השימוש בטכניקות השונות המוצגות כאן יכול לשמש כאשר:
- מחפשים רעיון או פתרון לאתגר או לבעיה כלשהי, והרעיונות שעולים אינם מספיק מגוונים או מקוריים.
- נדרשת נקודת מבט רעננה ויוצאת דופן על העניין הנדון.
- רוצים להמציא או לפתח משהו חדש ומיוחד.
- מרגישים תקועים עם משהו ולא מצליחים להשתחרר מקו מחשבתי קיים.
- רוצים לבטא ולהביע רעיון או מושג מופשט.
בכל הטכניקות שיובאו כאן אין נכון או לא נכון: כל אחד יוצר את המשמעויות והקשרים האישיים שלו, וככל שהשונות בין האנשים תהיה גדולה יותר – יש סיכוי שהקבוצה או החברה תוכל להפיק יותר.
ראו גם את הפרקטיקות:
- חיפוש תשובות ופתרונות במקומות לא-שגרתיים
- פתיחות לרעיונות חדשים
- לשאול שאלות ולחקור כיוונים חדשים ולא צפויים
הצעה למהלך: הזרה = הפיכת המוכר לזר (סינקטיקה)
לפניכם רעיונות למגוון תרגילים שיוצרים הזרה, והופכים את המוכר לנו למשהו זר ומוזר:
- א' כמו ב'
נציג לכיתה ארבעה מושגים. למשל: מורה, לוחם אש (כבאי), אנציקלופדיה, רופא.
נבקש מהתלמידים להסביר איך מושג א' הוא כמו מושג ב'.
לדוגמה: איך מורה היא כמו לוחמת אש? איך רופא הוא כמו אנציקלופדיה? - מכנה משותף
נציג לכיתה מספר תמונות, איורים או דימויים חזותיים אחרים.
למשל: כדור, מלונה, עוגה, משולש, משושה, מספרים (3, 8, 25), מסילת ברזל, חתול, רמזור, קובייה
ראו: דף עם גירויים חזותיים להדפסה
נבקש מהתלמידים למצוא קשרים בין שניים מהדימויים המוצגים בגיליון. לדוגמה:
- המלונה והמשולש דומים בצורה (של הגג)
- בקובייה יש 8 קודקודים
- הכדור הוא ראשו של ליצן והמשולש הוא הכובע - חיבורים יצירתיים
נחלק את הכיתה לצוותים של 3-2 תלמידים. כל קבוצה מקבלת גיליון שיחולק ל-4. נדריך את התלמידים:
- חשבו אילו נושאים מעניינים אתכם. למשל: כדורגל, אוכל, משחקי מחשב...
- בחרו נושא אחד ומצאו דוגמאות ל-4 סוגים או מרכיבים של הדבר הנבחר.
למשל, אם בחרתם אוכל – פיצה, גלידה, תפוח עץ, מים.
- כתבו את ארבעת המרכיבים הללו, אחד בכל רבע של הגיליון שלכם.
נציג בפני התלמידים את נושא השיעור, ונבקש מהם למצוא חיבורים ולהסביר איך נושא השיעור הוא כמו הפריט שרשום בראש כל ריבוע בגיליון שלהם.
לדוגמה: אם נושא השיעור הוא פוטוסינתזה, התלמידים יסבירו –
- פוטוסינתזה היא כמו מים כי היא הכרחית לקיום של העולם
- פוטוסינתזה היא כמו תפוח עץ כי היא קשורה לעולם הצמחים
- פוטוסינתזה היא כמו גלידה כי....
- היא כמו פיצה כי..... - מה הקשר
נתלה על הקיר מספר תמונות. למשל: נוף הררי, שוּק, מנת פלאפל, ציור של פיקאסו וכד'.
נציג לכיתה את הנושא עליו נלמד. למשל: בריאות – בריאות פיזית, נפשית, אברי הגוף וכד'. - נבקש מכל תלמיד/ה לעמוד ליד תמונה המייצגת באופן הטוב ביותר בריאות, לפי תפיסתו/ה. נוצרות קבוצות של תלמידים שנעמדו ליד אותן תמונות.
- כל אחד ואחת מחברי הקבוצה שליד אותה התמונה צריכ/ה להסביר לאחרים באיזה אופן התמונה מייצגת את הנושא.
לדוגמה: אם מישהו בחר לעמוד ליד התמונה של מנת פלאפל, ההסבר יכול להיות:
- בריאות מושפעת מהמזון שאנחנו אוכלים
- הגוף שלנו הוא כמו פיתה: יש בו את האברים השונים ואצל אדם בריא המרכיבים נפרדים והכול פועל בהרמוניה כמו שילוב הטעמים בפלאפל...
- כדי להיות בריא/ה צריך לאכול חצי ממה שאנחנו רגילים (כמו חצי מנה פלאפל...)
- כל קבוצה בוחרת נציג/ה לשיתוף המליאה בעיקרי ההסברים שנתנו חברי הקבוצה.
- ראו: הדגמה של השיטה (עבודה בקבוצת מורים)
דגשים לכל התרגילים
- הזרה יכולה לשמש לכל מטרה הדורשת התבוננות רעננה, יצירתית, אחרת מהמקובל, וכן לביטוי מושגים מופשטים באופן מוחשי – לכתיבה, לביטוי אומנותי חזותי, מוזיקלי, תנועתי וכד'; היא מועילה לתכנון או לעיצוב מוצר או מבנה כלשהו, ובהקשר של למידה היא יכולה לשמש גם להערכת הבנה ולעורר חקירה של דבר חדש.
- בחרו מושגים או חפצים שאינם קרובים אחד לשני: ככל שהמושגים רחוקים יותר, תידרש יצירתיות רבה יותר.
- כאשר בוחרים נושאים להזרה אפשר לרשום ארבעה פריטים מאותו נושא, או שניים מנושא אחד ושניים מנושא אחר.
- הזרה יכולה להתקיים בדרכים שונות, בעזרת דימויים חזותיים, ביציאה החוצה, בהתבוננות מהחלון ובפתרון בעיות חיים "אמיתיות". מה שחשוב זה זיהוי יחסי הגומלין בין הנושא הנדון והגירוי הנבחר.
דוגמאות לשימוש בהזרה מתחומי הדעת