דלג אל

לחשוב מחוץ לתבניות קבועות

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

לראות, לפרש ולפתח דברים באופן שונה מהדרכים המוכרות והמקובלות.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

אינטליגנציות מרובות

תאוריית האינטליגנציות המרובות פותחה על ידי הפסיכולוג האמריקאי הווארד גרדנר. היא באה להחליף את תפיסת האינטליגנציה המסורתית – אינטליגנציה אחידה וניתנת ללמידה – בתפיסה שלפיה לכל אדם יש שמונה אינטליגנציות שונות, שהן למעשה מנגנונים מובחנים של עיבוד מידע והבעתו, בעלי מיקום מוגדר במוח. שמונה האינטליגנציות הן:

  • לשונית
  • לוגית-מתמטית
  • מרחבית
  • מוזיקלית
  • גופנית-תנועתית
  • בין-אישית
  • תוך-אישית
  • נטורליסטית

על פי תפיסה זו, לבני אדם יש אינטליגנציות מרובות, אוטונומיות במידה רבה, ובלתי ניתנות למדידה כמותית פשוטה. לכל אדם יש "פרופיל אינטליגנציות" המאפיין אותו.

הצעה למהלך: תחנות אינטליגנציות

נבחר נושא או רעיון שנרצה ללמד, ונאפשר לתלמידים לבטא אותו בעזרת האינטליגנציות השונות, בדרך של פעילות בתחנות. התלמידים יחוו וילמדו את המושג תוך יישום של כל אחת מהאינטליגנציות בנפרד, כאשר כל תחנה תביא לידי ביטוי אינטליגנציה אחת. נחלק את התלמידים ל-8 קבוצות, כדי שכולם יהיו פעילים לאורך זמן.

משך הפעילות המומלץ בכל תחנה: כ-15 דקות.

  1. פתיחה במליאה
    נבקש מהתלמידים להסביר או להגדיר את המונח הנלמד, ונכתוב את הנאמר על הלוח.
    במפגש סינכרוני מקוון המתנהל במסגרת למידה מרחוק, אפשר לכתוב את דברי התלמידים בקובץ שיתופי או לבקש מהם לכתוב בעצמם בלוח שיתופי כדוגמת פדלט.
  2. פעילות בתחנות
    נחלק את התלמידים ל-8 קבוצות והם יצאו ללמידה בתחנות השונות על פי האינטליגנציות.
    נגדיר מראש את משך הזמן הניתן לכל תחנה ונתריע כ-3 דקות לפני תום הזמן והמעבר לתחנה הבאה בסבב. בלמידה מרחוק ניתן לחלק את הכיתה לחדרים (כדוגמת Breakout rooms ב-ZOOM), וכל חדר מתחיל את הסבב באינטליגנציה מסוימת. מדי 15 דקות (או זמן אחר שנקבע), מחזירים את כולם לחדר המרכזי ומחליטים לאיזו "תחנה" חדשה עוברת כל קבוצה. אפשר להישאר באותן קבוצות, או לערבב ולשנות הרכבים מדי פעם, באופן שרירותי או לפי בחירת התלמידים עצמם.
  3. רפלקציה
    בתום העבודה בכל תחנה, התלמידים יכתבו לעצמם מה למדו עוד על יחסי גומלין מהתנסות בתחנה זו.

ראו משימות אפשריות בכל "תחנת אינטליגנציה": ללימוד יחסי גומלין; ללימוד הפכים

עוד רעיון - זה כמו ...

עוד רעיון - זה כמו ...

כלי זה עוזר להעלות רעיונות, לשמור על כללי ההסתעפות כדי להגיע לכמות, מגוון ומקוריות, ולהפעיל חשיבה חזותית בעת העלאת אפשרויות שונות.

  1. נסחו הבעיה או האתגר באופן המזמן אפשרויות יצירתיות ורשמו בראש הדף (מצורף מארגן גרפי).
    לדוגמה: איך לעזור לילדה להתמודד עם חוסר ביטחון בכיתה?
  2. בחרו עצם כלשהו וציירו אותו במשבצת הימנית העליונה.
  3. במשבצת אחת שמאלה, ציירו אסוציאציה לעצם המצויר.
  4. במשבצת אחת שמאלה, ציירו אסוציאציה למה שציירתם במשבצת הקודמת.
  5. במשבצת השמאלית ביותר ציירו אסוציאציה למצויר במשבצת הקודמת (השלישית מימין).
  6. בשורה השנייה מכניסים שינוי לכל אחד מהעצמים המצוירים במשבצת שמעליה (בשורה הראשונה). השינויים בדרך כלל מתוך מאיץ רעיונות (ה-SCAMPER)
  7. בשורה השלישית (לא חובה), רושמים את השינוי או מהות השינוי שנעשה בשורה השנייה לעומת הראשונה.
  8. בשורה הרביעית הפעילו את השינוי (שעשיתם בין שורה 1 ו-2) על הבעיה אותה רציתם לפתור.
    ציירו או רשמו במילים את הרעיון העולה מהפעלת השינוי. שתפו ברעיונות.

ראו דוגמה להתמודדות עם שני אתגרים: כיצד נעזור לילדה להתמודד עם חוסר ביטחון בכיתה; כיצד נשפר כיסא בסיסי כדי שירצו לקנות אותו.

שימו לב!

  • לא חייבים להיות ציירים. מה שחשוב זה לא איכות הציור אלא העירוב של אזור אחר במוח כדי למצוא רעיונות.
  • בשלב הסופי ייתכן שיהיה קשה לצייר רעיון מורכב. לכן, בשלב זה אפשר לעבור לתיאור מילולי של הרעיון.
  • הכלי מתאים לעבודה גם עם ילדים צעירים או כאלה שיש להם בעיות כתיבה.
  • כשהתרגיל משותף למספר משתתפים, מתקבלת כמות רבה יותר של רעיונות ומגוון גדול של אפשרויות.
  • בזכות השלבים השונים של הכלי (אקראיות בבחירת החפץ, שרשרת האסוציאציות), אנחנו מתרחקים מעולם הבעיה הן רגשית והן תפיסתית. הפעלת שינוי ואילוץ להשתמש באותו השינוי, מובילים לחשוב מעבר לתבניות המוכרות ולהעלות אפשרויות מקוריות יותר.

עוד רעיון - חידות

עוד רעיון - חידות

חידות הן דרך שונה, מעוררת וסיפורית ללמידה ולחשיבה. יש חידות בציורים, חידות במילים, חידות גפרורים וחידות בטיולים; יש חידות מן המוכן ויש חידות שניתן להמציא לבד.

חידות מזמנות חשיבה יצירתית וגם חשיבה ביקורתית. פתרון חידות יכול להוות שבירת שגרה, הכנסת רוח אחרת בשיעור ודרך לרענן את החשיבה. כשבוחרים לשלב חידות בשיעור, כדאי שיהיה קשר בין החידה או העיקרון שבפתרונה לבין מהלך השיעור או המיומנויות שרוצים להקנות. דוגמאות:

החידות הבאות הן מתוך הספר האמבטיה של ארכימדס (דיוויד פרקינס):

  • חידת ארבע השרשרות
    לגְרֵטָה יש ארבע שרשרות קצרות, המורכבות כל אחת משלוש חוליות בלבד.
    היא רוצה לחברן יחד לשרשרת עגולה בת שתים-עשרה חוליות.
    הצורף יבצע את העבודה תמורת שלושה סנט לפתיחת חולייה ושני סנט לסגירתה.
    גרטה מוצאת דרך לעשות את העבודה בחמישה-עשר סנט. מה היא אומרת לצורף לעשות?
  • חידת ארבעת העצים
    אדריכל נוף רוחש חיבה מיוחדת לסימטריה. הוא מחליט להציב בגן ארבעה עצי גשם מוזהבים, באופן שכל אחד מהם יעמוד בדיוק באותו מרחק מכל אחד מהעצים האחרים. כיצד הוא מציב אותם?

ראו: פתרון חידת השרשרות וחידת ארבעת העצים; על חידות ודוגמאות נוספות

שימו לב!

  • לא כולם נהנים לפתור חידות. לעיתים הדבר נובע מחוסר הצלחה ומתסכול שחווינו בעבר. לכן, לא כדאי להכריח תלמיד/ה לפתור חידות, אבל כן ניתן להציע להצטרף ולעבוד עם תלמיד/ה אחר/ת שאוהב/ת את האתגר.
  • יש האוהבים ומאותגרים באופן חיובי מסוג חידות מסוים (למשל חידות עם ציורים), ונרתעים מחידות מסוג אחר (למשל חידות מילוליות). בכל מקרה, מציאת פתרון לכל חידה באשר היא, דורשת פריצת דרך מחשבתית, יציאה מתבניות החשיבה המקובלות והתבוננות אחרת על הבעיה.
  • חשוב לעשות מטא-קוגניציה על פתרון החידות: לשחזר את דרך החשיבה ולהעריך אותה, כדי להעשיר ולשפר את ההתמודדות עם חידות בעתיד. כדאי לסכם בהבלטת עיקרון או רעיון משמעותי שעמד בבסיס הדרך לפתרון.

אפשר גם - מניפת "קונצפטים"

אפשר גם - מניפת "קונצפטים"

מניפת "קונצפטים" היא מסגרת ליצירת רעיונות חלופיים, שנוסחה על ידי אדוארד דה-בונו בספרו יצירתיות רצינית.

"בקצה אחד של מניפת הקונצפטים עומדת המטרה או היעד של החשיבה,
ובקצה השני – רעיונות הביצוע. מניפת הקונצפטים היא טכניקת ביצוע." (דה בונו)

היעזרו במארגן הגרפי המצורף, ובכל שלב מלאו את המידע במקום המתאים. לעיתים קרובות בעת ההסתעפות, החשיבה לא מסודרת ומופרדת. כדי לא להפסיק את זרם החשיבה, אפשר "לקפוץ" קדימה ואחורה במארגן ולרשום את הדברים במקום המתאים להם.

  1. הבהירו את היעד או המטרה (האתגר).
  2. העלו רעיונות שונים באופן חופשי (סיעור מוחות), כדי להגיע למטרה.
  3. מיינו את האפשרויות לסוגים ("קונצפטים") שונים.
  4. הוסיפו אפשרויות חדשות לכל סוג.
  5. הציעו סוגים חדשים (או "קונצפטים" כלליים יותר).
  6. העלו רעיונות שונים על פי הסוגים החדשים.
  7. שלבו בין רעיונות.

ראו: דוגמה למניפת קונצפטים בנושא הפחתת העומס בכבישים

היתרון ברעיון ובמארגן של מניפת הקונצפטים, הוא האפשרות לתעד עבודה אינטואיטיבית ולא בהכרח סדורה, ובו-בזמן להיעזר בשלבים מוגדרים העוזרים "לעשות סדר" בשטף הספונטני של הרעיונות ומעשירים את תהליך החשיבה.

טיפים

טיפים

ניתן לחשוף את התלמידים לתיאוריה של האינטליגנציות המרובות, ואף לעשות עמם את השאלון לזיהוי אינטליגנציות.

אפשר לשקול חלוקה לקבוצות על פי זיהוי אינטליגנציה חזקה או ערבוב אינטליגנציות חזקות בכל קבוצה, או לערוך חלוקה אקראית. לכל דרך חלוקה יש יתרונות וחסרונות, ועל המורה להחליט על דרך החלוקה בהתאם לכיתה ולמטרות החינוכיות והלימודיות.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

התמודדות עם סטריאוטיפים והכללות
איך נלמד לשים לב מתי הדעות שלנו אודות אנשים מבוססות על גיל, מגדר, דת, תרבות, עושר וכדומה? וכיצד נהיה מודעים יותר לאופן שבו סטריאוטיפים עשויים להשפיע על העמדו...
מיזוג מידע
כשמתמודדים עם שאלות מורכבות, מתעורר צורך לבחון מספר מקורות מידע, להתוודע לנקודות מבט שונות, ולהצליב מידע כדי להסיק מסקנות מבוססות
שיקולי הדעת בתכנון יחידת לימוד
מהם הנושאים המרכזיים של יחידת הלימוד? מי הם התלמידים? מהו הרכב הכיתה? מהם תוצרי הלמידה? ומהו החיבור שלי כמורה לחומר? – איך נתכנן יחידת לימוד שלוקחת בחשבון את...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.