דלג אל

הוראה באמצעות חקר מקרה (Case Study Teaching)

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

הבניית ידע בהקשר אותנטי תוך הפעלת מיומנויות של פתרון בעיות, התמצאות מדעית, הערכה ופרשנות של נתונים וראיות, ושימוש בידע מדעי לתיאור ולהסבר של תופעות ואירועים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בהוראה באמצעות חקר מקרה (Case Study Teaching), התלמידים מקבלים תיאור של מקרה – רצוי בעיה אותנטית בתחום הדעת בהקשר אישי, מקומי או עולמי – חוקרים את המקרה ומציעים פתרון לבעיה.

על מנת להתמודד עם הבעיה האותנטית הם נדרשים ליישם ידע וכלים שלמדו בתחום הדעת או ללמוד ידע וכלים חדשים שיעזור להם לפתור את הבעיה.

לדוגמה: בקובץ אוסמוזה זה עניין רציני מוצגים שני מקרים – מקרה של בעל חווה הנאלץ להתמודד עם יבוא תירס מסין, ומקרה של אח בבית חולים המטפל בחולה באינפוזיה של מים מזוקקים.

שלבי העבודה

העבודה מתבצעת בקבוצות קטנות. לתזכורת, ניתן להדפיס את שלבי העבודה ולתלות בכיתה (ראו דף מעוצב להדפסה)

  1. שלב ראשון: הבנת הבעיה
    מבינים את הבעיה ואת הידע הנדרש כדי לפתור אותה.
    למשל: בחקר המקרה הנ"ל של האח בבית החולים, מנסים להבין מדוע האח אמר: "אני הרגתי את החולה!"
  2. שלב שני: ביצוע החקר
    לומדים את הנושאים הקשורים לבעיה, מבררים מידע רלוונטי ממקורות מידע שונים ומעריכים את מהימנותו. בהמשך למקרה שלעיל אפשר למשל לחפש תשובות לשאלות כגון:
  • איזה מצב יצרו המים המזוקקים בדמו של החולה?
  • מה ההבדל בין תמיסה פיזיולוגית למים מזוקקים?
  • מה קרה לתאי הדם של החולה שקיבל מים מזוקקים?
  • בהתחשב בתפקודם של תאי הדם האדומים, מדוע רמות החמצן בדמו של החולה ירדו?
  1. שלב שלישי: הצעת פתרון
    מציגים פתרון או פתרונות אפשריים לבעיה בדרכים מגוונות ומקבלים משוב מקבוצות העמיתים.
    בחקר המקרה הנ"ל נשאל: לאחר שהאח שגה, האם אפשר היה לעשות משהו כדי להציל את חיי החולה? דנים ונותנים משוב לפתרונות השונים שכל קבוצה מעלה.
    ראו גם: שותפות לומדים בתהליכי הערכה ; שיתוף תלמידים בבניית מחוון או כלי הערכה

שימו לב! ניתן להיעזר במאגרים קיימים להצגת חקר מקרה בכיתה

ראו גם את הפרקטיקה: הגדרת בעיות ופתרונן

עוד רעיון - שאלות מתפתחות

עוד רעיון - שאלות מתפתחות

לאחר שאיתרנו בעיה שתעמוד בבסיס חקר המקרה – הדמיה של מצב מציאותי אותו אפשר לתאר באופן סיפורי, בונים את הצגת הבעיה באופן מונחה והדרגתי בעזרת שאלות.

השאלות מתחילות מנושאים שברורים יותר לתלמידים, ומתייחסים באופן ישיר למושגים ולמידע המופיעים בטקסט או בסרטון שמציג את הבעיה, ולאחר מכן עוברים לשאלות מורכבות יותר המבוססות על ידע חדש.

דוגמה: אבוד במדבר

חקר מקרה זה מתאר צעיר שנמצא על ידי צוות חילוץ כשהוא משוטט במדבר הוזה, ללא חולצה או כובע ועם לחץ דם נמוך, כאבי ראש, בלבול וחוסר הזעה. לאחר בירור הסתבר שרכבו נתקע כמה שעות קודם לכן עקב תקלה ברדיאטור. מסוק החילוץ מאבד את הקשר עם בית החולים, ועל הפרמדיק להחליט מה לעשות.

  1. בתחילה, נשאל שאלות ידע והבנה המתייחסות ישירות לטקסט או לידע קודם. למשל:
  • מדוע הצעיר שנמצא במדבר לא הזיע?
  • ממה סובל הצעיר?
  • בתנאים הנתונים, מה על הפרמדיק לעשות כדי להציל את הצעיר?
  1. לאחר מכן נעבור לשאלות המזמנות ניתוח נתונים, חיפוש מידע נוסף וניתוחו, שקילת פתרונות מרובים וקבלת החלטות. למשל:
  • מהו הטיפול הניתן במקרה של מכת חום?
  • אילו נוזלים כדאי להחדיר לגופו של הצעיר?
  • באיזו דרך ניתן להעלות את לחץ הדם של הצעיר?
  1. לבסוף נשאל שאלות 'רחוקות' יותר המאפשרות העברה (טרנספר) של הידע לנושא אחר, חשיבה מורכבת, חשיבה בין-תחומית, חשיבה מטה-קוגניטיבית וכד'. למשל:
  • בהנחה שהצעיר איבד כ-4 ליטר מים, איזה אחוז מהמים שבגופו הוא איבד?
  • האם הייתם מצפים כי נפח השתן שלו יקטן או יגבר במהלך המסע במדבר? הסבירו.
  • האם קצב הדופק שלו יעלה או ירד במהלך האירוע? הסבירו תשובתכם.
  • נניח שלצעיר היו בקבוקי בירה במכוניתו, האם זה היה רעיון טוב לקחת איתו בירה למקרה שיהיה צמא? נמקו את תשובתכם.
  • איזה ויטמין היה לצעיר בכמויות גדולות יותר בגופו לאחר אותו יום? הסבירו.

לתלמידים המנוסים בתהליך הלמידה המבוססת על חקר מקרים, כדאי לאפשר לחבר את סיפורי המקרים והשאלות כחידות קצרות אותן הם מציגים למליאה או בין הקבוצות. דרך זו מתאימה גם כחזרה על חומר וסיכומו.

אפשר גם -תעלומה מדעית

אפשר גם -תעלומה מדעית

אפשר גם לבנות את חקר המקרה כמו תעלומה המשלבת מדע ועלילה. ייחודה של התעלומה הוא ריבוי הפרטים ושינויים בתמונת המצב עם התבררותם של פרטים נוספים. כדי להצליח בפעילות, התלמידים נדרשים לפתח שיטה להתמודדות עם ריבוי הפרטים והשינויים התכופים בתמונת המצב.

לדוגמה: תעלומה בעקבות הסלמונלה
שיעור המציג בפני התלמידים תעלומה המתרחשת בעיירה קטנה. התלמידים נדרשים להגיע לפתרון בעזרת הפעלת מיומנויות של פתרון בעיות ולמידה אודות חיידקים בכלל וסלמונלה בפרט.

טיפים

טיפים

חשוב לזכור שתפקיד המורה בחקר מקרה הוא לעזור לתלמידים לעבד ולנתח את הנתונים בעצמם, ולשקול את הפתרונות האפשריים ואת השלכותיהם. המורה משמש/ת כמנחה: דואג/ת לתהליך הקבוצתי (כולל ניהול זמן), מעודד/ת שיתוף של כל התלמידים, ושומר/ת על תרבות הדיון. ראו גם: למידה שיתופית

אפשר להתחיל את הלימוד של מערכות גוף האדם או של כל מערכת אחרת, בתיאור מקרה הקשור אליה.

כדאי לחלק לקבוצות לפי קריטריונים שונים כגון רמת המורכבות של הבעיה, תחום העניין, דרך ההצגה וכד', לתת שאלות שונות לכל קבוצה וביחד ליצור תמונה שלמה מבלי לוותר על התאמה להוראה דיפרנציאלית.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חשיבה מחשובית
סקראץ', שעת קוד, רובוטיקה, אלגוריתם - רכישת מיומנות של חשיבה מיחשובית היא כמו רכישה של שפה חדשה. איך יכולה השפה החדשה הזו לעזור לנו בפתרון בעיות מחיי היום יום?
פרקטיקות לצמצום הזמן מתחילת שיעור עד תחילת הלמידה
צמצום הזמן בין הכניסה לכיתה לתחילת הלמידה עצמה, בעזרת פעילות שמקדמת התלהבות וחום, יסייע לתלמידים להתחבר לנושא השיעור ויקבע במידה רבה את הטון של מה שיתרחש אחר כך
שיחה סביב שאלון אישי
איך לנהל שיחה אישית עם תלמיד/ה בעזרת קלפי שאלות, לביסוס יחסי קרבה ואכפתיות ולהעמקת ההיכרות והשיתוף
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.