הצעה למהלך: לעל-יסודי
ניתן לשלב בהוראה בחטיבת ביניים ובתיכון קורסי MOOC ((Massive Online Open Courses כלומר "קורס מקוון מרובה משתתפים". השיטה המומלצת ללמידה בקורס MOOC היא מודל הנבחרת. שיטה זו מחברת בין האישי לקבוצתי ובין המקוון לפיזי, ומאפשרת למידה משותפת של עולמות תוכן חדשים.
הכיתה הופכת לנבחרת הלומדת יחד מתוך קביעת מטרות למידה משותפות, ערבות הדדית ושיתוף, וכך בנוסף ללמידת התוכן גם מפתחים תחושת שייכות ולכידות חברתית. הלמידה יכולה להיות סינכרונית או א-סינכרונית בהתאם לאמצעי הקצה, למטרות השיעור ולזמן העומד לרשותנו.
הכנה למורים להוראת קורס קבוצתי במודל הנבחרת
- מומלץ למורים שזו להם התנסות ראשונה, להירשם לקורס How2MOOC (דרך אתר קמפוסIL במיזם ישראל דיגיטלית). זהו קורס חינמי בסיסי, המכשיר את המורה לעבודה עם התלמידים בסביבה המקוונת. המורה יכול/ה לבצע באופן עצמאי את הקורס בזמן הפנוי ובקצב אישי, ואף לקבל על כך גמול של 30 שעות השתלמות (בכפוף לעמידה בתנאי הקורס).
ראו גם: סרטון הסבר על הקורס - במידת האפשר כדאי למורה להתנסות בלמידה באחד מקורסי ה-MOOC הבאים:
- רשימת קורסים מומלצת (קורסים שמורים כבר התנסו בהוראתם)
- קורסים מתוך קטלוג ישראל דיגיטלית
- קורסים אחרים, בתנאי שיתאימו לנושא ולרמת התלמידים
תמיכה בתלמידים הלומדים בקורס מקוון
כאמור, המודל המומלץ לעבודה עם תלמידים בקורס MOOC נקרא מודל הנבחרת. זהו מודל פדגוגי כיתתי שבו שני עקרונות מרכזיים:
- מטרה משותפת: "כולם בשביל אחד, אחד בשביל כולם"
- לומד מלמד: כל תלמיד הוא גם מורה
ניתן ליישם את המודל על כיתה שלמה שכולה פועלת כנבחרת אחת, או בקבוצות קטנות כשכל קבוצה היא נבחרת נפרדת בפני עצמה.
בקבוצת נבחרת לכל פרט תפקיד ברור וכלל הפרטים מתגייסים למען המטרה המשותפת. תחושת השייכות לנבחרת מנתבת את האנרגיות של תחרות והישגיות לטובת עבודה רשתית ושיתוף, וכך הופכת הערבות ההדדית למנוע של הישגיות והצלחה.
תפקיד המורה
תפקיד המורה בהוראת קורס MOOC הוא להיות מלווה או מנחה המתווכ/ת בין התלמידים לקורס.
ראו: סרטון הדרכה למורה
שלבי העבודה במודל הנבחרת
- הכנה
- הכרת הפרקטיקה על ידי המורה ובחירת הקורס מתוך הקישורים לעיל (או מתוך קורסי MOOC אחרים שהמורה מצא/ה ברשת ובחר/ה ללמד).
- רתימת שותפים וגיוס גורמים רלוונטיים בבית הספר ובקהילה: הורים, מורים, תלמידים.
- הקמת נבחרת
- גיבוש קבוצה והכרזה עליה כנבחרת. ראו: סרטון הדרכה
- הגדרת מטרה משותפת ויעדים: המטרה המשותפת יכולה להיות בתחום החברתי (כגון הכנת אירוע לעמיתים בכיתה בנושא הנלמד בקורס), או בתחום הלימודי (למשל השגת ציון ממוצע מסוים בקורס).
- מיומנויות ותפקידים
ממפים את המיומנויות הנדרשות למשימה ואת שלבי העבודה, ומגדירים תפקידים לחברי הקבוצה בהתאם לחוזקות של התלמידים. תפקידים לדוגמה:
- מאתרת מידע
- מסכם מידע
- מתרגמת
- מסייע טכני
- מקשרת בין תפקידים
- תומך חברתי
חלוקת התפקידים מאפשרת לכל תלמיד/ה לחוש אחריות להצלחת הקבוצה, וכן יוצרת מחויבות ללמידה ומונעת תופעה של "טרמפיסטים".
- עבודה בקבוצות
משלב זה כל קבוצה עובדת בנפרד בליווי המורה הפועל/ת כמנחה.
ראו: סרטון המתייחס לשלבי הלמידה בקבוצה
העבודה מתבצעת במודל כיתה הפוכה: התלמידים צופים בסרטוני הקורס ומבצעים משימות (בבית או בכיתה), וכל קבוצה מכינה חלק מהקורס לדיון בכיתה.
- מיפוי הבנה וידע
כל תלמיד/ה ממפה את ההתקדמות האישית בקורס בעזרת שאלונים הממפים ידע והבנה (ראו הסבר בסרטון שלבי הלמידה). כך ניתן לערוך מיפוי של התקדמות כל תלמידי הכיתה ולהתייחס לכך במפגש המשותף.
- לומד ומלמד
הקבוצה מגדירה נושאים הזקוקים ללמידה נוספת, ותלמידים ששולטים בנושא מלמדים את אלה הזקוקים לחזרה (הסבר בסרטון הנ"ל).
- הערכה וסיכום
מסכמים את תהליך הלמידה השבועי בעזרת הערכה שבועית. בקורסי MOOC יש בסוף כל פרק שאלון הבוחן את הבנת הפרק (Quiz). כל תלמיד/ה ממלא/ה שאלון אישי ונציג/ת הקבוצה מעדכנ/ת את גרף ההתקדמות הקבוצתי. אם מגלים מגמה שלילית בהתקדמות, עוצרים לרפלקציה וחוזרים לשלב הקודם – לומד ומלמד. - קבלת תעודות
סיום הקורס מצוין על ידי הענקת תעודות לכל חברי הנבחרת. מומלץ לערוך טקס חגיגי כדי לתת לתלמידים חוויית הצלחה.
ראו גם את הפרקטיקות:
- יצירת אחריות משותפת וערבות הדדית
- אופן ארגון הלומדים בכיתה
- למידה שיתופית
- קמפוס מקוון משותף להורים ולילדים בלמידה מרחוק
בנוסף, אפשר להיעזר בקישורים הבאים:
- MOOC בבתי ספר, המרחב הפדגוגי
- How2Mooc במרחב הפדגוגי
קבוצת פייסבוק של קהילת How2Mooc בישראל: מורים ותלמידים מוזמנים להצטרף, להתייעץ ולשתף!