אימוץ הרגלי חיים בריאים מצריך רכישת ידע, פיתוח מודעות וסיגול הרגלים. מהלך הלמידה המוצע משלב חוויה ופעילויות המפתחות את מודעות ומעורבות התלמידים כשגרת חיים, והוא נוגע בארבעת תחומי הבריאות העיקריים:
- היגיינה אישית וסביבתית
- תזונה בריאה
- שגרה פעילה
- רווחה נפשית
צוות המוסד החינוכי ישלב בתוכנית הלימודים נושאים אלו בשגרות היום, בהתאמה לגיל ולצרכים המשתנים.
הצעה למהלך: שגרת "מה שלומות?"
כל שיעור או כל יום לימודים ייפתח בפעילות המפתחת הקשבה ומודעות לבריאות גופנית ונפשית. ברקע נשמיע מוזיקה שקטה, ונדריך את התלמידים בעזרת ההנחיות הבאות:
- ננשום נשימה עמוקה, נרגיש את הגוף שלנו שוקע לתוך הכיסא, נרגיש את האוויר נכנס ויוצא מהגוף שלנו כמו גלים על חוף הים. אפשר לעצום עיניים.
- נדמיין שאנחנו יוצאים לטיול בדמיון: אנחנו יכולים ללכת בנוף שאנחנו אוהבים, אולי נדמיין שאנחנו נמצאים בתוך בועה גדולה ויפה שלוקחת אותנו למקום אהוב.
- מצאו לכם בדמיון מקום נעים: אולי התיישבתם בשדה פרחים או ליד מעיין מים. התרכזו בקולות ובצבעים שמסביבכם. עכשיו כאשר אתם נחים, עשו לכם בדמיונכם רשימה של הדברים שאתם טובים בהם.
או לחילופין: חשבו על דבר שמשמח אתכם וגורם לכם להרגיש טוב; על פעילות שגורמת לכם שמחה והרגשה טובה וכד'. - ניפרד לאט מן הטיול שלנו, נפקח עיניים... אפשר עדיין להשאיר את המוזיקה השקטה ברקע, לתת זמן לצייר או לשתף חבר/ה במה שהרגשנו בתרגול, או לשתף את כלל החברים במליאת הכיתה.
- חשבו על היום שלפניכם, זכרו את הדברים הטובים ובחרו לכם מחשבה טובה או דבר טוב שתעשו למען עצמכם היום.
ראו גם את הפרקטיקה: נפש בריאה בגוף בריא