דלג אל

תמיכה בקבוצות הלומדות בקורס מקוון בלמידה מרחוק

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

מטרה

פיתוח אחריות ללמידה משותפת של קבוצות תלמידים באמצעות השתתפות בקורס Mooc.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הצעה למהלך: לעל-יסודי

ניתן לשלב בהוראה בחטיבת ביניים ובתיכון קורסי MOOC ((Massive Online Open Courses כלומר "קורס מקוון מרובה משתתפים". השיטה המומלצת ללמידה בקורס MOOC היא מודל הנבחרת. שיטה זו מחברת בין האישי לקבוצתי ובין המקוון לפיזי, ומאפשרת למידה משותפת של עולמות תוכן חדשים.

הכיתה הופכת לנבחרת הלומדת יחד מתוך קביעת מטרות למידה משותפות, ערבות הדדית ושיתוף, וכך בנוסף ללמידת התוכן גם מפתחים תחושת שייכות ולכידות חברתית. הלמידה יכולה להיות סינכרונית או א-סינכרונית בהתאם לאמצעי הקצה, למטרות השיעור ולזמן העומד לרשותנו.

 הכנה למורים להוראת קורס קבוצתי במודל הנבחרת

  1. מומלץ למורים שזו להם התנסות ראשונה, להירשם לקורס How2MOOC (דרך אתר קמפוסIL במיזם ישראל דיגיטלית). זהו קורס חינמי בסיסי, המכשיר את המורה לעבודה עם התלמידים בסביבה המקוונת. המורה יכול/ה לבצע באופן עצמאי את הקורס בזמן הפנוי ובקצב אישי, ואף לקבל על כך גמול של 30 שעות השתלמות (בכפוף לעמידה בתנאי הקורס).
    ראו גם: סרטון הסבר על הקורס
  2. במידת האפשר כדאי למורה להתנסות בלמידה באחד מקורסי ה-MOOC הבאים:

 תמיכה בתלמידים הלומדים בקורס מקוון

כאמור, המודל המומלץ לעבודה עם תלמידים בקורס MOOC נקרא מודל הנבחרת. זהו מודל פדגוגי כיתתי שבו שני עקרונות מרכזיים:

  • מטרה משותפת: "כולם בשביל אחד, אחד בשביל כולם"
  • לומד מלמד: כל תלמיד הוא גם מורה

ניתן ליישם את המודל על כיתה שלמה שכולה פועלת כנבחרת אחת, או בקבוצות קטנות כשכל קבוצה היא נבחרת נפרדת בפני עצמה.

בקבוצת נבחרת לכל פרט תפקיד ברור וכלל הפרטים מתגייסים למען המטרה המשותפת. תחושת השייכות לנבחרת מנתבת את האנרגיות של תחרות והישגיות לטובת עבודה רשתית ושיתוף, וכך הופכת הערבות ההדדית למנוע של הישגיות והצלחה. 

תפקיד המורה

תפקיד המורה בהוראת קורס MOOC הוא להיות מלווה או מנחה המתווכ/ת בין התלמידים לקורס.

ראו: סרטון הדרכה למורה

שלבי העבודה במודל הנבחרת

  1. הכנה
  • הכרת הפרקטיקה על ידי המורה ובחירת הקורס מתוך הקישורים לעיל (או מתוך קורסי MOOC אחרים שהמורה מצא/ה ברשת ובחר/ה ללמד).
  • רתימת שותפים וגיוס גורמים רלוונטיים בבית הספר ובקהילה: הורים, מורים, תלמידים.
  1. הקמת נבחרת
  • גיבוש קבוצה והכרזה עליה כנבחרת. ראו: סרטון הדרכה
  • הגדרת מטרה משותפת ויעדים: המטרה המשותפת יכולה להיות בתחום החברתי (כגון הכנת אירוע לעמיתים בכיתה בנושא הנלמד בקורס), או בתחום הלימודי (למשל השגת ציון ממוצע מסוים בקורס).
  1. מיומנויות ותפקידים

ממפים את המיומנויות הנדרשות למשימה ואת שלבי העבודה, ומגדירים תפקידים לחברי הקבוצה בהתאם לחוזקות של התלמידים. תפקידים לדוגמה:

  • מאתרת מידע
  • מסכם מידע
  • מתרגמת
  • מסייע טכני
  • מקשרת בין תפקידים
  • תומך חברתי

חלוקת התפקידים מאפשרת לכל תלמיד/ה לחוש אחריות להצלחת הקבוצה, וכן יוצרת מחויבות ללמידה ומונעת תופעה של "טרמפיסטים".

  1. עבודה בקבוצות

משלב זה כל קבוצה עובדת בנפרד בליווי המורה הפועל/ת כמנחה.
ראו: סרטון המתייחס לשלבי הלמידה בקבוצה

העבודה מתבצעת במודל כיתה הפוכה: התלמידים צופים בסרטוני הקורס ומבצעים משימות (בבית או בכיתה), וכל קבוצה מכינה חלק מהקורס לדיון בכיתה.

  1. מיפוי הבנה וידע

כל תלמיד/ה ממפה את ההתקדמות האישית בקורס בעזרת שאלונים הממפים ידע והבנה (ראו הסבר בסרטון שלבי הלמידה). כך ניתן לערוך מיפוי של התקדמות כל תלמידי הכיתה ולהתייחס לכך במפגש המשותף.  

  1. לומד ומלמד

הקבוצה מגדירה נושאים הזקוקים ללמידה נוספת, ותלמידים ששולטים בנושא מלמדים את אלה הזקוקים לחזרה (הסבר בסרטון הנ"ל).

  1. הערכה וסיכום
    מסכמים את תהליך הלמידה השבועי בעזרת הערכה שבועית. בקורסי MOOC יש בסוף כל פרק שאלון הבוחן את הבנת הפרק (Quiz). כל תלמיד/ה ממלא/ה שאלון אישי ונציג/ת הקבוצה מעדכנ/ת את גרף ההתקדמות הקבוצתי. אם מגלים מגמה שלילית בהתקדמות, עוצרים לרפלקציה וחוזרים לשלב הקודם – לומד ומלמד.
  2. קבלת תעודות

סיום הקורס מצוין על ידי הענקת תעודות לכל חברי הנבחרת. מומלץ לערוך טקס חגיגי כדי לתת לתלמידים חוויית הצלחה.

ראו גם את הפרקטיקות:

בנוסף, אפשר להיעזר בקישורים הבאים:

קבוצת פייסבוק של קהילת How2Mooc בישראל: מורים ותלמידים מוזמנים להצטרף, להתייעץ ולשתף!

עוד רעיון

עוד רעיון

זימון מגוון אפשרויות לרפלקציה

אחד האמצעים לתמיכה בלומדים ולבנית כישורי למידה עצמאיים הוא רפלקציה, אישית וקבוצתית. הרפלקציה מסייעת ללומד/ת לפתח כישורי הכוונה עצמית ויכולת התמודדות עם אתגרים, ומאפשרת למורה לעקוב אחר נקודות קושי ולתת מענה מתאים הן באופן פרטני והן לקבוצה כולה.

ראו הרחבה בפרקטיקות: רפלקציה עצמית ו- רפלקציה קבוצתית

להלן מספר דוגמאות לרפלקציה בכלים דיגיטליים:

כלי ליצירת בלוג, שמתאים במיוחד לניהול יומן רפלקטיבי: Blogger

עוד רעיון - קורס מקוון בליווי הורים מנטורים

עוד רעיון - קורס מקוון בליווי הורים מנטורים
  1. מזמינים את ההורים והתלמידים למפגש סינכרוני ומציגים את הנושאים שהתלמידים בחרו ממאגר הקורסים.
  2. מסבירים את מסגרת הזמן ואת התהליך ומציעים להורים שמתמצאים בנושאים שנבחרו לשמש כמנטורים.
  3. שמים את הקישור לקובץ השיתופי בצ'ט, ומבקשים מההורים להירשם כמנטורים בקורס המתאים להם בתוך קובץ מנטורים (אפשר גם שני הורים לקורס).
  4. מתחלקים לחדרים בזום על פי הקבוצות והמנטורים שנרשמו לכל קבוצה. מבקשים מההורה לעשות היכרות קצרה עם התלמידים, להציג את תחום הידע שלו ובמה יוכל לסייע במהלך הקורס.
  5. מסיימים את המפגש במליאה. נשארים במפגש רק עם המנטורים המתנדבים ומגבשים איתם את אופן הסיוע לקבוצות. חשוב לסכם מה באחריות ההורים המלווים ומה באחריות המורה בהמשך ההתנהלות.

ראו בהרחבה: קמפוס מקוון משותף לתלמידים ולהורים

אפשר גם

אפשר גם

למידה עצמאית בקורס מקוון

יש תלמידים בעלי משמעת עצמית גבוהה וכישורי לומד עצמאי מפותחים, המסוגלים להתמיד ולהשלים בכוחות עצמם קורסים מקוונים בלמידה עצמאית מרחוק. לדוגמה, תלמידים מחוננים או מצטיינים, או בעלי ידע קודם בנושאים מסוימים.

כדי לאפשר לתלמידים ותלמידות אלו לנצל את כישוריהם, ניתן להציע להם ללמוד קורס כיחידים או ליצור קבוצת למידה, ולהציע להם לבחור קורס Mooc המעניין אותם, מתוך הקורסים באתר קמפוסIL של ישראל דיגיטלית.

דרכים לתמיכה בלמידת קבוצות עצמאיות

  • נציע לתלמידים לפעול כנבחרת על פי אותם שלבים שהוצגו לעיל, אך ללא ליווי מורה.
  • נזמין אותם להציג לכל הכיתה את תכני הקורס שהם לומדים, בהרצאה או בסדנה.
  • נתעניין בהתקדמותם בקורס, ובמידת הצורך נחבר אותם למומחים בתחום שיוכלו לענות על שאלות ולסייע.

דרכים לתמיכה בלומדים עצמאים בקורס Mooc

  • נתאם איתם מפגש מעקב שבועי או דו-שבועי ונתעניין בהתקדמותם.
  • נציע להם להציג לכלל הכיתה סיכום של הקורס בצורת הרצאה או סדנה.
  • נחבר אותם למומחים בתחום שיוכלו לענות על שאלות ולסייע במידת הצורך.

טיפים

טיפים

מומלץ לקבוע נקודות עצירה משותפות במהלך הלמידה, לרפלקציה ולחשיבה משותפת.

חשוב לנהוג בהתאם לכללי אבטחת מידע בסביבה הדיגיטלית.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פיתוח חשיבה ביקורתית בנושאי בריאות
בתחום הבריאות קיימים מיתוסים שונים שחלקם אינם נכונים. כדי להכשיר את התלמידים לקבל החלטות מושכלות בתחום זה, עלינו להקנות להם אסטרטגיות של חשיבה ביקורתית ומיומ...
חניכה אישית לגיבוש זהות ומודעות עצמית
תהליך החניכה הוא מפגש בין-אישי בין חונכ/ת (המורה) לחניכ/ה (התלמיד/ה). המפגש נועד להעצים את החניכ/ה ולסייע בתהליך גיבוש הזהות האישית והמודעות העצמית
יצירת אחריות משותפת וערבות הדדית
אקלים חיובי בכיתה ויצירת תחושת שייכות ואחריות הדדית הם מאפיינים חשובים המשפיעים על תחושת הרווחה של התלמידים, ויש להם קשר ישיר לפניוּת שלהם ללמידה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.