דלג אל

אמצעים לשיפור זיכרון

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע

מטרה

לשכלל את יכולות הזיכרון כדי להתקדם משינון ללמידה מעמיקה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

כאשר התלמידים אקטיביים בשיעור ומשתתפים בלמידה באופן פעיל, הלמידה שלהם מיטבית ויש סיכוי גדול יותר שהם יזכרו את מה שנלמד ואף ידעו להשתמש בידע בהקשרים חדשים.

בקול רם!

  1. כדי לשפר את הזיכרון לא נסתפק בזיכרון שמיעתי (היכולת לזכור משהו ששמענו שמישהו אחר אומר), אלא נעשה שימוש גם ב"אפקט ההפקה"-  כשאנחנו אומרים מילים בעצמנו בקול רם, אנחנו נוטים לזכור טוב יותר בגלל ש"הפקנו" את הצלילים ושמענו את עצמנו אומרים אותן.
  2. כשנלמד חומר חדש כגון: אוצר מילים באנגלית, נוסחאות במתמטיקה, תאריכים ותהליכים בהיסטוריה,
    ניתן לתלמידים הזדמנות לקרוא בקול, לנהל דיבייט, לשוחח בזוגות או בקבוצה – או בכל דרך אחרת שתגרום להם לעשות שימוש בדיבור ובחזרה על התכנים בקול.
  3. בכיתות הנמוכות ביסודי אפשר גם ליצור דקלומים קצרים ומחורזים ולחזור עליהם בקול רם יחד.

עיבוד אומנותי

אסטרטגיות שנובעות מחקר המוח מציעות לכוון את התלמידים לעשות שימוש במספר גדול של חושים ככל האפשר כדי לשפר את הזיכרון. כמו כן נמצא שיש לאומנויות תפקיד חשוב בטיפוח המוח בכלל ובשיפור הזיכרון בפרט.

1. נציע לתלמידים לעבד את החומר החדש שלמדנו ולהציג אותו בפני הכיתה בדרך אומנותית לפי בחירתם:

  • כתיבת סיפור
  • המחזה והעלאת הצגה קצרה
  • ציור/פיסול
  • יצירת משחק
  • צילום סרטון

2. נאפשר לתלמידים לעבוד על הפרויקטים האומנותיים שלהם בזמן השיעור, לבד או בקבוצה כדי להעמיק את הלמידה בכיתה.

פעילות גופנית

מחקרים מוכיחים שלמידת חומר חדש לאחר פעילות גופנית יעילה ומהירה יותר ושפעילות גופנית משפרת את יכולות הזיכרון שלנו.

  1. במקום ללמד חומר חדש בתחילת השיעור ומיד לעבור לשינון, חזרה ותרגולי שליפה – אפשר לצאת לאחר ההקניה ל-10 דקות של ריצה קלה, משחק קצר המשלב תנועה וכדומה, ורק לאחר מכן לעבור לתרגול.
  2. ננסה לשלב בלמידה פעילויות המערבות תנועה ומשחק פעיל. נמצא כי פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח, מגדילה את מסת המוח ומשפרת עיבוד קוגניטיבי וזיכרון.

כלים ויזואליים

חלק מאיתנו זוכרים טוב יותר כאשר המידע מוצג לנו באופן ויזואלי ולא רק מילולי.
לכן בהצגת חומר חדש נשתמש במגוון אמצעים להמחשה והדגמה, במפות חשיבה, בסרטונים ובצילומים, בדגש על דימויים ויזואליים חזקים.

אסטרטגיות שליפה

נשאל שאלות שידרשו מהתלמידים לשלוף מזיכרונם תכנים שנלמדו.
במסגרת אימון שליפה כולם משתתפים. כדאי להיעזר בלוחות קטנים לכל לומד/ת או באפליקציות ייעודיות, כדי לאפשר למורה לקבל תמונת מצב מיידית על הידע של כל תלמיד/ה ושל הכיתה.

רעיונות ליישום בכיתה:

  • תרגול ושאילת שאלות: נשאל שאלות על התוכן והתלמידים יענו באופן אישי, ללא מתן ציון אך תוך הקפדה על מתן משוב מילולי מצד המורה.
  • אימון שליפה כיתתי: שאילת שאלות לכל הכיתה במקביל על ידי שימוש בלוחות, טאבלטים, טלפונים חכמים או קליקרים.
  • חידונים מתוקשבים: הכנת חידון בעזרת Kahoot, Quizlet וכדומה.
  • תלמידים שואלים: כל תלמיד ותלמידה בתורם משמשים כ"עוזרי הוראה" ומזמנים שאלות שליפה לחבר/ה. יש לשים לב גם כאן לקבלת משוב מיידי, בעיקר כאשר התשובה שנשלפה שגויה.

עוד רעיון - אסטרטגיות לזכירת טקסט לקראת מבחן

עוד רעיון - אסטרטגיות לזכירת טקסט לקראת מבחן

הציעו לתלמידים לבחור טקסט שאותו הם אמורים לזכור לקראת מבחן, לתרגל את אסטרטגיות הזיכרון הבאות ולבחון איזו מהן מועילה להם ביותר מבחינת ההעדפות והחוזקות האישיות שלהם (ערוץ שמיעתי, חזותי וכד'):

  1. קישור לדברים שכבר מוכרים וידועים לכם
    בכל פעם שנתקלים במידע חדש, שאלו את עצמכם: איך זה מתקשר למשהו שאתם כבר יודעים? מה זה מזכיר לכם? מידע חדש שמתחבר למידע קיים ייזכר טוב יותר לאורך זמן.
  2. "שיטת המפתחות" (מילות מפתח)
    נסו לאתר מילות מפתח מרכזיות או מילים מיוחדות, שהתפקיד שלהן הוא להזכיר את הנושא כולו.
  3. שימוש באותיות ראשונות
    קחו את האות הראשונה מכל מילה או תחילת משפט והרכיבו מילה משמעותית או מילה זכירה במיוחד (ראשי תיבות).
  4. יצירת אסוציאציות וקישורים
    כאשר מקשרים מידע חסר משמעות מיוחדת למידע אחר בעל משמעות, המידע החדש "רוכב" על המידע בעל המשמעות. הקישור יכול להיות לכל דבר: צבע, שיר, תמונה, אדם, מילה אחרת, חפץ.
  5. סיפור דמיוני
    בטכניקה זו מקשרים בין אוסף מילים או עובדות שקשות לזכירה, על ידי שילוב שלהן לסיפור דמיוני.
  6. מיפוי או תרשים
    תהליך פעיל של מיפוי הטקסט עשוי לסייע לכם להתמודד עם הטקסט גם ברמת ההבנה וגם ברמת הזיכרון. דוגמאות למיפויים: תרשים עץ (עץ החלטה), תרשים כרונולוגי (ציר זמן), טבלת השוואה (ראו גם: שימוש במארגני ידע).

(מבוסס על הכלי: אסטרטגיות לשיפור זיכרון לטווח ארוך)

עוד רעיון - כרטיס כניסה

עוד רעיון - כרטיס כניסה

על מנת לרענן את זכרונם של הילדים בנוגע לתכני השיעור ולחבר אותם לסיום השיעור הקודם, אפשר להשתמש במשימות כניסה קטנות בפתיחת השיעור –

  1. בתחילת השיעור נחלק לתלמידים כרטיס או דף עם משימת שליפה קטנה:

    שאלה נקודתית, כגון: מהם המאפיינים של משולש שווה צלעות?

    או שאלה כללית, כגון: מה את/ה זוכר/ת מהשיעור הקודם?

  1. התלמידים ייכנסו לכיתה, כל אחד יתחיל לעבוד על המשימה ויגיש אותה למורה.

שימו לב! המטרה העיקרית היא לגרום לתלמידים לתרגל את יכולות השליפה שלהם, אך המורה יכול/ה גם להשתמש בכרטיסים כדי לקבל תמונה עדכנית על מה שהתלמידים זוכרים ומה דורש חזרה.

אפשר גם

אפשר גם

כרטיס יציאה

  1. נכין מראש כרטיסי יציאה לתלמידים עם 3-2 שאלות שמתייחסות לעיקרי הדברים שנלמדו בשיעור ונניח אותם במקום מוסכם.
  2. לקראת סוף השיעור נזכיר לתלמידים למלא את כרטיס היציאה שלהם ולמסור אותו למורה לפני שהם יוצאים מהכיתה.
  3. אם היו טעויות, נתייחס לכך בתחילת השיעור הבא.

אפשר גם - ליסודי – המילון הראשון שלי

אפשר גם - ליסודי – המילון הראשון שלי

כלי זה נועד להגדיל את אוצר המילים של התלמידים ולעזור להם לזכור מילים חדשות שלמדו. הוא מומלץ כבר מאמצע כיתה א'.

מחלקים לכל תלמיד/ה מחברת הבנויה כמו אלפון, כך שבקצה כל דף יש אות אחת מאותיות האלף-בית, והדפים מעוצבים באופן מדורג כך שיוכלו לראות בראש כל עמוד את האות הרלוונטית.

המטרה היא שהתלמידים יאספו לאורך השנה את המילים שאינם מכירים, בין אם הן נאמרו במהלך שיעור ובין אם התלמיד/ה פגש/ה אותן במהלך קריאת סיפור בכיתה, שמיעת ידיעה בחדשות בבית וכד'. 

כדי למלא את המילון האישי במהלך השנה, חשוב להקפיד שהוא יונח על השולחן בכל השיעורים של מקצועות רבי המלל.

השימוש במילון האישי

1. בתחילת כל שיעור בתחום השפה, נזכיר לתלמידים שאם הם נתקלים בשיעור במילים חדשות שהם אינם מכירים, הם מוזמנים לכתוב אותן במילון האישי שלהם.

2. ביום קבוע בשבוע, נקצה שיעור במערכת שנקרא "המילון שלי". בשיעור זה אפשר לעבוד בשני אופנים עם המילים החדשות שנאספו בכל אחד מהמילונים האישיים:

  • אפשרות א'
    כל תלמיד/ה שרוצה להציג בשיעור זה, מכינ/ה את הפירוש של 3-2 מילים שאספ/ה במהלך השבוע. התלמידים מודיעים זאת מבעוד מועד למורה.
    במהלך השיעור יציגו התלמידים הללו את המילים שבחרו, תוך חיבור משפט תואם עם כל אחת מהמילים. חשוב לשים לב שבמהלך הזמן כל תלמידי הכיתה משתתפים בהצגת המילים החדשות שמופיעות במילונים האישיים שלהם.  
  • אפשרות ב'
    כל תלמיד/ה במהלך השיעור מקריא/ה מילה אחת מתוך המילון האישי, ותלמיד/ה אחר/ת שמכיר/ה את המילה ומבינ/ה אותה, מציע/ה משפט תואם ורלוונטי למשמעותה.

3. מדי פעם ניתן לתלמידים זמן כדי לדפדף באופן חופשי במילונים שלהם, להיזכר במילים שכתבו בתחילת השנה, להשוות בין המילונים שלהם ושל חבריהם לכיתה, ולבדוק האם הם זוכרים את פירושי המילים ויכולים לחבר להן משפטים מתאימים חדשים ביתר קלות מבעבר.

טיפים

טיפים

רצוי לקיים הקניה של חומר חדש בפרקי זמן קצרים יחסית (כ-10 דק'), ולאחר מכן לאפשר עיבוד של החומר. מחקרים מצביעים על כך שנושאים חדשים נלמדים בצורה הטובה ביותר כאשר הם ניתנים ביחידות קטנות.

מומלץ ליצור איזון בין זמן למידה לזמני הפוגה ומנוחה: הפסקות תכופות מאפשרות למוח לנוח ולעבד את החומר הנלמד, וכתוצאה מכך לשפר את הזיכרון לטווח ארוך.

חשוב לדאוג לסביבת למידה רגועה ובטוחה שבה התלמידים אינם מפחדים להתנסות ולעשות טעויות. לרגשות יש השפעה רבה על המוח ועל יכולות הזיכרון.

עדיף לקיים שליפה של תוכן לימודי במרווחים: ככל שהלומדים יפגשו את התוכן מספר רב של פעמים במופעים מגוונים, כך ייטב.

כדאי להזכיר לתלמידים את חשיבותה של השינה, בעיקר לפני מבחנים.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

הזיכרון אינו דבר יציב וקבוע, וכשלא משתמשים בו הוא דועך. ללא ריענון הזיכרון מדי פעם באמצעות חזרות ואימוני שליפה, תלמידים לא יזכרו ולא יטמיעו את החומר הנלמד גם אם קודד ואוחסן במוח.

הטמעת החומר מתאפשרת בזכות שילוב של תרגול וחזרה. ככל שישנם גורמים רבים ומגוונים יותר בתהליך קליטת המידע החדש, כך נוצר זיכרון טוב יותר.

חשיבה יצירתית בשילוב למידה חווייתית שיש בה הפעלה של חושים רבים, מקדמת אחסון מידע באזורים רבים יותר של הזיכרון ולכן מהווה מצע פורה לשיפור יכולות הזיכרון.

התכנים שיישארו בזיכרונם של הלומדים גם לאחר 20 שנה, הם תכנים אותם שלפו שוב ושוב במהלך הלמידה. שליפה היא אסטרטגיית למידה במסגרתה הלומד/ת צריכ/ה להשתמש בתוכן השמור בזיכרון, כלומר "להוציא החוצה" תכנים שעברו קידוד ואחסון.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

עידוד שאילת שאלות על ידי התלמידים
שאילת שאלות היא תכונה אנושית שבמרכזה הרצון לדעת, ללמוד ולהבין. שאלות טובות הנשאלות על ידי התלמידים מגבירות את מעורבותם בתהליך הלמידה ומעצימות את הדחף לאתר תש...
שיח ערכי על בסיס טקסט
כמעט כל טקסט – כתוב, חזותי או שמיעתי – יכול להיות בסיס לשיח ערכי. באיזה אופן יזמין הטקסט את המשתתפים להפעיל חשיבה ביקורתית ולבחור בחירה מושכלת ולא אוטומטית ב...
מתן תפקיד לכל תלמיד/ה
קוביית שאלות ותפקידים: מתודה פשוטה לחיזוק מעורבות התלמידים בשיעור בעקבות מילוי תפקיד על ידי כל אחד ואחת מהם
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.