דלג אל

הוראה עם ספרים דיגיטליים ותוכן דיגיטלי

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

מטרה

שימוש מושכל בספרים ותכנים דיגיטליים לקידום למידה משמעותית.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הוראה בעזרת תוכן דיגיטלי בכלל, ובעזרת ספרי לימוד דיגיטליים בפרט, מתאימה גם לשגרה וגם לזמנים של למידה מרחוק. חשוב לבחור ספרים ותכנים דיגיטליים המתאימים לצרכיכם. באפשרותכם לבחור ספרים בשתי רמות מבחינת התקינה הטכנולוגית: ברמה בסיסית –  קובץ PDF עם קישורים, או מתקדמת – סביבה אינטראקטיבית. 

מקורות לבחירת ספרים ותכנים דיגיטליים

1. המרחב הפדגוגי

  • נכנסים ללשונית תחומי דעת
  • בוחרים בשכבת הגיל – לדוגמה יסודי
  • בוחרים תחום דעת – לדוגמה עברית
  • גוללים למטה עד לקטגוריה "ספרי לימוד"
  • מחפשים ספרים לפי שכבת הגיל הרלוונטית – לדוגמה ספרים לכיתה ג'

2. קטלוג ספרי לימוד

  • בתוך הקטלוג ניתן לבצע סינון של הפריטים לפי שכבת גיל, מגזר, תחום דעת, סוג הספר, האם נדרש תשלום ועוד.

3. סביבות תוכן דיגיטלי

סביבות תוכן שאושרו על ידי משרד החינוך וניתנות בתשלום.
ההרשאה בהתאם לחבילת התוכן אותה רכש בית הספר.

גם כאן ניתן לבצע סינון של הפריטים לפי שכבת גיל, מגזר, תחום דעת וכו'.

שיקולים לבחירת התכנים

ראו: סרטון תוכן דיגיטלי בהוראה ובלמידה בכל עת

1. שיקולים טכניים: התאמת דגם ההפעלה לתכנים הדיגיטליים

  • האם קיימת בבית הספר תקשורת אינטרנט יציבה?
  • אילו אמצעי קצה קיימים בבית הספר?
    לדוגמה: חדר מחשבים, ברקו בכל כיתה, מחשב לכל ילד/ה וכד'.
  • האם אמצעי הקצה בבית הספר מתאימים לתכנים שבחרתם?
    לדוגמה: האם נדרשים מכשירים ניידים? האם נדרש מחשב לכל תלמיד/ה?

2. שיקולים תוכניים-פדגוגיים

  • האם הנושא שבחרתם רלוונטי לתלמידים מבחינת הגיל, ידע קודם, רמת התקשוב, צרכים מיוחדים?
  • האם הפעילות מתאימה לשונות התלמידים בכיתתכם?
  • מהו הצורך אשר פעילות זו נותנת לו מענה לדעתכם?
  • מהו הערך המוסף לפעילות שהצעתם לתהליך ההוראה והלמידה?
  • אילו מיומנויות או כישורים נדרשים מהלומד/ת בפעילות זו?
  • ולאור זאת, האם נדרש תהליך מקדים להשלמת פערים?

הכנה

1. פתחו מרחב למידה דיגיטלי באחת הסביבות הנתמכות על ידי משרד החינוך, והכינו תיקייה לתלמידים בשם "מקורות לימוד".

2. העלו לתיקייה קבצים או קישורים לספרים הדיגיטליים שבחרתם, וכן קישורים למקורות נוספים שברצונכם להפנות את התלמידים אליהם באופן קבוע.

3. בהחלטה אילו תכנים דיגיטליים מתאימים להוראת נושא מסוים בכיתה מסוימת, תוכלו להיעזר בפרקטיקות הבאות:

הצעה למהלך

לפניכם דוגמאות לשילובים אפשריים של תכנים דיגיטליים עם מטרות ההוראה:

  1. הציגו לתלמידים במרחב הלמידה הדיגיטלי משימות המבוססות על שימוש בתוכן דיגיטלי.

דוגמאות (מתוך השתלמות מדריכי אשכול במחוז צפון, 2015):

  1. שלבו במשימות כלים ללמידה שיתופית ופעילה.
    העזרו בטבלה מיפוי כלים דיגיטליים בהתאם למטרות הפדגוגיות של המשימה. לדוגמה:
  • בשיעור בנושא בעלי חיים בסכנת הכחדה: יצירת מאגר צילומים של בעלי חיים בסכנת הכחדה בטבלה שיתופית במסמך גוגל דוקס.
  • בשיעור בנושא דגל ישראל: יצירת לוח פתקים שיתופי לסיעור מוחות בשאלה, "מה מייצג עבורך דגל ישראל"?

בספרים דיגיטליים ברמה מתקדמת, ניתן להתאים תכנים שונים לתלמידים לפי רמתם כמענה לשונוּת.

עוד רעיון - מה עוד ניתן לעשות עם ספרים דיגיטליים?

עוד רעיון - מה עוד ניתן לעשות עם ספרים דיגיטליים?

ספרים דיגיטליים מאופיינים ביכולת לייצג מידע במגוון מדיות (טקסט, תמונה, סרטון, יישומון ועוד), ובקיום סביבה אינטראקטיבית המאפשרת משוב והערכה. ניתן להשתמש בהם להוראה במצב מקוון ובלתי מקוון.

שימושים אפשריים בספרים דיגיטליים:

  • חיפוש לפי תוכן, מילת חיפוש ושכבות מידע שבתוכני הספר.
  • עיון בשכבות המידע, פתיחת דפי עבודה, פעילויות אינטראקטיביות, הפעלת סימולציות וכדומה.
  • סימון בתוך הספר, העתקת קטעים לצורך ארגון מידע, הכנת דפי הנחיה ולמידה, מיזוג טקסט או כעזר בשלבי הכנת תוצר.

סימון מקטעים, העתקת והדבקת קטעי טקסט ותמונות במסמך נפרד.

עוד רעיון - מורים מציעים תוכן דיגיטלי

עוד רעיון - מורים מציעים תוכן דיגיטלי

במרחב הפדגוגי ניתן למצוא תכנים דיגיטליים רבים שהוצעו על ידי מורים. כל מורה עם רעיון לתכנים דיגיטליים מוזמנ/ת להציע את הרעיון ולקבל משוב מצוות המרחב הפדגוגי. טופס הצעת רעיון נמצא בכל נושא, כאשר גוללים לתחתית הדף. הרעיונות שהוצעו מופיעים תחת הכותרת "הרעיון שלי" בחלק מתחומי הדעת.

דוגמאות לתכנים שפותחו על ידי מורים:

בהקשרים שונים בנושא מעגל השנה

אפשר גם

אפשר גם

יצירת ספרים דיגיטליים על ידי תלמידים

לשימוש בספרים דיגיטליים ברמת הצרכן מגוון יתרונות. אך שימוש יצרני, כלומר יצירת תוכן דיגיטלי על ידי התלמידים עצמם, מוסיף רמות גבוהות יותר של מיומנויות חשיבה ולמידה.

משימת יצירה של ספר דיגיטלי יכולה להיות דרך להערכה חלופית של נושא מורכב,  לסיכום משותף של נושא, או לעיסוק בהיבטים שונים של אותו נושא כאשר כל קבוצת תלמידים תכין פרק אחר בספר הדיגיטלי.

כדי ליצור תכנים, על התלמיד/ה להבין את התוכן וגם להיות מסוגל/ת להסבירו, בנוסף למיומנויות אוריינות דיגיטלית הכרוכות בשימוש בכלים דיגיטליים.

שימו לב: יישומים אלה דורשים הרשמה ולכן הכרחי שלתלמידים יהיה חשבון ארגוני. לדוגמה:

טיפים

טיפים

מומלץ להסתמך בכל נושא על מגוון מקורות: ספרים דיגיטליים, תכנים דיגיטליים, עזרי למידה, סימולציות ועוד.

רצוי להתאים את התכנים הדיגיטליים והמשימות המלוות אותם לשונות בין התלמידים.

ניתן לנצל עבודה עם תכנים דיגיטליים כדי להעביר ללומדים אחריות ללמידתם ולעודד ניהול עצמי בלמידה.

חשוב לשמור על כללי אבטחת מידע בסביבה הדיגיטלית.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

לשאול שאלות ולחקור כיוונים חדשים ולא צפויים
מה הקשר בין בן גוריון, טייס חלל, שאילת שאלות ומאיץ רעיונות? חקירה של כיוונים חדשים ולא צפויים, דורשת פתיחות, ערעור על המוכר ועל המובן מאליו, ויכולת להשתחרר מ...
שימוש במארגני ידע
מארגני ידע וחשיבה הם כלים ויזואליים שנועדו להציג ולארגן מידע, ידע ורעיונות באמצעות סמלים ומילים (למשל – חיצים המעידים על סיבתיות)
ויסות רגשי
מתן כלים לתלמידים לשליטה במערכת הרגשית שלהם כדי שיוכלו להכיל את רגשותיהם ולנהל אותם בהצלחה. הצעות לפעילויות בממד הגופני, הרגשי והקוגניטיבי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.