התלקיט הוא אוסף מכוון של עבודות התלמידים (גמורות או בתהליך), המציג את מאמציהם, התקדמותם והישגיהם בתחום מסוים או בכמה תחומים. אוסף עבודות התלמיד/ה "מספר את הסיפור" של התפתחות הלמידה, צמיחה והישגים לאורך זמן, ומשקף גם את התהליך וגם את תוצרי הלמידה. הפריטים בתלקיט מעידים לא רק על מה שהתלמיד/ה יודע/ת ומסוגל/ת לעשות בהקשר מסוים, אלא הם משקפים גם את התקדמות התלמיד/ה בפרק זמן מסוים ואת מידת ההשקעה שנעשתה בלמידה.
לתלקיט שלושה עקרונות פעולה חשובים:
- משקף רצף של תהליך הוראה-למידה-הערכה
- במהלך העבודה על התלקיט מתקיים דו-שיח ושיתוף פעולה מתמשך בין המורה לתלמיד/ה
- נמצא בבעלות התלמיד/ה
תהליך בניית התלקיט
1. נקבע את המטרה של השימוש בתלקיט. להלן מספר מטרות לדוגמה:
- מעקב אחר התקדמות התלמיד/ה
- הערכת המיומנויות והכישורים שרכש/ה
- הערכת השקעת התלמיד/ה בלמידה
- הערכת הידע שנרכש
2. נשאל את השאלה, מה אנחנו רוצים שהתלמידים ילמדו או מה אנחנו רוצים שידעו לעשות ביחידת הוראה מסוימת או בתקופת זמן מוגדרת.
ראו גם: שיקולי הדעת בתכנון יחידת לימוד
פעולות ברמת הכיתה
3. נציג את הרציונל ואת המטרה של התלקיט בפני הכיתה ונדון עם התלמידים בדוגמאות לפריטים שיכולים להכלל בתלקיט, לדוגמה: חומר כתוב, דגמים, מצגות, יומנים, סרטונים וכד'. הדיון יכול להתקיים סביב השאלות:
- מה נרצה לשקף אודות הלמידה שלנו?
- אילו סוגי ראיות ישקפו בצורה הטובה ביותר את המטרה לשמה נבנה התלקיט?
- האם יש לכלול רק את העבודות הטובות ביותר, או רק עבודות שמשקפות התקדמות או את שני הסוגים?
- האם כדאי לכלול רק עבודות גמורות או גם עבודות שנמצאות בתהליך?
4. נקבע עם התלמידים את אופן ארגון הפריטים שיוכנסו לתלקיט. הציר יכול לשקף רצף כרונולוגי, דרגות איכות, רצף התפתחותי, נושאי לימוד, סוגי תוצרים, סוגי כישורים, סוגי התנסויות ועוד.
5. נגדיר עם התלמידים את פריטי החובה ואת פריטי הרשות שיהיו בתלקיט (דוגמה לתלקיט במתמטיקה).
- פריטי החובה הם פריטים שכל התלמידים חייבים לשלבם בתלקיט, ותפקידם לספק בסיס משותף להערכה.
- פריטי הרשות הם פריטים שמאפשרים ביטוי לייחודיות של כל תלמיד/ה.
6. בסיום התהליך ניתן לתלמידים הוראות ברורות בכתב שיכללו התייחסות ל:
- מה אמורים להציג בתלקיט
- מהם לוחות הזמנים להגשה
- אילו מיומנויות יש להדגים
פעולות ברמת התלמיד/ה
7. כל תלמיד/ה בוחר/ת את הפריטים להכנסה לתלקיט. בפעולה של בחירת הפריטים התלמיד/ה לומד/ת להעריך את העבודה שנעשתה ורוכש/ת מיומנויות של בחירת דוגמאות המייצגות את הלמידה. כמו כן העבודה על בניית התלקיט מעבירה לידי התלמיד/ה את האחריות לניהול הלמידה.
8. במהלך התקופה בה נבנה התלקיט התלמידים יבצעו רפלקציה עצמית על המהלכים הלימודיים שלהם.
(ראו גם את הפרקטיקה: שיתוף התלמידים בבניית מחוון או כלי הערכה).
הרפלקציה תבוצע גם ברמת הפריט הבודד – נבקש מהתלמידים לצרף לכל פריט שהם מצרפים לתלקיט, דף הסבר עם הנימוק להוספתו – וגם ברמת התלקיט כולו.
9. נקבע עם התלמידים מועדים לקיום מפגשי מורה-תלמיד/ה. מומלץ לקיים מספר מפגשים כאלה במהלך תקופת העבודה על התלקיט.
10. הערכה ומשוב: מומלץ לקבוע מועדים קבועים בהם פריטים מסוימים ייבדקו ויהוו בסיס לשיח משותף של המורה עם כל תלמיד/ה. רצוי שהמשוב של המורה יהיה מילולי ומפורט.
ראו גם את הפרקטיקה: משוב מקדם למידה
11. בתלקיט ייכללו גם ראיות לכך שהתלמידים מעריכים את עמיתיהם ומתייחסים להערכות של אחרים.
ראו פירוט בפרקטיקה: שותפות לומדים בתהליך ההערכה