי/ת, מורה, מלכ/ה, אומנ/ית, גננ/ת, הורה, מנהיג/ה דתי/ת, בעל/ת מכולת, זמר/ת, רופא/ה, אח/ות וכדומה. נשוחח עם התלמידים על התפקידים השונים תוך התייחסות לשאלה כיצד כל תפקיד משתנה בהתאם לזמן ולמקום. נדגיש את חשיבות הגיוון בתפקידים, במיוחד בימינו. יש להקפיד להימנע מסטריאוטיפים מגדריים כגון רופא/אחות. (ראו על כך בפרקטיקה: הוראה רגישת מגדר)
  1. הצגת התפקיד בפנטומימה
    תלמיד/ה מתנדב/ת בוחר/ת באקראי כרטיסייה, ומציג/ה בפנטומימה את התפקיד שקיבל/ה. למשל: אם רשום בכרטיסייה "מורה", אפשר להתחיל להרצות ללא קול, לעמוד ליד הלוח וכו'. על שאר התלמידים לנחש מהו התפקיד שהמתנדב/ת מגלמ/ת.

  2. דיון מסכם
    לסיכום נשוחח עם התלמידים: מה מאפיין כל בעל/ת תפקיד? לדוגמה: רופא/ה חש/ה אחריות לבריאות המטופלים, סופר/ת רוצה לבטא חוויות חיים שגם אחרים יוכלו להזדהות עמן וכד'. נשאל: האם אדם יכול למלא יותר מתפקיד אחד? איך זה משפיע על התפקוד בכל אחד מהתפקידים? אפשר להדגים על עצמנו – אני גם מורה, גם אמא, גם חברת צוות, גם מתנדבת בשכונה ועוד; איך כל תפקיד משפיע על האחר?

אפשר גם - ספרון "דפי זהב" כיתתי

אפשר גם - ספרון "דפי זהב" כיתתי

נכין ספרון "דפי זהב של הכיתה שלנו" בו יוצגו תחומי חוזק של התלמידים. 
הרעיון הוא להסב את תשומת הלב לכך שלכל תלמיד/ה בכיתה יש כישורים אישיים שיכולים לתרום לפעילויות שונות המתקיימות בכיתה.
כל תלמיד ותלמידה יכתבו בספרון מהם תחומי החוזק שלהם (יכולות ארגון, כישרון ציור, ידע בתחום ייחודי וכו'), ויציעו תחומים שבהם הם יכולים לתרום למילוי התפקידים השונים בכיתה.
באופן זה תלמידים יכולים להיעזר בחבריהם למילוי התפקידים שלהם בכיתה. לדוגמה: אם התפקיד שלי בכיתה הוא הכנת עיתון כיתתי, אוכל להיעזר בתלמידים שכתבו שהם אוהבים לכתוב, לאייר, לצלם וכו'.

טיפים

טיפים

– כדאי לתת לכל התלמידים שמילאו תפקיד כלשהו, תעודת הוקרה, הערכה או הצטיינות. 

– רצוי להעריך את אופן ביצוע התפקיד על ידי התלמיד/ה ולציין זאת בתעודת המחצית/הסיום.

– אפשר לתת לתלמידים לערוך משוב עצמי על מילוי התפקיד שלהם. ניתן להיעזר במחוונים (ראו לדוגמה: מחוון לתלמידי א-ב, מחוון לתלמידי ג-ד, מחוון לתלמידי ה-ו).

– מומלץ להיעזר בשיחת המשוב בחוברת "מלב אל לב" סיפורי הצלחה במילוי תפקיד

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הוראה עם ספרים דיגיטליים ותוכן דיגיטלי
בלמידה מרחוק וגם בשגרה – הפוטנציאל הטמון בשימוש בספרי לימוד דיגיטליים הוא עצום: הם מאפשרים הוראה ולמידה מעשירה ומהנה, ורכישת מיומנויות של אוריינות דיגיטלית
הוראה באמצעות חקר מקרה (Case Study Teaching)
פעילות של חקר מקרה (Case Study) מאפשרת לתלמידים להרגיש חלק מ"העולם האמיתי" ומגרה אותם לחפש מידע ולחשוב על רעיונות שיעזרו להם לפתור בעיות תוך גילוי סקרנות ועניין
פרקטיקות להכרת השונה
כל אדם שונה מרעהו. לכל אחד מאיתנו נוח לראות בצרכיו, בהרגליו ובדעותיו את הדבר הנכון והאמיתי. אך לעיתים השונה מאיתנו עשוי להעשיר את עולמנו, לגוון אותו ולהעצים ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.