מושג המפתח פעלנות (Agency), מתבסס על התפיסה שללומדים יש את היכולת והרצון להשפיע באופן חיובי על חייהם ועל העולם הסובב אותם. הלומד הפעלן פועל, מעצב את המציאות ומקבל החלטות באופן עצמאי, במקום להיות מופעל ומעוצב על ידי החלטות של אחרים.
בבואנו לטפח פעלנות בקרב תלמידים, אנחנו שואפים להצמיח בהם גישה של סוכני למידה עצמאיים הפועלים ליצירה משותפת לקראת רווחה אישית וקולקטיבית, ולעודד למידה של האדם את עצמו מתוך יחסיו עם סביבתו.
ל-Agency שתי משמעויות מרכזיות בחינוך – האחת בתור מאפיין של הארגון החינוכי ושל תהליך הלמידה ככזה שנותן הרבה מקום לביטוי, בחירה והשפעה לתלמידים; והשנייה בתור מטרה חינוכית מעמיקה וארוכת טווח המתייחסת להתפתחות איכות של מיקוד שליטה פנימי, לקיחת אחריות אישית של האדם על חייו ועל סביבתו, ומודעות עצמית למוטיבציות, יכולות וערכים.
כדי להשיג פעלנות כמטרה חינוכית, זוהו 7 מרכיבים יישומיים: אתגר ויציאה מאזור נוחות; אחריות; תכנים מערערים; רפלקציה; קבוצה; מיומנויות וכלים תומכים; מקום לביטוי, בחירה והשפעה.
ראו בהרחבה: פיתוח Agency אצל תלמידים, ערן ברק מדינה, אגף מו"פ ניסויים ויוזמות, משה"ח
ובתמצות: פעלנות (Agency), מגזין סקו;פ (3), יולי 2020
הצעה למהלך: מעגלי ליווי אישי
בתיכון מיתר גני תקווה, פותח מודל "הלומד הנוכח" שבמסגרתו נקבעה מסגרת שבועית הנקראת מעגלי ליווי אישי. מעגלי הליווי האישי הם מפגשים בקבוצות קטנות (עד 10 תלמידים), המתקיימים במשבצת של שיעור שבועי במערכת, בהנחיית מורים.
במעגלי הליווי מתקיים שיח מונחה שנועד:
- להעמיק את המודעות העצמית של התלמידים.
- לקיים רפלקציה ולמידה מהחוויות שעברו התלמידים במישורים הלימודי, החברתי והאישי.
- לאפשר לתלמידים להגדיר לעצמם מטרות וכוונות להמשך.
- ללמוד כלים המסייעים לקיום רפלקציה ותכנון.
מושג מרכזי שמלווה את מעגלי הליווי האישי הוא "Dobeing" – שילוב של Being ו-Doing. משמעות המושג היא החיבור בין המודעות העצמית לצרכים, לרצונות, לחוזקות ולחולשות האישיות שלי כאדם – לבין העשייה והפעולות שלי, כשהמטרה היא שהתלמידים יפעלו ויתנהלו בתוך בית הספר מתוך מוטיבציה פנימית ומתוך הבנה של עצמם, רצונותיהם וצורכיהם, ויקבלו תמיכה למשך שנותיהם בתיכון.
מעגל ליווי אישי כולל על פי רוב תהליך רפלקטיבי בן מספר שלבים החוזרים על עצמם בכל מפגש:
- כלי כגון שאלון עצמי שיכול להשתנות בין המפגשים.
- דיון על התובנות והמחשבות שעלו בעקבות השאלון.
- למידה של מושגים וכלים היכולים לסייע להתמודדות.
- מסיימים במבט קדימה – התכוונות והגדרת מטרות או פעולות שהלומדים יעשו בהמשך.
כל מפגשי מעגל הליווי האישי כוללים שילוב של ארבע אבני יסוד:
- אחריות: הלומד אחראי לעצמו, מוביל את עצמו, ומעגל הליווי האישי תומך בכך ומעודד זאת.
- הקשבה: החברים במעגל מתרגלים כלים של הקשבה אמפתית.
- יצירתיות: יש דגש על חשיבה ועשייה יצירתית.
- שיתופיות: המעגל מהווה כר פורה לשיתופי פעולה בין התלמידים.
לכל תלמיד/ה יש מחברת מסע אישי שהכין בית הספר, והמחברת מלווה את התלמידים לאורך המפגשים. המחברת כוללת כלי רפלקציה וחשיבה הנלמדים במסגרת התוכנית.
הנושאים שבהם עוסקים מפגשי מעגלי הליווי האישי מותאמים לעיתים לתקופה בשנה: למשל, בתחילת כיתה י' הם עשויים לעסוק בקשיים ובהסתגלות; בתקופת מבחנים – בהתמודדות עם לחץ והכנה למבחנים וכו'. פעמים אחרות הנושאים הם גנריים או מותאמים לנושאים ולצרכים שהצוות מזהה כרלוונטיים, לאירועים שהתרחשו בבית הספר או מחוצה לו, או על פי הצרכים שעולים מהתלמידים עצמם.
דוגמאות להבדלים בנושאים על פי שכבות הגיל
- שכבה י: המעגלים עוסקים בקליטה בתיכון, שייכות, אחריות אישית, ניהול ותכנון זמן, זהות אישית...
- שכבה יא: המעגלים עוסקים בתפקודי הלומד, בגרות באחריות, התמודדות עם לחץ ומתח, תכנון זמן...
- שכבה יב: המעגלים עוסקים בפרידה, סגירות, התחלות חדשות, הערכות...
הכשרת הצוות
גם המורים שותפים במעגלי ליווי אישי, אחת לשלושה שבועות. המטרות הן דומות – לתמוך במורים ולסייע להם להפוך את התובנות והמוטיבציות שלהם ליוזמות ולעשייה חינוכית.
מטרות נוספות של השתתפות המורים במעגלי ליווי אישי הן התנסות שלהם בכלי כדרך לתמוך בהם כמנחים, וכדרך לטפח את שיתוף הפעולה, את ההיכרות ההדדית ואת הלכידות בצוות.
(ניתן לפנות לתיכון מיתר ולקבל את מחברת המסע האישי ואת מערכי המפגשים של מעגלי הליווי האישי)