אינטליגנציות מרובות
תאוריית האינטליגנציות המרובות פותחה על ידי הפסיכולוג האמריקאי הווארד גרדנר. היא באה להחליף את תפיסת האינטליגנציה המסורתית – אינטליגנציה אחידה וניתנת ללמידה – בתפיסה שלפיה לכל אדם יש שמונה אינטליגנציות שונות, שהן למעשה מנגנונים מובחנים של עיבוד מידע והבעתו, בעלי מיקום מוגדר במוח. שמונה האינטליגנציות הן:
- לשונית
- לוגית-מתמטית
- מרחבית
- מוזיקלית
- גופנית-תנועתית
- בין-אישית
- תוך-אישית
- נטורליסטית
על פי תפיסה זו, לבני אדם יש אינטליגנציות מרובות, אוטונומיות במידה רבה, ובלתי ניתנות למדידה כמותית פשוטה. לכל אדם יש "פרופיל אינטליגנציות" המאפיין אותו.
הצעה למהלך: תחנות אינטליגנציות
נבחר נושא או רעיון שנרצה ללמד, ונאפשר לתלמידים לבטא אותו בעזרת האינטליגנציות השונות, בדרך של פעילות בתחנות. התלמידים יחוו וילמדו את המושג תוך יישום של כל אחת מהאינטליגנציות בנפרד, כאשר כל תחנה תביא לידי ביטוי אינטליגנציה אחת. נחלק את התלמידים ל-8 קבוצות, כדי שכולם יהיו פעילים לאורך זמן.
משך הפעילות המומלץ בכל תחנה: כ-15 דקות.
- פתיחה במליאה
נבקש מהתלמידים להסביר או להגדיר את המונח הנלמד, ונכתוב את הנאמר על הלוח.
במפגש סינכרוני מקוון המתנהל במסגרת למידה מרחוק, אפשר לכתוב את דברי התלמידים בקובץ שיתופי או לבקש מהם לכתוב בעצמם בלוח שיתופי כדוגמת פדלט. - פעילות בתחנות
נחלק את התלמידים ל-8 קבוצות והם יצאו ללמידה בתחנות השונות על פי האינטליגנציות.
נגדיר מראש את משך הזמן הניתן לכל תחנה ונתריע כ-3 דקות לפני תום הזמן והמעבר לתחנה הבאה בסבב. בלמידה מרחוק ניתן לחלק את הכיתה לחדרים (כדוגמת Breakout rooms ב-ZOOM), וכל חדר מתחיל את הסבב באינטליגנציה מסוימת. מדי 15 דקות (או זמן אחר שנקבע), מחזירים את כולם לחדר המרכזי ומחליטים לאיזו "תחנה" חדשה עוברת כל קבוצה. אפשר להישאר באותן קבוצות, או לערבב ולשנות הרכבים מדי פעם, באופן שרירותי או לפי בחירת התלמידים עצמם. - רפלקציה
בתום העבודה בכל תחנה, התלמידים יכתבו לעצמם מה למדו עוד על יחסי גומלין מהתנסות בתחנה זו.
ראו משימות אפשריות בכל "תחנת אינטליגנציה": ללימוד יחסי גומלין; ללימוד הפכים