דלג אל

מיפוי הידע של התלמידים לפני תהליך הלמידה (Pre-test)

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

מטרה

קבלת תמונה על רמת הידע והמיומנות של התלמידים לפני תחילת פרק הלימוד.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

פרקטיקה זו היא מהלך של הערכת התלמידים המתקיים בתחילת תהליך למידה של נושא כלשהו, ולא בסופו.
בנושאים מסוימים אין לצפות שהתלמידים ידעו מראש את תכני הלימוד, אך בנושאים אחרים ייתכן ויש להם ידיעות קודמות שכדאי למורה לדעת עליהן.
בבתי ספר רבים מתקיימים מבחני מיפוי ידע בתחילת השנה (למשל לצורך חלוקה להקבצות במתמטיקה). פרקטיקה זו מציעה לעשות הערכת קדם שכזו
(Pre-test) גם בתחילת יחידות לימוד.

התפיסה העומדת בבסיס הפרקטיקה, היא שתהליכי הערכה הם חלק מהלמידה עצמה, ומשום כך הם יכולים להתקיים גם לפני תחילת תהליך למידה מסוים (Pre-test), גם במהלכו (הערכות ביניים) וגם בסופו (הערכה מסכמת).

מהלך

1. קביעת הנושאים למיפוי הידע של התלמידים
נכין לעצמנו נקודות לבירור – מה נרצה לדעת?
איזה ידע קודם ואילו מיומנויות נדרשות לתלמידים לפני שנתחיל את הנושא החדש?
למשל: פערים ביכולת קריאה וכתיבה עלולים להקשות על למידת נושאים מסוימים, ולכן לפני תחילת הוראת נושא כזה נרצה לבדוק כמה מילדי הכיתה שולטים היטב במיומנות אלו.

2. בחירת כלי הערכה
נחשוב על כלי ההערכה שייתן את מירב המידע הדרוש לנו לתכנון יחידת הלימוד ונבצע את מהלך ההערכה בכיתה. פעולת ההערכה יכולה להיעשות על ידי:

  • מבדק
  • אנסין
  • תשאול
  • שאלה מפורשת לכלל התלמידים (מי זוכר את... מי יודע...)
  • מיפוי רמזור (ראו גם בפרקטיקה: הערכות ביניים)
  • "נייר בדקה"
    דוגמה לשימוש במתודה נייר בדקה:
    כתבו בדקה מה ההבדל הכי חשוב בין המשטר בארה"ב למשטר בישראל.
    משימה כזו יכולה להראות מה התלמידים יודעים על צורות משטר, והאם יש להם תפיסות שגויות לגבי הנושא. (ראו גם בפרקטיקה: הערכות ביניים)

3. קיום ההערכה לתלמידים בכיתה
נקיים את ההערכה המקדימה שתאפשר לנו לקבל תמונה של מצב הכיתה. בהתאם לתוצאות נמשיך בשיעור.
ראו לדוגמה: שימוש בפנקס רמזור כאמצעי להערכת קדם לפני תחילת הלמידה בשיעור עברית (בית ספר בגין, בית שמש, מורים מעבירים את זה הלאה, מט"ח)

עוד רעיון - שיתוף התלמידים

עוד רעיון - שיתוף התלמידים
  1. נקיים דיון עם התלמידים לגבי רמת הידע שלהם, ונשתף אותם בבניית ההערכה. 
    ראו גם: שותפות לומדים בתהליך ההערכה.
  2. נשתמש בהערכה המוקדמת גם כדרך להמחיש לתלמידים מה יידרש מהם בפרק הלימוד ומה הם יהיו מסוגלים לדעת או לבצע בסיומו.
    לדוגמה: בהערכה המוקדמת נבדוק מה מידת השליטה של התלמידים בלוח הכפל, ונסביר שבסוף פרק הלימוד הם יהיו מסוגלים לדעת את כולו!

עוד רעיון - שימוש בכלים דיגיטליים

עוד רעיון - שימוש בכלים דיגיטליים

רצוי לחשוף את הידע הקודם של הלומדים באמצעות סוגים שונים של מארגני ידע ובאסטרטגיות מגוונות. למשל:

  • מפת חשיבה דיגיטלית
    מפות חשיבה יכולות להוות כלי יעיל לאבחון ולמיפוי של הידע הקיים ושל התפיסות הייחודיות של התלמידים ביחס לנושא. כל תלמיד/ה יוצר/ת מפת חשיבה אישית המתייחסת לבסיס הידע, לתפיסות, לאמונות, למחשבות, לרעיונות ולעמדות איתם הגיעו לשיעור (ובסיום התהליך אפשר לחזור למפה הראשונית ולבחון האם חל שינוי).

בשימוש במפת חשיבה כפתיח לנושא, התלמידים מתנסים בעצמם במיפוי הידע הקיים שלהם, והמורה יכול/ה לאבחן תפיסות שגויות בראשית הלמידה. זיהוי התפיסות השגויות במפות המושגים של התלמידים ותיקונן על ידי המורה, יובילו ללמידה משמעותית יותר. ראו למשל:

 

  • סקר דיגיטלי
    עריכת סקר דיגיטלי מאפשרת למפות את הידע הקיים של התלמידים ולקבל תמונת מצב בזמן אמת.

        ראו: מדריך לעבודה בטופס ליצירת סקר    

אפשר גם - דוגמאות מתחומי דעת

אפשר גם - דוגמאות מתחומי דעת

במתמטיקה אפשר לבדוק האם התלמידים יודעים חומר מסוים בטרם נלמד, או לבדוק האם הם שולטים ביסודות הנדרשים ללמידת חומר חדש. לעיתים נגלה שיש תלמידים שכבר יודעים לפתור תרגילים בנושא החדש, ואחרים שעדיין מתקשים במיומנויות שכבר נלמדו.

במקצועות השפה או המדעים אפשר לבקש מהתלמידים לכתוב חיבור או נייר עמדה המבטא את דעתם בנושא מסוים, או לקרוא טקסט ראשוני בנושא אותו מתכוונים ללמד ולענות על שאלות לגביו.

טיפים

טיפים

אפשר להיעזר במיפוי הידע הקיים לזיהוי תפיסות שגויות לפני תחילת הלימוד. למשל, אם נרצה ללמד על מעגלים חשמליים נוכל לשאול: מה זה בעצם חשמל? ולגלות אילו דימויים של מושג החשמל יש לתלמידים והאם יש צורך לשנותם.

כדאי להשתמש בהערכה המוקדמת כדי לעורר מוטיבציה ללמידה: כשנקיים עם התלמידים רפלקציה על ההערכה שעשינו, נוכל להמחיש את מטרות יחידת הלימוד, וכן להניע למידה המתבססת על ההתמודדות העצמאית של התלמידים עם האתגר הראשוני.

לקראת סיום יחידת הלימוד, ניתן לחזור ולהראות לתלמידים את תוצאות ההערכה המוקדמת, כדי להמחיש להם את התקדמותם.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

למידה שיתופית
במהלך למידה שיתופית הלומדים מתרגלים תכנון וניהול זמן, מתן וקבלת משוב, לקיחת אחריות, סיגול דפוסי תקשורת חיוביים ולמידה עצמאית. כל אלו הן מיומנויות חיוניות לבו...
עידוד שאילת שאלות על ידי התלמידים
שאילת שאלות היא תכונה אנושית שבמרכזה הרצון לדעת, ללמוד ולהבין. שאלות טובות הנשאלות על ידי התלמידים מגבירות את מעורבותם בתהליך הלמידה ומעצימות את הדחף לאתר תש...
סוגיות אתיות בראי יישומי הבינה המלאכותית
ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות הבינה המלאכותית בשנים האחרונות והפוטנציאל הרב הגלום בהן, מעלים מגוון סוגיות אתיות. איך נעזור לתלמידים לפתח מודעות לדילמות בנושא...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.