יכולות להיות דרכים רבות ושונות להערכה של תהליכי למידה. למשל:
- הקמת תערוכה בכיתה או תערוכה וירטואלית
- בניית אתר אינטרנט או כתיבת בלוג
- כתיבת סיפור או יצירת ספר דיגיטלי
- יצירת משחק או אפליקציה
- יצירת שיעור מתוקשב על ידי התלמיד/ה
- כתיבת עבודה
- צילום סרטון
- העלאת הצגה
- הכנת מצגת
- מבחן בכתב או בעל פה, או בחינה עתירת מדיה
- ועוד...
ראו גם בפרקטיקה: הערכה מסכמת
מהלך: "תפריט הערכה"
1. הגדרת התוצרים
נחשוב מראש, לפני שלב ההערכה (ורצוי בתחילת פרק הלימוד), על הסוגים השונים של תוצרים שייחשבו מבחינתו מתאימים לביטוי הלמידה ולהערכתה בפרק לימוד זה.
אפשר לעצב את ההצעות בדף הנראה כתפריט של מסעדה.
2. קביעת היקף וקווים מנחים לביצוע
נכין הנחיות ביצוע לתוצרים השונים ונגדיר את ההיקף של כל אחד מהם. לדוגמה:
- עבודה בת חמישה עמודים
- סרטון באורך שלוש דקות
- הצגה בת 10 דקות עם 4-3 שחקנים
- מצגת של 10 שקפים לפרזנטציה של 15 דקות
- תערוכה של 7 ציורים
נגדיר את סוג המקורות שיש להתייחס אליהם. למשל:
- ספרים, מאמרים
- מקורות מידע מקוונים
- איסוף נתונים בעזרת ראיונות, סקרים, שאלונים
- ניסויים, תצפיות
נקבע מהן המיומנויות שיש להביא לידי ביטוי. למשל:
- כתיבה רהוטה
- דיבור בפני קהל
- ביצוע ניסוי על פי שלבים מוגדרים
3. ניסוח מחוון
כשנציג לתלמידים את ה"תפריט" עם האפשרויות השונות לבחירתם, נגדיר גם את הקריטריונים להערכה – לאילו תוצאות אנחנו מצפים שיגיעו בכל אחד מהתוצרים. ראו גם: שיתוף התלמידים בבניית מחוון או כלי הערכה
4. בחירת משימת הערכה
נאפשר לתלמידים לבחור באחת ממשימות ההערכה שהצענו וננחה אותם להתחיל בביצוע המשימה.
5. רפלקציה
לאחר קיום תהליך ההערכה, נבצע רפלקציה בעזרת השאלות:
- האם תהליך ההערכה הזה התאים לי? למה?
- על אילו חוזקות שלי זה מצביע?
- האם הייתי מעדיפ/ה הערכה קבוצתית או אישית?
- מה זה אומר על הדרך בה אני לומד/ת?
- איך אדע שלמדתי? באילו כלים אשתמש?
- איך מה שעשינו יכול לעזור לי במקרים אחרים שבהם אני נדרש/ת ללמידה?
ראו גם את הפרקטיקות:
מתן מגוון אפשרויות לבחירת התלמידים
שותפות לומדים בתהליך ההערכה: בחירת כלי ההערכה, הערכה עצמית והערכת עמיתים