דלג אל

מעורבות תלמידים במפגש סינכרוני

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

מטרה

שימוש בכלים דיגיטליים לעידוד מעורבות ולמידה פעילה. 

הצעות למהלך

הצעות למהלך

כדי שמפגש סינכרוני לא יהפוך להרצאה מרחוק, חשוב לעודד מעורבות גבוהה והשתתפות של כלל התלמידים. ניתן לעשות זאת על ידי שימוש בכלים דיגיטליים מתאימים בתוך המפגש הווירטואלי.

 הכנה מוקדמת של המורה

  1. נבחר כלים דיגיטליים לשימוש במפגש הסינכרוני בהתאם למטרות הפדגוגיות של השיעור.
    ניתן להיעזר בטבלת מיפוי כלים דיגיטליים
  2. נצפה בהדרכה או בהדגמה של מפגש עם שימוש בחדרי זום, ונתרגל מראש את החלוקה לחדרים.
    ראו: הקלטת מפגש עם חלוקה לחדרי זום
    וגם: סרטון הדרכה בנושא חלוקה לחדרי זום
    על שיקולים פדגוגיים לעבודה בחדרים ראו בהקלטה: למידה אוטונומית ושיתופית בחדרים וירטואליים בזום
  3. נשלח לתלמידים מראש הזמנה למפגש וירטואלי

הצעה למהלך

  1. פתיחה פעילה
    נשתמש בכלים דיגיטליים לפתיחה המעוררת הנעה ללמידה ושיתוף פעולה. לדוגמה:
  1. חלוקה לקבוצות
    מסבירים לתלמידים את המשימה שתתבצע בקבוצות בחדרים וירטואליים. ממנים ראשי קבוצות שיהיו אחראים על הסדר ועל חלוקת התפקידים בקבוצתם. ניתן להיעזר בטבלת חלוקה לקבוצות.
  2. חלוקה לחדרים
    פותחים "חדרים" בסביבה הווירטואלית (אפשרי ברוב הסביבות כולל זום, וובקס, קלטורה וכד'), ומחלקים את התלמידים לחדרים השונים. החלוקה לקבוצות יכולה להיות אוטומטית (אקראית) או ידנית, על פי שיקולי המורה. על שיקולי חלוקת הכיתה קראו בפרקטיקה: אופן ארגון הלומדים בכיתה
  3. עבודה שיתופית
    בתוך החדרים התלמידים עובדים באמצעות הכלי השיתופי שבחרתם. יש לזכור להגדיר מראש את הרשאות השיתוף בכל אחד מהכלים. המורה עובר/ת בין החדרים, צופה בעבודה השיתופית ומסייע/ת במקרה הצורך. התלמידים יכולים לזמן את המורה לחדר שלהם בלחיצת כפתור.

דוגמאות לעבודה בכלים שיתופיים:

  1. חזרה למליאה
    מחזירים את כל התלמידים לחדר המפגש הראשי, ועורכים דיון מסכם על ידי הצגת התוצרים השיתופיים והזמנת התלמידים להסביר את התובנות אליהן הגיעו. ניתן להוסיף משוב עמיתים בעזרת טופס שיתופי שהוכן מראש.
    גם בדיון המסכם ניתן להיעזר בכלי דיגיטלי. לדוגמה: דיון שיתופי בכלי Padlet
    מורים מנוסים יכולים להשתמש בכלי הדיגיטלי Miro
  2. סיכום
    לסיכום משתמשים בכלי דיגיטלי להעלאת טיעונים או להצבעה מסכמת על פתרון משותף, ולאחר מכן מנהלים דיון רפלקטיבי.
    ראו: דוגמה להעלאת טיעונים והצבעה בכלי Tricider

 

עוד רעיון - גלגל הפדגוגיה

עוד רעיון - גלגל הפדגוגיה

מורים מתקדמים בתחום הפדגוגיה הדיגיטלית יכולים להשתמש בגלגל הפדגוגיה למציאת כלי דיגיטלי מתאים למטרות פדגוגיות נבחרות.

עוד רעיון – תמיכה בקבוצות במפגש סינכרוני

עוד רעיון - תמיכה בקבוצות במפגש סינכרוני

העבודה בחדרים במרחב הווירטואלי עשויה להוות הזדמנות לתמיכה פרטנית בקבוצות. תוכלו לחלק את זמנכם בין החדרים בהתאם לצורך של כל קבוצה ובהתאם לחשיבות המשוב שלכם לאותם תלמידים.

בנוסף לתכנון המוקדם של צירופי התלמידים בכל צוות או קבוצה, ניתן לתכנן מראש כמה זמן תקדישו לכל קבוצה ומה יהיה סוג התמיכה שתתנו, באופן שהתלמידים יפיקו ממנה את המירב.

ניתן לנצל את הזמן בחדרים גם לשיחות אישיות, לתמיכה רגשית בתלמידים הזקוקים לכך, ולקבלת משוב.

ראו גם את הפרקטיקות: יצירת קשר מורה-תלמיד/ה בכלים דיגיטליים, העמקת ההיכרות עם התלמידים בכלים דיגיטליים

עוד רעיון – כלים דיגיטליים למשחוק ההוראה

עוד רעיון – כלים דיגיטליים למשחוק ההוראה

משחוק הוא שילוב אלמנטים משחקיים בפעילות שאינה משחק. בהוראה מרחוק ניתן להשתמש במשחוק ליצירת מוטיבציה, ליישום ותרגול, וגם לפיתוח מיומנויות חברתיות ותקשורתיות ולחיזוק תפקודים רגשיים. בלמידה שיתופית בחדרים וירטואליים ניתן לעשות שימוש במגוון כלי משחוק וירטואליים. להלן מספר דוגמאות:

ראו גם את הפרקטיקה: למידה באמצעות משחק

אפשר גם – פיצול לחדרים בסביבות דיגיטליות

אפשר גם - פיצול לחדרים בסביבות דיגיטליות

טיפים

טיפים

מומלץ לעודד מעורבות גבוהה והשתתפות כלל התלמידים גם בהוראה פנים אל פנים. ראו את הפרקטיקה: השתתפות כלל התלמידים בכיתה.

חשוב לזכור את כללי אבטחת מידע בסביבה הדיגיטלית.

כדאי לתכנן היטב את העבודה בקבוצות כדי לצמצם מראש תקלות טכניות במפגש הסינכרוני.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ביצועי הבנה
ביצוע הבנה הוא פעולה עצמאית שעושים הלומדים ובמהלכה הם משתמשים בידע שלמדו בדרך שונה מזו שבה למדו אותו או בהקשר שונה. כדי להפגין ביצועי הבנה על הלומדים להבין א...
חיזוק תחושת החוסן
איך נסייע לתלמידים לסגל לעצמם גמישות מחשבתית ויצירתית בהתמודדות עם מצבי לחץ ואי-ודאות, בעזרת פרקטיקה פשוטה של שלושת כובעי הקסם
מודעות רגשית (מיינדפולנס)
רגע לנשום! תרגילי רוגע על כיסא ועוד כלים לשילוב מיינדפולנס במהלך יום הלימודים להפחתת מתחים, להעלאת הריכוז ולרווחתם הכללית של התלמידים והמורים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.