1. נכין ציור של כובע קסמים ועליו שאלות הנוגעות בהצלחה לימודית או חברתית. על הציור להיות מוצג בכיתה באופן קבוע.
> כובע הקסמים
2. התלמידים ישתפו את חבריהם ביעדים שהציבו לעצמם ושהצליחו להגיע אליהם בזכות כישרונותיהם. למשל: הצלחתי לנחם חברה שהייתה עצובה בזכות זה שאני אוהבת לעזור לאחרים וטובה בזה; הצלחתי לפתור תרגיל קשה בשיעור בזכות ההתעקשות שלי לא לוותר עד שאגיע לפתרון.
3. נציע לתלמידים להיעזר בשאלות שעל כובע הקסמים כדי למקד אותם בחוזקות ובכישרונות שסייעו להצלחתם.
4. נמשיג את הדברים לפי הצורך (נראה לי שהצלחת בזה בזכות הכישרון שלך ב...) ונתעד את הנאמר כדי לשוחח על הדברים בהמשך עם כל תלמיד/ה.
5. השיתוף יתנהל במועד קבוע, כמעין טקס, בזמן מוסכם וידוע מראש
(למשל: פעם בשבוע בתחילת השיעור).
חיזוק כישורי התלמיד/ה ומתן מענה מתאים
למאגר הפרקטיקותמטרה
התלמידים יתוודעו אל את מגוון החוזקות האישיות שלהם ואל הכישורים העומדים לרשותם וילמדו להוציאם מהכוח אל הפועל.
הצעה למהלך – כובע הקסמים
הצעה למהלך – שמש היכולות
1. נכין דף עם ציור של שמש בעלת 8 קרניים, שעל כל אחת מהן התייחסות להיבט מסוים:
• יכולת שיש לי אשר עוזרת לי להצליח בתחום הלימודי
• יכולת שיש לי אשר עוזרת לי להצליח בתחום החברתי
• משהו שאני טוב/ה בו ואהנה לעזור בו לאחרים.
• מסר שלמדתי ממישהו, שעוזר לי להתמיד ולא לוותר!
• משהו בי שעוזר לי בלמידה/בחברה ואני מעריכ/ה את עצמי על כך.
• משהו בי שעוזר לי בלמידה/בחברה ואחרים מעריכים אותי על כך.
• משהו שגיליתי בקשר ליכולות שלי והחמאתי לעצמי עליו.
• משהו שאחרים גילו על היכולות שלי, החמיאו לי והרגשתי ראוי/ה למחמאה.
2. נזמין כל תלמיד/ה לבחור באחת מקרני השמש, לענות תשובה מתאימה, ולכתוב את הרגשות, המחשבות והתובנות שעלו בהם בעקבות זאת.
3. נציע למי שרוצה לשתף את מה שכתבו ונעודד את שאר החברים לפרגן, לחזק ולגלות אמפתיה לדברי המציג/ה.
עוד רעיון - שאלות לזיהוי חוזקות
- מה את/ה אוהב/ת לעשות בשעות פנאי?
- על מה את/ה אחראי/ת בבית?
- באילו פעילויות את/ה מתנדב/ת בכיתה?
- במה חברים או בני משפחה אומרים לך שאת/ה טוב/ה?
- ליסודי: שאלון המתנות שלי
- לחטיבת ביניים: שאלון האינטיליגנציות המרובות של גרדנר (אתר מכון ברנקו וייס)
- ראו גם: שאלון שעושה שימוש במודלים גרפיים – אימון אישי לחיזוק כישורים וקשרים (מתוך: האימון הספורטיבי כמודל לפיתוח נחישות וחוסן, חט"ב נווה יונתן, רמלה – מסלול מחוללי חדשנות)
עוד רעיון - מתן "קביים"
מפעם לפעם אנחנו נתקלים בתלמיד או תלמידה שחוו קושי נקודתי וייחודי, שכדי לתת לו מענה מתאים נדרשת חשיבה מחוץ לקופסה. במקרה כזה ניתן לשתף את התלמיד/ה ואת ההורים בחשיבה על פתרון יצירתי שתואם את המצב הספציפי, ושהשימוש בו זמני – כעין "קביים" בהם אפשר להשתמש עד שנתחזק.
1. הכנה כיתתית למציאת פתרונות מותאמים אישית
נקיים עם הכיתה דיון שתכליתו להביא אותם לקבל את קיומם של קשיים ייחודיים של כל אחד מהם, ולפתוח אותם לאפשרות של מציאת פתרון מותאם אישית. כדאי להוביל את הדיון סביב דימוי הקביים. בהתאם לגיל ולסגנון התקשורת עם התלמידים, ניתן לבחור את אחת הדרכים הבאות:
- משימת ציור של אדם נעזר בקביים, ודיון משותף: מה רואים בציור? מה האיש/ה מרגיש/ה?
- קריאה משותפת של סיפור ילדים: הקביים של המלך מאת ד"ר סוס
- השראה מסיפור אמיתי: שימוש בסיפור של ספורטאי/ת שצלח/ה פציעה קשה בעזרת שימוש זמני בקביים או עזר רפואי דומה. למשל: כדורגלן מכבי ת"א חביב אוחיון, הטניסאי הישראלי איתי ארנליב (משתתף במשחקים הפראלימפיים), סיפורו של לארי בירד (אחד משחקני הכדורסל הגדולים של כל הזמנים בליגת ה-NBA), המתעמלת לינוי אשרם ועוד.
נשאל: האם היה מקרה שבו נתקלתם בקושי נקודתי וזמני, ונזקקתם ל"קביים"? לסיוע זמני מותאם אישית? אם התלמידים מתקשים לחשוב על דוגמאות, נוכל לעזור להם עם הכיוונים האפשריים הבאים:
- קושי בלימודים ועזרה של שעות פרטניות.
- קושי להתקבל לנבחרת ספורט, ובעטיו הוספת שעות אימון אחר הצהריים.
- קושי בשל מצב משפחתי בבית: עזרה מוגברת מצד דוד/ה או קרוב משפחה.
נדגיש שקשיים נקודתיים מצריכים לעיתים פתרון יצירתי, מותאם אישית, שיעזור לצלוח את המצב.
2. איתור תלמידים עם קושי ספציפי, ומציאת קביים מתאימים
נסמן לעצמנו תלמידים שחווים קושי נקודתי. נדון בנושא עם התלמיד/ה ואם יש צורך גם עם ההורים. בשיחה נמשיג יחד את הקושי הייחודי, ונערוך סיעור מוחות למציאת פתרון ייחודי תואם. דוגמאות לקשיים נקודתיים, ולצידם "קביים אפשריים":
- פחד עמוק לדבר בפני קהל: במקום פרזנטציה, כשלב ראשון נאפשר לתלמיד/ה להקליט או לצלם את עצמם ולהשתמש בהקלטה מול הכיתה.
- קושי בולט בקריאה באנגלית לעומת שאר הכיתה: נעודד להתחיל בספרי קריאה בסיסיים מאוד, של הגיל הרך. או: נאפשר זמנית שימוש צמוד במילון.
- קושי לבוא לידי ביטוי בעת עבודה בקבוצות: בעת משימה קבוצתית, נשבץ את התלמיד/ה לקבוצה קטנה יחסית שהורכבה מתוך מחשבה על שותפים שייתנו תחושה נוחה. בהמשך נתחיל לשלב בקבוצות גדולות ומגוונות יותר.
3. מתי מסירים את הקביים?
ה"קביים" הלימודיים הם כמו קביים אמיתיים – הם נועדו לשימוש זמני בלבד, עד התחזקות ויכולת לפעול בלעדיהם. לכן חשוב לנהל מעקב צמוד ורגיש, להיות עם יד על הדופק ולנהל שיח עם התלמיד/ה ועם ההורים באשר לשאלה מתי ראוי להתקדם ללמידה בלעדיהם.
אפשר גם - תחושת המסוגלות
בכל תחום ידע, אפשר להתייחס לתחושת המסוגלות העצמית של דמויות רלוונטיות (כגון דמויות מקראיות, ספרותיות או היסטוריות), ולבחון את השפעת תחושת המסוגלות על מציאות חייהן של דמויות אלו. למשל: כיצד אירועים בסיפור ילדותו והתבגרותו של משה סייעו לו לעמוד מול פרעה כשבא לבקש ממנו "שלח את עמי"? מה בסיפור חייו של אלברט איינשטיין גרם לו להאמין בעצמו ולממש את כישוריו בהצלחה גדולה כל כך?
אפשר גם - גלגל המזל: זיהוי חוזקות בכלים דיגיטליים
הכלי הדיגיטלי Wheel of Names הוא מעין "גלגל מזל" שמאפשר לכל תלמיד/ה לחשוב מהן החוזקות שלו/שלה ומהן החוזקות של החברים והחברות לכיתה. אפשר להשתמש בו גם בלמידה מרחוק.
- נכין מראש גלגל עם שמות של חוזקות. ניתן להיעזר ברשימה שבקישור: קלפי חוזקות
- נקבע את סדר התור, ונפעיל את הגלגל.
- כאשר הגלגל עוצר בחוזקה מסוימת, התלמיד/ה שזהו התור שלו/שלה צריכ/ה לספר מדוע החוזקה הזו מאפיינת אותי, להעניק את החוזקה לחבר/ה וכד'.
- במהלך המשחק מתפתח שיח אודות חוזקות בבית הספר ובכלל.
- בלמידה מרחוק נשאל: איך אני מנצל/ת את חוזקותיי בימים אלה?
(מבוסס על פעילות מביה"ס חב"ד בנות, נתניה)
טיפים
– כדאי לתעד רגעים שבהם אנחנו מרגישים תחושת מסוגלות, הצלחה ומימוש, כדי להתחזק ברגעים אחרים.
– מומלץ לערוך את הפעילות אחת לתקופה במפגש פרטני או קבוצתי עם כלל התלמידים, או עם אלו שזקוקים לחיזוק תחושת המסוגלות באופן מיוחד.
– אפשר להציע לתלמיד/ה ששיתפ/ה בנקודת חוזק, ללמד שיעור או להעביר פעילות לקבוצת תלמידים בתחום זה. תלמידים יכולים ללמד את חבריהם גם נושא שכבר נלמד בכיתה המתקשר לנקודת חוזק אישית שלהם.