חוויית ביצוע מתוך מאמץ עשויה לספק תחושת הישג ולעודד את הפרט להמשיך להתאמץ לקראת האתגר הבא. חשוב לתת לתלמידים משימות ואתגרים מותאמים ליכולותיהם, שיאפשרו להם להתאמץ ולהצליח, לזהות את המאמץ, ולהוקיר אותו כמו גם את ההצלחה שהגיעה בעקבותיו.
שיחה על מאמץ והצלחה
- נציג לכיתה ציטוטים על הקשר בין השקעת מאמץ להצלחה, ונעורר שיחה בנושא. למשל:
"לעולם לא הייתי מגיע לאן שהגעתי אלמלא ההרגלים שלי לדייקנות, סדר ונחישות,
ובלי ההחלטיות להתרכז בנושא אחד בכל פעם" (צ'ארלס דיקנס, סופר)
"צריך להאמין שבסוף המאמץ יש הצלחה. בלי האמונה הזאת... חבל על הזמן" (צילה נוימן, ציירת)
ראו: מבחר ציטוטים על הצלחה - גרסה להדפסה - נשאל: מה הדגש בכל אחד מהציטטות? במה הן דומות/שונות?
מה הקשר בין התהליך לבין התוצאה?
האם תמיד נשיג את התוצאה שרצינו? במידה ולא... מה בכל זאת הרווחנו מהתהליך?
להמריא להצלחה
1. ננסה להיזכר בהצלחה שחווינו בתחום הלימודי, החברתי או ההתנהגותי בתקופה האחרונה.
2. מתי חווינו "המראה"? נצביע על הצלחה ממוקדת וספציפית, לדוגמה:
- בתחום הלימודי: השתתפתי בשיעורים, התמודדתי גם עם נושאים שהיו קשים לי, הכנתי בהתמדה את כל שיעורי הבית.
- בתחום החברתי: תרמתי מנקודות החוזק שלי לפעילות, התייעצתי עם חברים לצוות, ביקשתי עזרה מאחרים, התמדתי במילוי התפקיד שלי, גיליתי אחריות.
- תפקוד כללי: הגעתי לשיעורים בזמן, הבאתי את כל הציוד הנדרש,
תרגלתי בצורות שונות, פיתחתי אסטרטגיות מגוונות.
3. נכתוב את הגורמים ל"המראה" על גבי רצועות, על הלוח או על הרצפה.
4. התלמידים יבחרו את הגורם המרכזי שעזר להם להמריא לכיוון ההצלחה. למשל:
- הקשבתי בשיעורים, חזרתי על החומר שלמדנו...
- למדתי עם חבר/ה, לא התביישתי וביקשתי הסבר ממורה...
- הלכתי לישון מוקדם, אכלתי טוב, האמנתי שאצליח...
5. סיום במליאה: נשוחח על שלל הגורמים שתרמו ל"המראה", כפי שעלו בסיפורים השונים.
נרכז את הגורמים העיקריים להצלחה שחזרו ברוב הסיפורים ונתלה אותם במקום בולט לתזכורת תמידית.