מעורבות ולמידה פעילה הן בסיס ללמידה משמעותית. במפגש סינכרוני קשה לעקוב אחר כל תלמיד ותלמידה ולוודא כי הם מעורבים ופעילים. בנוסף, לא ניתן לדבר בו-זמנית ולנהל דיון רב משתתפים בשל הרעש שנוצר. הכלים הדיגיטליים מאפשרים להתגבר על הבעיה וגם לרכוש מיומנויות של אוריינות דיגיטלית
מעורבות תלמידים במפגש סינכרוני
למאגר הפרקטיקות

מטרה
שימוש בכלים דיגיטליים לעידוד מעורבות ולמידה פעילה.
הצעות למהלך

כדי שמפגש סינכרוני לא יהפוך להרצאה מרחוק, חשוב לעודד מעורבות גבוהה והשתתפות של כלל התלמידים. ניתן לעשות זאת על ידי שימוש בכלים דיגיטליים מתאימים בתוך המפגש הווירטואלי.
הכנה מוקדמת של המורה
- נבחר כלים דיגיטליים לשימוש במפגש הסינכרוני בהתאם למטרות הפדגוגיות של השיעור.
ניתן להיעזר בטבלת מיפוי כלים דיגיטליים - נצפה בהדרכה או בהדגמה של מפגש עם שימוש בחדרי זום, ונתרגל מראש את החלוקה לחדרים.
ראו: הקלטת מפגש עם חלוקה לחדרי זום
וגם: סרטון הדרכה בנושא חלוקה לחדרי זום
על שיקולים פדגוגיים לעבודה בחדרים ראו בהקלטה: למידה אוטונומית ושיתופית בחדרים וירטואליים בזום - נשלח לתלמידים מראש הזמנה למפגש וירטואלי
הצעה למהלך
- פתיחה פעילה
נשתמש בכלים דיגיטליים לפתיחה המעוררת הנעה ללמידה ושיתוף פעולה. לדוגמה:
- ניתן להיעזר בענן מילים לחשיפת ידע קודם ולהעלאת רעיונות בפתיחת נושא.
ראו למשל: ענן מילים בנושא למידה דיגיטלית - פעילות פתיחה המשלבת העלאת תמונות
- סרטון מעורר השראה כמו למשל הסרטון שיתוף פעולה
- אפשר להשתמש גם בגלגל מעורבות
- חלוקה לקבוצות
מסבירים לתלמידים את המשימה שתתבצע בקבוצות בחדרים וירטואליים. ממנים ראשי קבוצות שיהיו אחראים על הסדר ועל חלוקת התפקידים בקבוצתם. ניתן להיעזר בטבלת חלוקה לקבוצות. - חלוקה לחדרים
פותחים "חדרים" בסביבה הווירטואלית (אפשרי ברוב הסביבות כולל זום, וובקס, קלטורה וכד'), ומחלקים את התלמידים לחדרים השונים. החלוקה לקבוצות יכולה להיות אוטומטית (אקראית) או ידנית, על פי שיקולי המורה. על שיקולי חלוקת הכיתה קראו בפרקטיקה: אופן ארגון הלומדים בכיתה - עבודה שיתופית
בתוך החדרים התלמידים עובדים באמצעות הכלי השיתופי שבחרתם. יש לזכור להגדיר מראש את הרשאות השיתוף בכל אחד מהכלים. המורה עובר/ת בין החדרים, צופה בעבודה השיתופית ומסייע/ת במקרה הצורך. התלמידים יכולים לזמן את המורה לחדר שלהם בלחיצת כפתור.
דוגמאות לעבודה בכלים שיתופיים:
- עבודה משותפת על מסמך גוגל דוקס
- עבודה על משימה במצגת שיתופית
- סיעור מוחות קבוצתי בלוח שיתופי
- פיתוח רעיון במפת פדלט
- יצירת כרזה מונפשת
- יצירת תערוכה וירטואלית
- חזרה למליאה
מחזירים את כל התלמידים לחדר המפגש הראשי, ועורכים דיון מסכם על ידי הצגת התוצרים השיתופיים והזמנת התלמידים להסביר את התובנות אליהן הגיעו. ניתן להוסיף משוב עמיתים בעזרת טופס שיתופי שהוכן מראש.
גם בדיון המסכם ניתן להיעזר בכלי דיגיטלי. לדוגמה: דיון שיתופי בכלי Padlet
מורים מנוסים יכולים להשתמש בכלי הדיגיטלי Miro - סיכום
לסיכום משתמשים בכלי דיגיטלי להעלאת טיעונים או להצבעה מסכמת על פתרון משותף, ולאחר מכן מנהלים דיון רפלקטיבי.
ראו: דוגמה להעלאת טיעונים והצבעה בכלי Tricider
עוד רעיון - גלגל הפדגוגיה

מורים מתקדמים בתחום הפדגוגיה הדיגיטלית יכולים להשתמש בגלגל הפדגוגיה למציאת כלי דיגיטלי מתאים למטרות פדגוגיות נבחרות.
עוד רעיון – תמיכה בקבוצות במפגש סינכרוני

העבודה בחדרים במרחב הווירטואלי עשויה להוות הזדמנות לתמיכה פרטנית בקבוצות. תוכלו לחלק את זמנכם בין החדרים בהתאם לצורך של כל קבוצה ובהתאם לחשיבות המשוב שלכם לאותם תלמידים.
בנוסף לתכנון המוקדם של צירופי התלמידים בכל צוות או קבוצה, ניתן לתכנן מראש כמה זמן תקדישו לכל קבוצה ומה יהיה סוג התמיכה שתתנו, באופן שהתלמידים יפיקו ממנה את המירב.
ניתן לנצל את הזמן בחדרים גם לשיחות אישיות, לתמיכה רגשית בתלמידים הזקוקים לכך, ולקבלת משוב.
ראו גם את הפרקטיקות: יצירת קשר מורה-תלמיד/ה בכלים דיגיטליים, העמקת ההיכרות עם התלמידים בכלים דיגיטליים
עוד רעיון – כלים דיגיטליים למשחוק ההוראה

משחוק הוא שילוב אלמנטים משחקיים בפעילות שאינה משחק. בהוראה מרחוק ניתן להשתמש במשחוק ליצירת מוטיבציה, ליישום ותרגול, וגם לפיתוח מיומנויות חברתיות ותקשורתיות ולחיזוק תפקודים רגשיים. בלמידה שיתופית בחדרים וירטואליים ניתן לעשות שימוש במגוון כלי משחוק וירטואליים. להלן מספר דוגמאות:
- טריוונטי (ראו לדוגמה: משתה פורים)
- מנטימטר
- קאהוט
ראו גם את הפרקטיקה: למידה באמצעות משחק
אפשר גם – פיצול לחדרים בסביבות דיגיטליות

- סביבת Google Meet: סרטון הסבר על פיצול לחדרים (באנגלית)
- סביבת Webex: מדריך שימוש, סרטון הסבר על פיצול לחדרים (באנגלית)
- כיתה וירטואלית Kaltura: מדריך למשתמש, הסבר על פיצול לחדרים
- חדר וירטואלי עד 8 אנשים: Webroom
טיפים

מומלץ לעודד מעורבות גבוהה והשתתפות כלל התלמידים גם בהוראה פנים אל פנים. ראו את הפרקטיקה: השתתפות כלל התלמידים בכיתה.
חשוב לזכור את כללי אבטחת מידע בסביבה הדיגיטלית.
כדאי לתכנן היטב את העבודה בקבוצות כדי לצמצם מראש תקלות טכניות במפגש הסינכרוני.