הבניית ידע היא תהליך הדורש מהלומד להיזכר במה שהוא כבר יודע, וליצור קשרים בין הידע הקיים למידע חדש. כלים דיגיטליים יכולים לסייע בתהליך זה ולאפשר לתלמידים לאחזר את הידע הקודם שלמדו ולהבין את הקשרים בינו לבין התכנים החדשים. השימוש בכלים דיגיטליים יעיל במיוחד בלמידה מרחוק, הן בלמידה אישית והן בלמידה שיתופית.
הצעה למהלך: מפת מושגים להבניית ידע
מפות חשיבה ומפות מושגים הן כלים המשמשים לייצוג גרפי של קשרים בין מרכיבי-ידע.
- מפת חשיבה: מתאימה לתיאור אישי של קשרים לפי דרך החשיבה של לומד/ת מסוימ/ת.
- מפת מושגים: מתאימה לתיאור אובייקטיבי של קשרים בין מושגים בנושא מסוים, לרוב סביב שאלה.
שני סוגי המפות מתאימים לפיתוח מיומנויות המובילות להבניית ידע. כגון:
- זיהוי רכיבים וקשרים
- העלאת מגוון נקודות מבט
- ייצוג המידע בדרכים מגוונות
- מיזוג מידע
- איסוף מידע
- הערכת מהימנות של מקורות מידע
הכנה לפני השיעור
1. קביעת מטרה
מנסחים את מטרת הלמידה של השיעור על פי שיקולי הדעת בתכנון יחידת לימוד. לדוגמה:
- בשיעור מדעים לכיתה ז' בנושא המרות אנרגיה, המטרה היא הבנת הקשר בין המושג "המרת אנרגיה" לתהליכי שינוי המתרחשים בטבע.
(ראו ערכת ה.ל.ה בנושא "אנרגיה-סוגים, המרות ושימור", עמ' 6) - בשיעור תנ"ך לכיתה ו' בנושא דוד ובת שבע, המטרה המרכזית היא לסייע לתלמידים בהבניית הידע שבסיפור התנכי.
- בשיעור בין-תחומי בחינוך חברתי ותנ"ך בנושא מנהיגות לכיתה ז', המטרה היא לאתר את מאפייני המנהיגות המתבטאים בסיפורי התנ"ך על שמואל.
2. בחירת מפה
בוחרים מפת מושגים דיגיטלית, המאפשרת ארגון של החשיבה, מציאת קשרים והבניית המידע בדרך חזותית, ומכינים קישור לתלמידים. לדוגמה:
ניתן ליצור מפת מושגים כיתתית אחת, מפה קבוצתית לכל קבוצת תלמידים, או מפה אישית לכל תלמיד/ה (במקרה שלתלמידים יש חשבון ארגוני שאיתו יוכלו להירשם לכלי הדיגיטלי). ראו:
במהלך השיעור
1. איתור מושגים בטקסט
מציגים לתלמידים טקסט בנושא הנלמד ומנחים אותם לאתר את המושגים המרכזיים בטקסט. לדוגמה:
- טקסט בנושא המרות אנרגיה (ניתן להיעזר בערכת ה.ל.ה, עמ' 9 פסקה שנייה, או להשתמש בפעילויות מתוקשבות בנושא אנרגיה להקניית המושגים).
במידת הצורך ניתן לסמן עבור התלמידים את המושגים החשובים בקו. לדוגמה: "המושג המרת-אנרגיה משמש אותנו בתיאור של תהליכי שינוי שונים ומגוונים המתרחשים בטבע: גוף נופל, נר בוער, נורה נדלקת, אור נבלע בקולט שמש, כוס תה חמה מתקררת."
2. הכנסת המושגים למפה
התלמידים מתבקשים להעלות את המושגים למפת המושגים הדיגיטלית, לחבר בחיצים בין המושגים שיש ביניהם קשרים, ולכתוב על כל חץ מילות קישור המתארות את סוג הקשר.
דוגמאות:
- מפת מושגים דיגיטלית לתיאור הטקסט הנ"ל בנושא אנרגיה
- מפת מושגים בנושא אנרגיה בתוך ערכת ה.ל.ה, עמ' 54
- מפת חשיבה דיגיטלית בנושא שמואל כמנהיג דת
ראו גם: מדריך לשימוש במפת מושגים בפדלט
הערה: בסיכום נושא ניתן לבצע פעילות הפוכה, כאשר התלמידים מתבקשים ליצור מפת מושגים מרכזיים בנושא הנלמד, ולאחר מכן לכתוב טקסט שיכלול קשרים בין המושגים המופיעים במפה.
להעמקת הבנת הקשרים בין המושגים ניתן להוסיף מושגים, והתלמידים יתבקשו לייצג את הקשרים בין המושגים החדשים למושגים הקיימים במפה.
3. הערכת עמיתים
נותנים לתלמידים מפות מושגים שיצרו חבריהם ומפה מוכנה שיצרה המורה, ומבקשים מהם להעריך את המפות באמצעות מחוון שיקבלו.
ראו גם את הפרקטיקות: